Na AMU učí předmět Autenticita a pružnost v hudebním projevu: Hudební nástroj je prodloužením těla

21. prosinec 2023

Největší audioportál na českém internetu

Ludmila Waldmann Pavlová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové | Foto: Milan Baják, Český rozhlas

MgA. Ludmila Waldmann Pavlová, pedagožka na Akademii múzických umění, hostem u Jakuba Schmidta

Naším hostem je talentovaná houslistka Ludmila Waldmann Pavlová. Nejen, že stojí za krásným letním hudebním festivalem Podkrkonošské hudební léto, ale hlavně vám dnes Ludmilu představíme i jako pedagožku, protože na škole, kam dřív sama chodila, tedy na hudební Akademii múzických umění, dnes mladé hudební talenty sama vzdělává a učí.

Většinou se potkáváme před létem, kdy zveme na váš festival. Jak se máte v zimě před Vánocemi?
Krásně. Včera jsem upekla perníčky, takže mám radost.

Bytí člověka se projeví na tom, jakým způsobem přistupuje k hudebnímu nástroji. Chceme, aby se muzikanti cítili při hrají dobře.
Ludmila Waldmann Pavlová, pedagog na Akademii múzických umění

Máte před Vánocemi hektické období, nebo se snažíte naopak uklidnit a vnímat Advent jako čas, kdy se má člověk zamyslet a zastavit?
Každý rok to pro mne bylo hektické období, a najednou se letos něco změnilo a já jsem si řekla, už dost, potřebuji jeden rok ukončit v klidu, zamyslet se nad tím, co se stalo, udělat nějakou sebereflexi a tak dále. A jsem moc ráda, že se to povedlo. Protože najednou mám pocit, že dobíhá spousta skutečností, které by mi obyčejně unikly. Teď si je mohu prohlédnout a třeba i zanalyzovat. Nebo za ně jen poděkovat.

Ludmila Waldmann Pavlová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Tak to mi řekněte, jak jste to udělala?
Je to prostě organizace času. Letos se mi podařilo, že jsem přemýšlela, co vezmu, co odmítnu, co přesunu. A tak se to naplánovat podařilo. A myslím si, že je to zdravé. Protože v létě se mi to nepodařilo.

Čtěte také

Jestli s tím také nesouvisí nový předmět, který vy učíte na Akademii múzických umění v Praze.
Ano, to byl předmět Relaxace v hudbě. A ještě doplním, kromě toho, že jsem bývala studentkou do magisterských časů, tak teď jsem ještě na doktorátu, takže jsem vlastně pořád i studentkou, Ale zároveň jsem moc ráda, že vznikl tento předmět, který vyučuji ještě dohromady s bicistou Štěpánem Honem. Předmět se minulý rok jmenoval Relaxace v hudbě, ale letos jsme ho přejmenovali na Autenticita a pružnost v hudebním projevu.

Co to přesně znamená?
To je správná otázka. Autenticita, to je být sám sebou. Málokdy máme čas to úplně prozkoumat a podívat se na to ze všech stran. A k tomu ta pružnost evokuje aktivní uvolnění, na rozdíl od relaxace, u které mnoho lidí vidělo třeba žíněnky a relaxační míčky a ptalo se nás, jestli k tomu bude hrát živá nebo reprodukovaná hudba. To svádělo k nějakému pasivnímu uvolnění, což není úplně náš záměr.

U tohoto předmětu neplatí, že my jsme učitelé a oni studenti. Je to spíše krásná konverzace, oni inspirují nás, a my snad také je.
Ludmila Waldmann Pavlová, pedagog na Akademii múzických umění

A co tedy ty muzikanty vlastně učíte?
Celé bytí člověka se potom projeví na tom, jakým způsobem přistupuje k hudebnímu nástroji. Protože hudební nástroj je mnohdy takové prodloužení vlastního těla, a to, kým člověk je. A my se snažíme prostřednictvím technik, které jsme zkoumali s fyzioterapeuty a psychology, dát konkrétní prvky přímo na ten náš nástroj, tedy v mém případě housle. A vytvořit z toho techniky, které podporují, aby se muzikanti cítili opravdu dobře, když hrají. Protože to vůbec není samozřejmé. A také se snažíme, aby některé věci, jako je třeba tréma a podobně, nebyly tak úplně škatulkovány jako negativní. Pokud je to součástí nás, tak je lepší to přijmout, než to odstranit a říci ne, to neexistuje. Tím toho strašáka zavřeme v pomyslné skříni.

Čtěte také

Tréma nesmí být určitě svazující, zvláště pro muzikanta, který má být při hře uvolněný. Jsou to ony střípky maličkostí, ze kterých se pak tvoří velká hudební osobnost.
Určitě. A řekla bych, že ti velcí muzikanti také prošli nějakou cestou k osobní svobodě, která je podpořená tím, jací jsou. To znamená jejich absolutní autenticita, která je přitažlivá. Protože jim až tak nezáleží na tom, jestli někdo řekl tohle nebo tam to, oni dělají krásně to, co umí nejlépe v daný moment.

Mají studenti akademie zájem o tento váš předmět?
Mají. Měli jsme kapacitu převýšenou, takže z toho mám velikou radost. Ale chci říct, že u tohoto předmětu úplně neplatí, že my jsme učitelé a oni studenti. Je to spíše krásná konverzace, kterou tam vedeme. Oni inspirují nás, a my doufáme, snad také někdy i je. Je to takové plynutí, nerada bych to nějak škatulkovala.

Vy jste se narodila v Praze, ale odmalička jste jezdila na prázdniny do Nové Paky. Takže náš kraj máte ráda a vznikl tu i váš letní festival letní.
Ano. Ovšem nekoná se jen v Nové Pace, ale také na Pecce a ve Staré Pace. Tento kraj mi přirostl už odmalička k srdci. Místní pahorky, které v okolí Prahy nejsou, tak to je nádhera.

Už máte naplánováno na příští léto?
Zase bude přes léto 6 koncertů a ohraničí je první koncert Muchatria, které bude mít 10 let od svého založení, a poslední koncert bude s Alinde Quintet. A v průběhu festivalu budou různé nástrojové kombinace, jako je harfa nebo dokonce cimbál a tak podobně.

Bude to už 8. ročník festivalu. Lidé ho mají rádi? Berou za za svůj?
Já doufám, že ano. Z jejich pohledů a reakcí po koncertech soudím, že ano. Ale samozřejmě nemůžu mluvit za všechny.

Ludmila Waldmann Pavlová a Jakub Schmidt ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Skvělá houslistka Ludmila Waldmann Pavlová byla dnes naším hostem. Moc děkuji za milý rozhovor. Krásné Vánoce. Na shledanou.

autoři: Jakub Schmidt , baj

Související