Na dopravním polygonu se proháněla vozidla zimní údržby. Řidiči si vyzkoušeli krizové situace
Desítky řidičů zimní údržby Královéhradeckého kraje sbíraly řidičské zkušenosti na hradeckém letišti. Ne snad, že by na letišti nasněžilo - řidiči sypačů měli na programu školení, jak se chovat v krizových situacích. I když jsou to profesionálové se stovkami tisíc najetých kilometrů, vyzkoušet si bez rizika smyk nebo krizové brzdění jim přišlo vhod.
Čtěte také
„Tak jsou tady chlapi, kteří se tváří, že se narodili s volantem v jedné ruce a v druhé ruce s řadící pákou. Ale ono to tak úplně není. A potom jsou tady i tací, kteří byli na té teorii trošku rozpačitější, ovšem naopak v praxi to vydalo lépe, než byl vlastní předpoklad," popsal účastníky kursu, v tomto případě tedy řidiče sypačů, vedoucí instruktor hradeckého polygonu Martin Drbkoš.
Na samotných řidičích byl ale vidět opravdový zájem. Pavel Bryndza popisuje, proč je dobré si krizové situace vyzkoušet.
„Osobní auto má zhruba nějakých tisíc kilogramů. Tohle nákladní auto, sypač, má kolem dvaceti tisíc kilogramů. Takže ony fyzikální vlastnosti jsou určitě posunuté úplně někam jinam. A samozřejmě vše je potom o hodně rychlejší, čím je větší rychlost."
Pavlu Bryndzovi se zatím v práci krizové situace vyhýbaly - a to přesto, že jezdí v Orlických horách.
„Tam se nejezdí standardně rychlostí 40 až 50 kilometrů v hodině, ale tak 25 až 30. Tam má silnice někdy šířku i čtyři metry. Automobil s radlicí má šířku 3 metry, takže zbývá metr na nějaké manévrování, vyhýbání se s osobními auty a podobné věci."
Do úseku krizového brzdění se právě chystá Petr Říha z Hořic. I když je profesionál, cítí respekt.
„Určitě, nikdy jsem na tom nejezdil. Ani s osobním vozidlem a už vůbec ne s nákladním autem. Člověk musí poslouchat instruktora přes vysílačku. To, co řekne, tak musí dělat. Doufejme tedy, že dobře dojedeme."
Sedá si do kabiny a rozjíždí se do úseku krizového brždění. Instrukce do vysílačky jsou jasné.
Čtěte také
Na polygony, které jsou na řadě míst republiky - třeba ve Vysokém Mýtě, Sosnové, Mostě i jinde - jezdí řidiči ze všech oborů, vedle sypačů třeba i hasiči.
Podle krajské koordinátorky BESIPu Lady Kociánové je dobře, že firmy podobná školení organizují - právě řidiči-profesionálové jsou totiž v silničním provozu denně a čím lépe budou jezdit, tím lépe i pro ostatní.
„Opravdu se začnou na silnici chovat jinak. Začnou jinak přemýšlet a snaží se jezdit defenzivně, aby se vůbec do problémů nedostali. Odcházejí odtud úplně jiní řidiči."
Související
-
Některé obce v Krkonoších netuší, kdo a jak jim bude odklízet sníh. Na zimní údržbu chybí lidé
Málo pracovníků v technických službách a nezájem soukromníků o výpomoc s odklízením sněhu. Tyto problémy řeší některé obce v Krkonoších. A to začátek zimy klepe na dveře.
-
Noste víc čepice, třetina tělesného tepla odchází hlavou. Krční páteř se v zimě snadno zablokuje
Rehabilitační lékařka MUDr. Tereza Hájková v naší radioporadně na téma: onemocnění pohybového aparátu a rehabilitace páteře.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Youtubeři by registraci neměli ignorovat, ale odmítnout. Rada vykládá zákon přehnaně, míní senátorka
-
Před zatčením policie lidi brutálně bije a nahání je do stanic metra i kostelů, popisuje protesty Gruzínka
-
Schodek 241 miliard korun a vyšší platy v justici. Sněmovna schválila státní rozpočet na příští rok
-
Výzkumníci zjistili totožnost více než 300 ukrajinských dětí deportovaných do Ruska