Na dopravním polygonu se proháněla vozidla zimní údržby. Řidiči si vyzkoušeli krizové situace

Na dopravním polygonu na hradeckém letišti se proháněla vozidla zimní údržby
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Na dopravním polygonu na hradeckém letišti se proháněla vozidla zimní údržby

Desítky řidičů zimní údržby Královéhradeckého kraje sbíraly řidičské zkušenosti na hradeckém letišti. Ne snad, že by na letišti nasněžilo - řidiči sypačů měli na programu školení, jak se chovat v krizových situacích. I když jsou to profesionálové se stovkami tisíc najetých kilometrů, vyzkoušet si bez rizika smyk nebo krizové brzdění jim přišlo vhod.

„Tak jsou tady chlapi, kteří se tváří, že se narodili s volantem v jedné ruce a v druhé ruce s řadící pákou. Ale ono to tak úplně není. A potom jsou tady i tací, kteří byli na té teorii trošku rozpačitější, ovšem naopak v praxi to vydalo lépe, než byl vlastní předpoklad," popsal účastníky kursu, v tomto případě tedy řidiče sypačů, vedoucí instruktor hradeckého polygonu Martin Drbkoš.

Na samotných řidičích byl ale vidět opravdový zájem. Pavel Bryndza popisuje, proč je dobré si krizové situace vyzkoušet.
„Osobní auto má zhruba nějakých tisíc kilogramů. Tohle nákladní auto, sypač, má kolem dvaceti tisíc kilogramů. Takže ony fyzikální vlastnosti jsou určitě posunuté úplně někam jinam. A samozřejmě vše je potom o hodně rychlejší, čím je větší rychlost."

Pavlu Bryndzovi se zatím v práci krizové situace vyhýbaly - a to přesto, že jezdí v Orlických horách.
„Tam se nejezdí standardně rychlostí 40 až 50 kilometrů v hodině, ale tak 25 až 30. Tam má silnice někdy šířku i čtyři metry. Automobil s radlicí má šířku 3 metry, takže zbývá metr na nějaké manévrování, vyhýbání se s osobními auty a podobné věci."

Na dopravním polygonu na hradeckém letišti se proháněla vozidla zimní údržby

Do úseku krizového brzdění se právě chystá Petr Říha z Hořic. I když je profesionál, cítí respekt.
„Určitě, nikdy jsem na tom nejezdil. Ani s osobním vozidlem a už vůbec ne s nákladním autem. Člověk musí poslouchat instruktora přes vysílačku. To, co řekne, tak musí dělat. Doufejme tedy, že dobře dojedeme."

Sedá si do kabiny a rozjíždí se do úseku krizového brždění. Instrukce do vysílačky jsou jasné.

Na polygony, které jsou na řadě míst republiky - třeba ve Vysokém Mýtě, Sosnové, Mostě i jinde - jezdí řidiči ze všech oborů, vedle sypačů třeba i hasiči.

Podle krajské koordinátorky BESIPu Lady Kociánové je dobře, že firmy podobná školení organizují - právě řidiči-profesionálové jsou totiž v silničním provozu denně a čím lépe budou jezdit, tím lépe i pro ostatní.
„Opravdu se začnou na silnici chovat jinak. Začnou jinak přemýšlet a snaží se jezdit defenzivně, aby se vůbec do problémů nedostali. Odcházejí odtud úplně jiní řidiči."

Spustit audio

Související