Kraj pomůže obcím s úhradou nákladů spojených s hradeckou MHD. I tak možná některé spoje skončí

11. květen 2022 09:00

Rostoucí náklady na provoz městské hromadné dopravy se nejspíš promítnou i do dalšího zdražení linek do obcí v blízkosti Hradce Králové. Smlouvu mají například Předměřice, Lochenice, Vysoká nad Labem nebo Běleč, které čelí postupnému zdražování dopravy. Vhod tedy přišla čerstvá dotace od Královéhradeckého kraje, ani ta ale neznamená pro cestující úplnou jistotu.

Čtěte také

„Odhadujeme, že tyto spoje může využít až 7 tisíc lidí. V letošním roce obcím poputuje téměř 2 miliony 200 tisíc korun,“ říká krajský radní pro oblast dopravy Václav Řehoř z ODS.

Královéhradecký kraj tak plní část své povinnosti zajistit základní obslužnost každé obce na svém území.

Některým obcím krajská dotace stačí, třeba podle nezávislého starosty Divce Romana Hrnčíře se rostoucí požadavky od hradeckého magistrátu do obecního rozpočtu v Divci nijak zásadně nepromítají. „V tuto chvíli opravdu musím říct, že to tak je. Kraj nám vyšel vstříc a nás to nijak zásadně nezatížilo. Tím pádem jsme nemuseli redukovat linky a komfort občanů snižovat.

Čtěte také

To další obce, kde mají spojů víc, musí dál počítat. Po avizovaném zdražení, které přišlo na přelomu letošního roku, uvažovali třeba ve Stěžerách nebo ve Vysoké nad Labem o tom, že některé spoje zkrátka škrtnou. Tyhle myšlenky ani krajská dotace nezahnala.

Třeba nezávislý starosta Vysoké nad Labem Jiří Horák je samozřejmě rád, že hradecká hromadná doprava do obce jezdí, jenže má to i svá „ale“. „Když máme rozpočet 23 milionů a z toho máme dát desetinu na autobusy, kterými nakonec dohromady nikdo nejezdí, když to trochu zlehčím, školní autobusy jsou samozřejmě plné, ráno dva školní a odpoledne dva nebo tři zase zpátky. Ale jinak jezdí řádově jednotky lidí.

Čtěte také

A protože krajská dotace pokryje Vysoké nad Labem jen zhruba třetinu nákladů na zajištění MHD, je rušení právě těch málo vytížených linek určitě dál ve hře.

Tím spíš, že podle náměstka primátora Pavla Marka z hnutí ANO se dá předpokládat, že ani na přelomu letošního a příštího roku se město nevyhne nutnosti chtít za služby své hromadné dopravy víc peněz. „Každý rok dopravní podnik vykalkuluje svoji cenu dle reálných nákladů a tu budeme po obcích požadovat.

Pravděpodobnost toho, že některé obce budou muset některé linky zrušit roste s tím, jak stoupají náklady na pohonné hmoty i mzdy. Definitivní rozhodnutí ale padne zase až na přelomu roku.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související