Petr Voldán: Reference, preference, turbulence, dálnice

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Stavba jednoho z mostů na dálnici D1 u Přerova

Zdálo by se, že se - při té spoustě problémů kolem budování našich dálnic - bude při vybírání firem, které budou pokračovat v nekonečném stavění dálničních úseků, také koukat na jejich dosavadní aktivity. Tím spíš, když jde o zahraniční firmu. Jenže to vypadá, že špatné renomé nic neznamená. A tak je tu glosa na toto téma a u mikrofonu Petr Voldán.

Asi vás zajímá proč ten titulek a proč ta málem říkanka, která se skoro rýmuje. A mohla by být vlastně klidně i delší - "Reference, preference, turbulence, dálnice - to je naše tradice". On totiž ten poslední příklad, jaká je filosofie výběru stavebních firem, které naši dálniční síť slepují po kouscích, jak děti obrázek v družině, není vůbec ojedinělý. Tak jako nejsou překvapením výsledky těchto výběrů.

O 148 milionů dražší bude stavba D11 do Smiřic. Dálnice má být v provozu do května 2022

Kamion, silnice, dálnice, logistika (ilustrační foto)

Ředitelství silnic a dálnic a firmy Metrostav, Eurovia a Swietelsky ukončily spor ohledně dálnice D11. Společně podepsaly dodatek ke smlouvě na výstavbu patnáctikilometrového úseku z Hradce Králové do Smiřic. Cena se zvýší o zhruba 148 milionů korun, termín dostavby se zkrátí o měsíc. Firmy od smlouvy původně odstoupily. 

Neslavný konec dodavatele rekonstrukce D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem je čerstvý. A tak si pamatujeme, že tam už od vánočních dnů nepůsobí kvůli liknavému přístupu k termínům česko - italsko - kazašské sdružení firem.

Nejnověji má pracovat na třinácti kilometrech obchvatu Českých Budějovic a D3 směrem na Rakousko jiné sdružení - italsko - slovenské. Dohodu jsme ale podepsali se stavebníky, kteří mají nemalé potíže s budováním dálnice na Slovensku. Spory o peníze, neplnění termínů, jen hloučky stavbařů v akci - to je reference, která toto sdružení provází. Tedy reference nevalná, mírně řečeno. Ministerstvu dopravy to ale nevadí, prý co je jinde problém nemusí být u nás.

Tak zatím to ale vypadá tak, že u nás je ve spojení s dálnicemi spousta problémů neustále. A nemůžu se ubránit dojmu, že si na ně vždycky pěkně zaděláváme už předem. Ještě, než se vůbec kopne do země a pak to většinou pokračuje.

Trasa budoucí D35 při pohledu od Dašic směrem na Časy (V pozadí Kunětická hora)

V případě nelichotivých referencí - v podobě navíc obecně známých zpráv například o nutnosti zásahu i slovenského premiéra v kauze jejich dálnice, je náš postup přinejmenším podivný.

Pozvete si domů instalatéra, o kterém se ví, že nechodí včas a ještě se hádá o zaplacení? Dáte si udělat fasádu na domku od firmy, pověstné tím, že místo party fasádníků posílá občas do akce dva chlápky a pak vás při placení natáhne? Těžko, ale stát, zdá se, na nějaké ty drby nekouká.

A pak se diví kritice a turbulencím kolem dálnic i ministerských křesel. Tak asi už vám je jasné, proč tu je titulek glosy, co se tak rýmuje "Reference, preference, turbulence - dálnice". Ostatně, s tou D11 v našem regionu jsou také až moc časté patálie. A tak už klidné pondělí a úspěšný týden.

autoři: Milan Baják , pvo
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...