V Broumově píše skladatel Aleš Březina unikátní elektronickou hudbu k filmu o svaté Anežce české
Hudební skladatel Aleš Březina, který počátkem března zavítal do broumovského kláštera, kde během měsíčního pobytu vymýšlí základní strukturu hudby k při připravovanému filmu Já, Anežka - o svaté Anežce české, je Pátečním hostem u mikrofonu Lady Klokočníkové.
Povídali si nejen o současné aktuální práci, o vztahu k východním Čechám, spolupráci se Soňou Ćervenou či sborem Boni pueri, ale také o hudbě k řadě filmů, kterou už Aleš Březina složil.
Na čem v broumovském klášteře pracujete?
Od počátku jsem chtěl využít možnost pobytu v klášteře k tomu, abych zde vymyslel základní strukturu hudby k připravovanému televiznímu filmu Já, Anežka o svaté Anežce české. Ten připravuje pro Českou televizi Dagmar Knöpfelová, německá režisérka, se kterou jsem již před lety pracoval na filmu o Boženě Němcové.
Čtěte také
Ona má ráda silné ženské osudy a Anežka do toho zapadá. Domnívám se, že si lze těžko představit příhodnější podmínky pro takovou kontemplaci, než jaké nabízí jednoměsíční pobyt v klášteře a zatím se to naprosto naplňuje.
Krásně se zde mohu soustředit a experimentovat s různými hudebními variantami, propracovávat je a případně i zavrhovat. Je to luxus, který skladatel filmové hudby obvykle nemá.
A jak takový proces tvorby filmové hudby probíhá?
Nejdříve ze všeho se vždy snažím najít co nejpřiléhavější styl hudby, protože každý film vyžaduje svůj vlastní. Říká-li mi někdo, že skladatel má mít svůj jazyk, namítám, že v zásadě by jeho jazyk měl vycházet vždy z daného filmu, neměl by každému filmu vnucovat svůj vlastní.Čtěte také
Shodou okolností právě v těchto dnech vzpomínáme stého výročí narození Zdeňka Lišky, geniálního skladatele filmové hudby, a ten by - myslím - toto podepsal. Je až neuvěřitelné, že jeden a tentýž skladatel je autorem hudby třeba k filmům Hermíny Týrlové a na druhé straně k Obchodu na korze, kde použil elektronicky modifikované housle a cimbál v jakési pseudo-folklórní hudbě.
Čili nejprve se snažím najít styl. Ve chvíli, kdy se na něm shodneme s režisérkou, je už vše jednodušší, protože vím, v jakých hranicích mohu uvažovat, aby jí to konvenovalo. Protože ze všech tvůrců má právě režisér nejkomplexnější představu o tom, jak má výsledný film vypadat.
A jak to vypadá s výběrem stylu pro film Já, Anežka?
S Dagmar už máme styl vyjasněný. Dohodli jsme se, že by to mohla být hudba, vycházející z elektronických nástrojů a samplů. V žádném případě taková ta historizující hudba, při které se hraje na historické nástroje, nebo se zpívají dobové písně. To by nám přišlo jako levná a zastaralá cesta.
Shodli jsme se tedy na názoru, že půjde více méně o hudbu elektronickou a já využívám svůj čas zde v Broumově k tomu, abych se do tohoto pro mě značně nového stylu propracoval co nejhlouběji.
V čem je pro vás tento žánr nový?
Jsem zvyklý psát pro velký orchestr nebo pro komorní obsazení. Mou partituru potom natočí hudebníci ve studiu a poté se hudba nasazuje. Tady využívám klášterního prostředí k tomu, abych se seznámil s elektronickou hudbou jako takovou, učím se orientovat v tom nekonečném moři zvuků a neutopit se v něm.
Čtěte také
Elektronická hudba bývá často dosti unifikovaná, což je dáno tím, že mnozí skladatelé používají jen několik málo základních prefabrikovaných zvuků přesně tak, jak byly vyrobeny a neumí či nechtějí s nimi více pracovat. Jejich skladby jsou si potom velice podobné.
Já bych si tento specifický svět chtěl osvojit natolik, aby i v něm bylo cítit mé vlastní skladatelské uvažování. Aby to nebyl výhradně jen zvukový podkres bez potřeby melodie nebo nějaké zajímavé harmonie. Chtěl bych se naučit kombinovat výhody klasické i elektronické hudby.
Celý rozhovor Lady Klokočníkové s hudebním skladatelem Alešem Březinou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
Broumov chce být v roce 2028 Evropským hlavním městem kultury. A jde do toho projektu po hlavě!
Prestižní titul EVROPSKÉ HLAVNÍ MĚSTO KULTURY je každoročně udělován napříč evropskými státy již 36 let. V roce 2028 jej po 13 letech opět získá jedno české město.
-
Můj děda legionář umřel, když mi bylo 13 měsíců. Moc rád bych si s ním popovídal, říká Jan Jirásek
Hostem Lady Klokočníkové je Jan Jirásek, světově uznávaný skladatel soudobé vážné hudby. Také pedagog a bývalý rozhlasák, který pracoval v Českém rozhlase Hradec Králové.
-
Jak naši předci ve středověku vázali knihy? To si vyzkoušíte v broumovském benediktinském klášteře
Lidé si mohou v broumovském klášteře vyzkoušet kompletní výrobu knih. Posledním článkem tohoto procesu je nová dílna na vazbu středověkých svazků. Doplňuje tak scriptorium.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.