Radary měřící rychlost aut řidiči v oblibě nemají, podle statistických dat ale fungují spolehlivě

4. únor 2025 08:38

Dostat pokutu za rychlou jízdu v obci není příjemné žádnému řidiči. Jenže automatické měření rychlosti pomocí radarů je obvykle ten jediný způsob, jak řidiče přimět k dodržování předepsané rychlosti. Alespoň takové zkušenosti mají obce v Královéhradeckém kraji, které radary používají. Podrobný přehled připravila redaktorka Adéla Kavříková.

Čtěte také

Na tom, že takzvané ostré měření rychlosti, tedy i s následnými pokutami, pomáhá zklidnit dopravu, se shodují všechny obce, které jsme na začátku letošního roku oslovili. A dokládají to i konkrétními čísly.

Například na okraji Dobrušky hlídají radary rychlost u přechodu pro chodce u sportovního areálu. Od roku 2021 tam počet přestupků nepřetržitě klesá, ročně zhruba o 3 tisíce. Před čtyřmi lety odhalily radary téměř 16 tisíc překročení rychlosti, loni to bylo už jen 7,5 tisíce přestupků.

Stejný trend potvrzuje také Dvůr Králové nad Labem, který má na starost měření na průjezdu Choustníkovým Hradištěm a na dalším místech v okolí města. Před dvěma lety bylo odhaleno přes 21 tisíc překročení rychlosti, loni už to bylo jen 18 tisíc.

Čtěte také

Jak to je s tradičním povzdechem, že obce chtějí radary hlavně proto, aby jim na pokutách dotovaly obecní rozpočet?
Námi zjištěná čísla ukazují, že prakticky nikde to takto nastavené není. I když rozpětí pro výši možné pokuty je docela široké a obce by mohly s poklesem přestupků zároveň pokuty zdražovat, aby vybíraly stále stejně, tak ve skutečnosti jsou pokuty dlouhodobě spíše stejné a v průměru to bývá okolo 600 korun.

Opět příklad ze Dvora Králové nad Labem: s úbytkem přestupků poklesl i roční objem vybraných pokut - z téměř 13 milionů na 10.

Čtěte také

Nemůže ale tohle být jen specifická situace jednoho konkrétního regionu?
My jsme tato data sbírali společně s kolegy z pardubické redakce Českého rozhlasu a také oni zjistili podobné výsledky. Například na hlídaném průjezdu Litomyšlí ubylo rychle jedoucích aut od roku 2018 ze 27 tisíc na 12 tisíc. A průměrná pokuta se tam stále drží na přibližně 700 korunách.

Čerstvou zkušenost mají s radary ve Vrchlabí, kde začali měřit na konci loňského roku a téměř okamžitě to pomohlo zklidnit výjezd z města ve směru na Špindlerův Mlýn. Podle nezávislého místostarosty Vrchlabí Michala Vávry začali řidiči rychlost respektovat a denně tak radary změří zhruba dvě desítky překročení rychlosti. A tohle zklidnění je podle něj důležitější než vybrané peníze.

Spustit audio

Související