Senioři z trutnovských Domů s pečovatelskou službou si vyzkoušeli krizové situace za volantem

Projekt „Jedu s dobou" je určený aktivním seniorům za volantem automobilu
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Projekt „Jedu s dobou" je určený aktivním seniorům za volantem automobilu

Většina řidičů teoreticky ví, jak se zachovat v případě smyku nebo třeba aquaplaningu. Vzdělávací program "Jedu s dobou" to má nejen teoreticky, ale i prakticky ukázat i řidičům-seniorům. Na hradeckém polygonu si řešení krizových situací za volantem vyzkoušela skupina klientů trutnovské Pečovatelské služby. 

„Mají tady tržnou desku, která způsobuje smyk zadní nápravy, na rovině se skluznou plochou se trénuje krizové brzdění a výhybný manévr. A potom také krizové brzdění ve smyku přední nápravy, tedy smyk, který nastává v zatáčce," popisuje instruktor Tomáš Svoboda co všechno na řidiče seniory čeká.

Dohlíží na ně a okamžitě jim také do vysílačky říká, jak si vedou. V tomto případě na tržné desce, která uvádí do smyku zadní nápravu.
„Chce to rychlejší reakci. Rychleji s volantem, nebylo tam to plné kontra, které potřebujeme!"

Sedmdesátiletá Hana Šolínová je právě v dalším úseku polygonu. Míří do zatáčky kde ví, že na vlhkém a kluzkém povrchu přijde smyk. V autě má navíc televizní kameru a rozhlasový mikrofon. Nervozita pracuje, ale instrukce do vysílačky pomáhají.

Nakonec Hana Šolínová i přes počáteční obavy a trému situaci zvládla na jedničku.
„Bylo to dobré, až na tu předposlední jízdu. Tam jsem trošku srazila ten panel. Ale bylo to bezvadné. Příště bych určitě jela zase."

Projekt „Jedu s dobou" je určený aktivním seniorům za volantem automobilu

Vedoucí instruktor hradeckého polygonu Martin Drbkoš vysvětluje, proč by na tyto zkušební jízdy měli zamířit i ti, kteří před lety jezdili dobře a hodně, a pořád mají pocit, že jsou skvělí řidiči.
„Některé věci, které byly třeba před 20 či 30 lety brány jako skvělé řešení, může být ovšem v moderním autě úplně jinak."

Vzdělávací program Jedu s dobou je určen široké aktivní motoristické veřejnosti seniorského věku - přesněji 65 a více let a to nejen pro ty, kteří hledají pocit jistoty za volantem, ale i pro seniory s celoživotními řidičskými zkušenostmi.

Jízdy na hradeckém polygonu prověřily důkladně nejen řidiče, ale i jejich automobily. Na letité Fabii při nácviku krizového brzdění dokonce prasklo rameno přední nápravy.

„Ráno se mne někdo ptal, jestli už tady někdy upadlo kolo. A já jsem říkal, že ne, to se nám ještě nestalo. Je to tedy poprvé. Naštěstí se to stalo ve čtyřicetikilometrové rychlosti. Kdyby se to stalo v devadesátce, tak by ty následky na silnici mohly být fatální. To rameno bylo uhnilé, technický stav byl šílený. Takový automobil by neměl projít technickou kontrolou," krotil hlavou Martin Drbkoš.

Je ale dobře, že auta jdou takříkajíc na hranici svých možností práce na polygonu a nikoliv na silnici.

Ředitel trutnovské pečovatelské služby Roman Béla sledoval počínání seniorů s respektem a věří, že se na tyto jízdy budou hlásit i další. Možnost pořád mají.
„Budeme postupně pokračovat, jak budeme mít termíny. Myslím si, že určitě přijde řada na každého, kdo se přihlásil."

Sebevědomí řidičů seniorů po dopoledni na hradeckém polygonu narostlo. Zatímco ráno jeli z Trutnova do Hradce Králové necelých 50 kilometrů v koleně vlastních aut skoro dvě hodiny, odpoledne byli doma daleko rychleji a přitom i bezpečně.

Spustit audio

Související