Radary měřící rychlost aut řidiči v oblibě nemají, podle statistických dat ale fungují spolehlivě
Dostat pokutu za rychlou jízdu v obci není příjemné žádnému řidiči. Jenže automatické měření rychlosti pomocí radarů je obvykle ten jediný způsob, jak řidiče přimět k dodržování předepsané rychlosti. Alespoň takové zkušenosti mají obce v Královéhradeckém kraji, které radary používají. Podrobný přehled připravila redaktorka Adéla Kavříková.
Čtěte také
Na tom, že takzvané ostré měření rychlosti, tedy i s následnými pokutami, pomáhá zklidnit dopravu, se shodují všechny obce, které jsme na začátku letošního roku oslovili. A dokládají to i konkrétními čísly.
Například na okraji Dobrušky hlídají radary rychlost u přechodu pro chodce u sportovního areálu. Od roku 2021 tam počet přestupků nepřetržitě klesá, ročně zhruba o 3 tisíce. Před čtyřmi lety odhalily radary téměř 16 tisíc překročení rychlosti, loni to bylo už jen 7,5 tisíce přestupků.
Stejný trend potvrzuje také Dvůr Králové nad Labem, který má na starost měření na průjezdu Choustníkovým Hradištěm a na dalším místech v okolí města. Před dvěma lety bylo odhaleno přes 21 tisíc překročení rychlosti, loni už to bylo jen 18 tisíc.
Čtěte také
Jak to je s tradičním povzdechem, že obce chtějí radary hlavně proto, aby jim na pokutách dotovaly obecní rozpočet?
Námi zjištěná čísla ukazují, že prakticky nikde to takto nastavené není. I když rozpětí pro výši možné pokuty je docela široké a obce by mohly s poklesem přestupků zároveň pokuty zdražovat, aby vybíraly stále stejně, tak ve skutečnosti jsou pokuty dlouhodobě spíše stejné a v průměru to bývá okolo 600 korun.
Opět příklad ze Dvora Králové nad Labem: s úbytkem přestupků poklesl i roční objem vybraných pokut - z téměř 13 milionů na 10.
Čtěte také
Nemůže ale tohle být jen specifická situace jednoho konkrétního regionu?
My jsme tato data sbírali společně s kolegy z pardubické redakce Českého rozhlasu a také oni zjistili podobné výsledky. Například na hlídaném průjezdu Litomyšlí ubylo rychle jedoucích aut od roku 2018 ze 27 tisíc na 12 tisíc. A průměrná pokuta se tam stále drží na přibližně 700 korunách.
Čerstvou zkušenost mají s radary ve Vrchlabí, kde začali měřit na konci loňského roku a téměř okamžitě to pomohlo zklidnit výjezd z města ve směru na Špindlerův Mlýn. Podle nezávislého místostarosty Vrchlabí Michala Vávry začali řidiči rychlost respektovat a denně tak radary změří zhruba dvě desítky překročení rychlosti. A tohle zklidnění je podle něj důležitější než vybrané peníze.
Související
-
Městská policie v Trutnově si chce pořídit nový mobilní radar na měření rychlosti
Na přelomu ledna a února příštího roku chce Městská policie v Trutnově koupit nový mobilní radar na měření rychlosti.
-
Řidiči v Novém Městě nad Metují a okolí by měli dát nohu z plynu. Město má nový silniční radar
Nové Město nad Metují spustilo nový silniční radar. Ten mohou strážníci umístit na jedno z osmi stanovišť. Řidiči přitom nepoznají, zda je místo určené pro radar prázdné.
-
Plán na zavedení úsekového měření rychlosti v Novém Bydžově a jeho okolí zatím město odkládá
Plánovanému zavedení úsekových radarů předcházelo vypracování studií a posudků. A právě jejich výsledky rozhodly, že se záměr zatím odkládá.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Evropa nehodnotí Putina stejně vysoko jako Trump. V Mnichově sladíme noty, říká česká diplomatka
-
Upravit, zastavit. Většina českých europoslanců je proti cílům Green Dealu, změnu chce i Fiala
-
Útočník v Mnichově přiznal, že najel autem do lidí záměrně. Policie vychází z jeho islámského motivu
-
O televizních a rozhlasových poplatcích se má rozhodnout v březnu. Sněmovna odložila hlasování