V barvách Dopravního podniku města Hradce Králové začíná jezdit deset nových autobusů

13. únor 2023 09:34

Cestujícím v MHD v Hradci Králové začíná sloužit deset nových autobusů. Do garáží společnosti dorazily už na konci roku, do provozu se ale dostávají po některých úpravách až teď. V autobusech je moderní vybavení včetně třeba USB nabíječek pro cestující, celkově se zvedla úroveň komfortu cestování v hromadné městské dopravě v krajském městě.

Čtěte také

Dveře autobusu se otevřely naprosto potichu. „Je tu nový systém otvírání. Oproti elektrobusům je ten systém pro dílnu daleko jednodušší na ovládání, protože se už nenastavují dveře mechanicky, ale počítačově, čistě softwarově.“

S ředitelem Dopravního podniku města Hradec Králové Zdeňkem Abrahamem si prohlížíme autobus s evidenčním číslem 115, který je připraven na svoji první cestu. Vozy mají modernější vybavení a jsou připraveny na nový odbavovací systém, na kterém hradecký dopravní podnik pracuje.

A počítají i s případným návratem koronavirové nebo jiné podobné pandemie. Použité jsou materiály, které je možné lépe a důkladněji desinfikovat. „Nové jsou přídržné tyče, které jsou z nerezové oceli. Dají se na ně použít veškeré chemické prostředky. Sedadla jsou koženková, která se daleko lépe udržují. A barva je červená, hradecká.

Čtěte také

Když byla řeč o odbavovacím systému, ten měl fungovat už na konci roku, ale dodavatel se dostal do potíží, říká mluvčí dopravního podniku František Meduna. „Ve všech krabičkách, což jsou čtečky karet a palubní počítač, se nacházejí čipy, stejně jako v osobních autech. A ty momentálně schází na trhu.

Zatím tedy v autobusech najdeme odbavovací systém dosavadní, včetně onoho úplně původního na papírové jízdenky. A platit to bude i dál, říká ředitel společnosti Zdeněk Abraham. „Tato relikvie stále dopravnímu podniku přináší nějakých 12 až 14 milionů korun na tržbách. Tedy až to vypadá archaicky, pořád to má své opodstatnění.

Čtěte také

V autobusech jsou potom také interiérové kamery, které mají pomoci řešit případné rizikové situace. Záznamy z nich mohou sloužit jako důkaz proti případným vandalům či kapsářům. Samozřejmostí je dvouzónová klimatizace s možností nastavení odlišné teploty pro řidiče a cestující.

Touto obměnou investice dopravního podniku ale nekončí. „Musíme splňovat také nějaké průměrné stáří našich vozidel, nesmíme se dostat přes hranici 9 let. Proto ona obnova 10 vozů zhruba ročně je nutná, vysvětluje ředitel Zdeněk Abraham.

S tím, že dalším krokem bude v roce 2026 výměna trolejbusů. A v roce 2028 bude muset město Hradec Králové obměnit také elektrobusy.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související