Petr Voldán: Reference, preference, turbulence, dálnice
Zdálo by se, že se - při té spoustě problémů kolem budování našich dálnic - bude při vybírání firem, které budou pokračovat v nekonečném stavění dálničních úseků, také koukat na jejich dosavadní aktivity. Tím spíš, když jde o zahraniční firmu. Jenže to vypadá, že špatné renomé nic neznamená. A tak je tu glosa na toto téma a u mikrofonu Petr Voldán.
Asi vás zajímá proč ten titulek a proč ta málem říkanka, která se skoro rýmuje. A mohla by být vlastně klidně i delší - "Reference, preference, turbulence, dálnice - to je naše tradice". On totiž ten poslední příklad, jaká je filosofie výběru stavebních firem, které naši dálniční síť slepují po kouscích, jak děti obrázek v družině, není vůbec ojedinělý. Tak jako nejsou překvapením výsledky těchto výběrů.
O 148 milionů dražší bude stavba D11 do Smiřic. Dálnice má být v provozu do května 2022

Ředitelství silnic a dálnic a firmy Metrostav, Eurovia a Swietelsky ukončily spor ohledně dálnice D11. Společně podepsaly dodatek ke smlouvě na výstavbu patnáctikilometrového úseku z Hradce Králové do Smiřic. Cena se zvýší o zhruba 148 milionů korun, termín dostavby se zkrátí o měsíc. Firmy od smlouvy původně odstoupily.
Neslavný konec dodavatele rekonstrukce D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem je čerstvý. A tak si pamatujeme, že tam už od vánočních dnů nepůsobí kvůli liknavému přístupu k termínům česko - italsko - kazašské sdružení firem.
Nejnověji má pracovat na třinácti kilometrech obchvatu Českých Budějovic a D3 směrem na Rakousko jiné sdružení - italsko - slovenské. Dohodu jsme ale podepsali se stavebníky, kteří mají nemalé potíže s budováním dálnice na Slovensku. Spory o peníze, neplnění termínů, jen hloučky stavbařů v akci - to je reference, která toto sdružení provází. Tedy reference nevalná, mírně řečeno. Ministerstvu dopravy to ale nevadí, prý co je jinde problém nemusí být u nás.
Tak zatím to ale vypadá tak, že u nás je ve spojení s dálnicemi spousta problémů neustále. A nemůžu se ubránit dojmu, že si na ně vždycky pěkně zaděláváme už předem. Ještě, než se vůbec kopne do země a pak to většinou pokračuje.
V případě nelichotivých referencí - v podobě navíc obecně známých zpráv například o nutnosti zásahu i slovenského premiéra v kauze jejich dálnice, je náš postup přinejmenším podivný.
Pozvete si domů instalatéra, o kterém se ví, že nechodí včas a ještě se hádá o zaplacení? Dáte si udělat fasádu na domku od firmy, pověstné tím, že místo party fasádníků posílá občas do akce dva chlápky a pak vás při placení natáhne? Těžko, ale stát, zdá se, na nějaké ty drby nekouká.
A pak se diví kritice a turbulencím kolem dálnic i ministerských křesel. Tak asi už vám je jasné, proč tu je titulek glosy, co se tak rýmuje "Reference, preference, turbulence - dálnice". Ostatně, s tou D11 v našem regionu jsou také až moc časté patálie. A tak už klidné pondělí a úspěšný týden.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.