Margit Slimáková: Sladkosti jsou spíš zlozvyk než jídlo. Dětem bychom měli jít příkladem

Specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková.
Specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková.

Naše děti. Hodně velké téma. Přes prázdniny je s jídlem rozmazlily babičky. O prázdninách se zkrátka hřeší. Co tedy teď se začátkem nového školního roku udělat jako úkol číslo jedna?

Zdravé školní svačiny. Je nutné, aby děti snídaly? A kolik sladkého jim máme povolit? PharmDr. Margit Slimáková, specialistka na zdravotní prevenci a výživu, byla hostem v radioporadně Českého rozhlasu Hradec Králové.

Děti jedí jen když mají hlad. Tedy pokud jim nenabízíme sladkosti. Ty sní kdykoliv a budou je stále loudit.
PharmDr. Margit Slimáková, specialistka na zdravotní prevenci a výživu

Dětem znovu začala škola, pravidelný režim, kroužky a sporty. Přitom je nezbytné, aby dobře jedly a měly na vše dost energie. Je důležité, kolikrát denně bude školní dítě jíst?

„Je důležité, jaký má dítě hlad a jak se cítí. A měli bychom respektovat jeho chutě. Vezměme si třeba holčičku z první třídy, která když má dobrou snídani a oběd, tak jí často stačí dát si mezi tím třeba jedno malé jablíčko. A máme kluka sedmáka, který, pokud by neměl velkou svačinu, tak by byl hladový. Protože děti, když mají hlad, tak jedí a když nemají hlad, tak nejedí. Tedy za podmínky, že jim nenabízíme sladkosti. Ty jedí kdykoliv," říká Margit Slimáková.

A co když mají děti na něco chuť? To je známka toho, že neměly kvalitní jídlo?

„To je spíš známka určité rozmazlenosti. Hledají slakosti, pokud je to v rodině tak zavedeno. Když mají chuť na sladkosti, tak je dostanou. Pokud mají děti kvalitní tři hlavní jídla za den a mezitím svačinku, jako je třeba ovoce, zelenina, chleba s tvarohovou pomazánkou, nikoliv kobliha nebo sušenka, tak děti jedí pouze, když mají hlad. Pokud je tam možnost mít sladkosti, tak pro ně budou děti chodit pořád. Záleží tedy na nás, co jim nabídneme."

Jaká by měla být zdravá dětská snídaně?

„Snídaně je u dětí velmi důležité. Dnes už víme, že dospělí lidé nepotřebují všichni snídat, ale u dětí se za dobrou snídani přimlouvám. Ony mají omezenou kapacitu žaludku a nesní naráz tolik jídla. Tedy přes noc vyhládnou. A než jdou do školy, potřebují získat energii, aby mohly zvládat svůj "pracovní", tedy školní den."

Přejídání se cukry, to je bohužel přesně to, co se dnes u dětí děje  (ilustrační foto)

Co by měla obsahovat ideální dětská snídaně? Děti mají rády různé čokoládové křupky či medové kroužky s mlékem. A tam už jsou opět cukry.

Nevidím ráda přejídání se cukry. Nikdy tady nebylo sladké nezdravé jídlo tak snadno dostupné, levné a všude okolo nás.
PharmDr. Margit Slimáková, specialistka na zdravotní prevenci a výživu

„Ano, a já nevidím ráda přejídání se cukry. A to je bohužel dnes přesně to, co se děje. Proto o tom tak často hovořím. A takové snídaně, jak jste o nich hovořila, jsou opravdu jen cukry a nic moc prospěšného. Já bych perfektní snídani rozdělila na dvě možnosti. Buď sladké nebo slané. Když ovšem říkám sladké, tak myslím z přirozených sacharidů. Mohou to být třeba ovesné vločky s nastrouhaným jablkem zalité vařící vodou a doslazené rozinkami, málo lžic tučného bílého jogurtu k tomu. A takových snídaní můžeme dělat desítky či stovky verzí."

