V Hradci Králové staví z netradičního vysokopevnostního betonu a italských lan novou lávku přes Labe

2. září 2021 09:22

Téměř 20 let od okamžiku, kdy se na hradecké radnici začalo poprvé mluvit o lávce přes Labe u Aldisu, se lávka začala teď i stavět. Za tu dobu město vypsalo a zrušilo několik výběrových řízení, prohlédlo si několik projektů a cena lávky vyrostla několikanásobně. Ta aktuální je přes 130 miliónů korun.

Čtěte také

Zaznělo klepání na základní kámen lávky v podání zástupců města, architektů a lidí ze stavební firmy. Základní kámen je z vysokopevnostního betonu, stejně jako bude celá lávka - a protože to je materiál v Česku používaný velmi výjimečně a zajímavě zní, vychutnávali si lidé s kladívkem poklepávání skoro půl minuty.

Samotná lávka docela důrazně zaklepe na městský rozpočet, stát bude 133 miliónů korun.

„Ta lávka bude skutečně drahá, ale za vysokou kvalitu nemůžeme chtít nízkou cenu. Když se podíváme na to, že se jedná opravdu o nový architektonický počin v našem krajském městě, tak si myslím, že tu cenu je dobré akceptovat a ty peníze zaplatit," říká primátor Alexandr Hrabálek z ODS a vedle očekávané kvality stavby a zajímavého designu připomíná i nárůst cen stavebních prací a materiálů.

Čtěte také

Náměstek primátora Jiří Bláha z ODS ale připomíná, že podstatnou část nákladů pokryjí dotace.
„Z toho je slíbená dotace rozhodnutím 102 milionů, ale to bude v rámci uznatelných nákladů. A možná to bude trošku nižší číslo."

Když se s myšlenkami na výstavbu lávky před téměř 20 lety začínalo, padaly sumy kolem 20 miliónů korun, teď je to víc než šestinásobek.

Samotná lávka ale bude podle Viktora Stržínka ze stavební firmy SMP CZ unikátní.
„Samozřejmě i tím estetickým návrhem je to nezvyklé. A z technického hlediska je lávka unikátní statickým působením. Je to samokotvená, vysutá konstrukce. Využilo se toho, že mostovka je tvořena velmi ultra vysocepevnostním betonem. Do něhož jsou kotvena lana a dohromady ten materiál drží."

Čtěte také

Právě vysokopevnostní beton je na podobných stavbách velmi výjimečný, potvrzuje Viktor Stržínek.
„Nějaké zkušenosti s tím materiálem samozřejmě jsou, ale vyráběli se dosud tvarově jednodušší konstrukce. Překvapit může vždy a překvapuje nás, ale od toho jsme tady, abychom tyto problémy řešili."

Kvalitní beton mají doplnit ještě lana objednaná v Itálii. Dodejme ještě, že samotná stavba začíná bouráním stávajících teras u Aldisu, do konce roku už budou nad vodou základy konstrukce a do užívání by lávka měla jít na přelomu let 2022 a 2023.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související