Obce v okolí Hradce Králové si v příštím roce výrazně připlatí za linky městské hromadné dopravy

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Bezmála třicet zastávek MHD chce trutnovská radnice přejmenovat (ilustrační foto)

Královéhradecký dopravní podnik zdražuje obcím poplatek za jeden kilometr za městské autobusy. Město Hradec Králové se totiž rozhodlo zvýšit od Nového roku doplatek za jeden kilometr ze současných 19 korun a 50 haléřů na rovných 30 korun. Pro obce se jedná o citelný zásah do rozpočtu. S rušením spojů okolní vesnice zatím nepočítají. Pomocnou ruku přiložil Královéhradecký kraj.

Autobusy městské hromadné dopravy obsluhují hned šest obcí v okolí Hradce Králové - Vysokou nad Labem, Lochenice, Předměřice, Stěžery, Divec a Běleč. Město zdražení vysvětluje zvyšujícími se vstupními náklady. Podle výpočtů radnice vychází jeden kilometr jízdy na zhruba 37 korun.

„Náklady města, které vynakládá a platí dopravnímu podniku, jsou daleko vyšší než ty, jenž byly promítnuty do platby obcím," říká náměstkyně primátora Věra Pourová z ANO 2011.

Například do Stěžer v pracovní den zajíždí 27 spojů a za ty bude obec nově platit skoro jeden a půl milionu. Peníze na dokrytí výdajů chtějí Stěžery najít ve svém rozpočtu a doufají i v pomoc Královéhradeckého kraje.

Bezmála třicet zastávek MHD chce trutnovská radnice přejmenovat (ilustrační foto)

„Na zvýšení jsme byli zvyklí, vždy se zvyšovala cena nafty a práce. Ale na takto vysoké navýšení jsme připraveni nebyli. Samozřejmě jsme uvažovali o redukci spojů, nicméně naši občané jsou na ně již zvyklí," vysvětluje nezávislá starostka obce Dagmar Smetiprachová.

Ve Vysoké nad Labem si za MHD příští rok připlatí více než 600 tisíc korun.

Od ledna sice budou spoje jezdit ve stávajícím rozsahu, ale do budoucna obec nevylučuje jejich redukci, říká nezávislý starosta Jiří Horák.
„My jsme na zastupitelstvu smlouvu podepsali v tom znění, jaké bylo. I s těmi cenami. Ale s tím, že budeme jednat dál a uvidíme, jakou částku nám kraj dofinancuje. A podle toho potom může nastat to, že budeme redukovat spoje. Máme konkrétní data vytíženosti jednotlivých spojů a občas je to opravdu hodně peněz za málo muziky, protože tím spojem jede třeba jen šest lidí."

Královéhradecký kraj obcím sice pomůže, ale rozhodně nedokryje celé navýšení požadované dopravním podnikem.

„Královéhradecký hradí pouze provoz regionální dopravy a proto přispěje pouze na spoje, které mají význam pro školní dojížďku do základních a středních škol," říká za Královéhradecký kraj Sylvie Velčovská.

O konkrétní výši finančního příspěvku by mělo být jasno do konce roku.

Spustit audio
autoři: Václav Pilný , baj

Související