Lávka je fenomén! Chápu, že je potřeba ji odsuzovat, aby mohla být hájena, říká architekt Petr Brůna

24. duben 2023 08:27

Lávka v Hradci Králové. Jedna z nejdražších staveb svého druhu za 175 milionů korun budí vášně. Je to dobře? Zaslouží si stavba kritiku nebo i větší rozbor a trochu jiný pohled. Podle hlavního architekta města Petra Brůny je lávka fenoménem!  

Krajskému městu podle něho dominují stavby architekta Josefa Gočára a Jana Kotěry, což znamená, že se Hradec Králové ani v minulosti nebál investovat. I proto se stal Salonem republiky. Sice nemůžeme dávat rovnítko mezi drahé a dobré, ale soudí, že v mnoha případech se bez peněz za dobré věci neobejdeme.

Čtěte také

Zpochybňovat smysl lávky u Aldisu je pak podle hlavního architekta Petra Brůny úplně špatně.
„Lávka nejenže je potřeba, je to naprostá nezbytnost. Měli jsme tady před časem šedesát lidí z ČVUT z dopravní fakulty, kteří nám definovali, kde mají vést páteřní cyklotrasy a věděli jsme, že už v původním projektu v zóně Aldis je navržená lávka správně.“

A mrzí vás teď ty diskuze a zpochybňování?
„To tak vždycky bylo a vždycky je. Když se postavil Pražský most, tak se psalo o nejdražších záchodcích v Královéhradeckém kraji. Chtěl bych vidět toho smělce, který by na to dnes sáhnul. A vědecká knihovna? Tam jsme měli spoustu reakcí, že je to ementál, že není probarvená fasáda a myslím, že to je jeden z nejlepších domů, který vznikl za posledních dvacet let.“

Lávka u Aldisu je fenomén, říká architekt Petr Brůna

Patří i lávka mezi to nejlepší, co vzniklo?

Čtěte také

„Mám za to, že ano! Technologická záležitost je na úrovni a z hlediska architektury je to špičková stavba. My plánujeme propojení Škroupovy ulice, provazbu na Karla IV., přes Baťkovo náměstí, hlavní cyklistické trasy, která by měla směřovat na Slezské. Ta provazba bude přes severní zónu, kde vznikne do budoucna tisíc nových bytů. Na Slezské předměstí, přes Šimkovy sady. Zóna Aldis, která spala delší dobu, tak díky tomuto otevření začne prospívat.“

„Myslím, že lávka je fenomén a je potřeba ji takto vnímat, já bych na ni byl pyšný! Ale chápu, že je potřeba ji ještě nějakou dobu odsuzovat, aby potom byla přijata a militantně hájena před vším novým.“

Myslím, že ne všichni ji odsuzují. Objevuje se i chvála, že lávka tam má své místo a že je krásná. Kritika zní kvůli částce, nasvícení a chybějící návaznosti cyklotrasy. Změní se to?
„Cyklotrasa bude navazovat ve dvou krocích. V tuto chvíli máme zpracované stavební úpravy, které by měly být realizovány v letních měsících. U osvětlení došlo k úpravě, která souvisí s výměnou určité technologické části. Víceméně je potřeba některé věci přizpůsobit po zkušebním provozu a chvíli budou dozvuky, než se vše ideálně zprovozní.“

Čtěte také

Musí se to zkrátka vychytat, takže i kluzký povrch?
„Kluzký povrch je věc údržby. Pokud se bude lávka udržovat jak má, tak by k tomu nemělo docházet.“

A ještě ta finanční částka, ta už je asi dořešena nenávratně?
„Jde o to, že ten vysokopevnostní beton je drahá záležitost, která byla v této podobě novinkou. Byl daný maximální sklon té lávky, okrajové podmínky správce toku Povodí Labe, který určil, jak ta lávka musí být vysoko nad úrovní spodní vody, vstoupili do toho i další věci, přeložky byly náročné. Pokud to skloubíte a rozhodnete se pro konvenční řešení, tak ta lávka bude zhruba za 0,7 ceny, ale nebude na ni nikdo pyšný a nikdo se o ní nedozví.“

A vy byste chtěl, aby v sobě měl Hradec tu hrdost, že tady máme opět něco unikátního.
„No, kdo by to nechtěl?“

Spustit audio

Související