Borůvkové smoothie

A Margit Slimákové hned ještě doplňuje: „A potom máme slané snídaně. Tam je takovým typickým příkladem kvalitní pečivo, což je za mne nejlépe kvasový chleba, a k tomu různé varianty. Máslo, pomazánka tvarohová, rybičková, vajíčková či luštěninová. A zelenina, ta by nikdy neměla chybět. Ta je důležitá u každého nesladkého jídla."

Dopolední svačina je nutná?

„Já bych vždy komunikovala s konkrétním dítětem. Zkusila bych dávat pár kousků ovoce, jablko, v zimě to mohou být sušené křížaly. Pro kluky to může být místo ovoce pár kousků zeleniny, mrkev, paprika. Poprípadě k tomu můžeme přidat pár lžic tvarohové pomazánky. A děti mají takové zeleninové proužky s dipem, což je dnes hodně populární. Můžeme dát pár oříšků. Zkusila bych menší množství jídla na tu svačinu a sledovala, jak je dítě konzumuje. Když bude mít hlad, tak svačinu zpravidla sní. Nedávala bych zbytečně nic sladkého. A u starších dětí bych s nimi spolupracovala a dala jim i na výběr. Protože když dítě zapojíme, tak je mnohonásobně větší šance, že bude jíst to, co jste si společně připravili."

Potom přichází na řadu školní oběd. A většina dětí se buď nenají vůbec, nebo rozhodně nejsou přejedené. A o polední přestávce jdou pravidelně děti do obchodu přes ulici pro sladké limonády nebo chipsy. Proč mají chuť právě na tohle?

„Cukr je rychlá a levná energie. Dětem dodá okamžitou vzpruhu. Problém je, a to děti už samozřejmě netuší, že po té vzpruze přijde útlum a potřeba dalších sladkostí. Nikdy tady nebylo sladké nezdravé jídlo tak snadno dostupné, levné a všude okolo nás. To starší generace neznají."

„Za mne je tedy nejdůležitější kvalitní snídaně a svačina. Pokud děti bojují se školním obědem, tak pro rodiče považuji za nejdůležitější systémovou změnu. Snažit se v té škole domluvit, aby vstoupila do programu Státního zdravotnického ústavu, který se jmenuje Zdravá školní jídelna.cz. Ten program je úplně zadarmo a pomáhá školám, aby v rámci platné legislativy vyřily co nejlépe. Aby jídla byla kvalitní ze základních potravin."

Sladkosti, to je spíš zlozvyk než jídlo

Jak řešit odpolední dětské svačinky a večeře? Co doplnit do jídelníčku mezi obědem a večeří, když má dítě ještě nějaké sportovní či další aktivity?

Přejídání se cukry, to je bohužel přesně to, co se dnes u dětí děje (ilustrační foto)

„Já bych dětem odpolední svačinku nabízela. Ale budou tam velké rozdíly podle aktivity dětí. Spousta dětí přijde ze školy a sedne si až do večera k počítači. Ty až tolik energie nepotřebují. Ideální by bylo je vyhnat ven a nechat je hýbat. Pokud ale máme děti sportovně aktivní, které ani nemají moc čas jíst, tak těm můžeme připravit něco energeticky vydatnějšího. Třeba koktejly z plnotučného jogurtu, ovoce a kakaa, kokosového tuku a oříšků. Takové smoothie, které dítě může vzít do ruky a vypít. Získá tím spoustu živin. Není to slazený nápoj, z kterého by získalo jen cukr, ale je to nápoj, který má své tuky, bílkoviny, vitamíny a vlákninu. Ostatním dětem, které se tolik nepohybují, můžeme dát na svačinku ovoce. V případě, že mělo dítě slanou snídani, uděláme sladkou odpolední svačinku a naopak."

Kdy by mělo dítě jíst večer naposledy? Co nejlépe a kolik by toho mělo k večeři sníst? To vše se dozvíte od Margit Slimákové v našem audio-archivu:

Spustit audio

Související