Kraj hledá řešení, aby odvrátil hrozbu zastavení většiny dotovaných autobusových linkových spojů

6. únor 2019 09:26

Většina autobusových dopravců vypověděla Královéhradeckému kraji k 31. březnu smlouvy na zajištění dotované autobusové dopravy v kraji. Důvodem jsou podle firem zvýšené finanční náklady na mzdy. Hrozí tak, že od dubna nebude zajištěna dotovaná autobusová doprava v kraji. Hejtmanství teď o situaci s firmami jedná.

Královéhradecký kraj vyhlásil miliardový tendr na autobusovou dopravu do roku 2030

Řidič autobusu (ilustrační foto)

Radní Královéhradeckého kraje schválili na svém posledním zasedání tendr na zajištění autobusové dopravy v kraji. Zakázka je na deset let od roku 2020 do roku 2030 a její maximální hodnota je 7,72 miliardy korun. Doposud je totiž doprava zajištěna provizorním způsobem. 

„Ke konci roku 2018 celkem 8 dopravců vypovědělo smlouvu o dopravní obslužnosti v Královéhradeckém kraji," vysvětluje krajská mluvčí Sylvie Velčovská.
„Jedná se celkem o 97 procent pokrytí na území kraje. A z tohoto důvodu Královéhradecký kraj jedná o podmínkách s dopravci."

Náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček z ODS říká, čím dopravci výpovědi zdůvodnili: „Nárůstem mandatorních výdajů především v oblasti mezd. Ony smlouvy byly uzavřeny, a to je zapotřebí připomenout, někdy v roce 2016, takže v určité míře připouštím, že náklady se od té doby změnily. A ceny dopravního výkonu, které byly nasmlouvány v onom roce 2016 asi neodpovídají současné době. Nicméně, to jak bude smlouva vypadat od letošního 1. dubna, je teď předmětem jednání."

Martin Červíček ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Příliš konkrétní být ale nechce...
„S ohledem na to, že probíhá jednání o nových smlouvách, tak by bylo velmi netaktické a ani mi to nepřipouští zákon, abych informoval o konkrétních sumách. Ale je tam nárůst, který si my necháváme dokladovat. Nechceme jako kraj připustit, že budeme platit více peněz za cenu dopravního výkonu, než je skutečný nárůst mandatorních nákladů. A je to předmětem dalšího jednání. Omlouvám se, ale nemohu říkat konkrétní částky."

Jedním z autodopravců je i společnost CDS Náchod

„Myslím si, že nejde o žádné drama. Je to legislativní proces a kraj se k nám v tomto směru chová velmi korektně," vysvětluje ředitel firmy Zdeněk Pouznar.
„My jsme onu výpověď dali na základě skutečnosti, že nám kraj podle stávající smlouvy nemohl kompenzovat navýšení mezd řidičů, které jme povinni od 1. ledna z titulu minimální mzdy řidičům poskytnout. Proto došlo k výpovědi stávající smlouvy s tím, že očekáváme, že současná legislativa dovolí uzavřít smlouvu novou od 1. dubna. Kde s krajem dohodneme cenu dopravního výkonu, která bude ono navýšení mezd zahrnovat."

Bude nebo nebude stát v Chlumci nad Cidlinou v nejbližších letech nový dopravní terminál?

Cestujícím slouží na novém dopravním terminálu 9 nástupišť. Vybavená jsou digitálními tabulemi s časy odjezdů a příjezdů

Chlumec nad Cidlinou dál uvažuje o novém dopravním terminálu. Ten by měl nahradit stávající autobusové nádraží. Vzniknout by mělo i několik desítek nových parkovacích míst. Radnice chce už v příštím roce žádat o dotaci a o stavební povolení a pokud uspěje, nemělo by vzniku nového terminálu nic bránit. Mělo by jít o stavbu, která by byla moderní a důstojná. 

Dočasné smlouvy platné od 1. dubna přibližně do září 2020 chce kraj s dopravci uzavřít z titulu mimořádné situace bez otevřené soutěže v režimu jednacího řízení bez uveřejnění.

„Jsem přesvědčen o tom, že jednání a dosavadní spolupráce v průběhu uplynulých dvou let, dává předpoklad k tomu, že se samozřejmě domluvíme," uzavírá Martin Červíček s tím, že jasněji by mělo být už na konci února.

V letošním rozpočtu má kraj na dotovanou autobusovou dopravu rezervováno 366 milionů korun. Kraj nyní žádá doklady k požadovanému růstu plateb. Chce vyjednat cenu, která bude podle Červíčka odpovídat reálným nákladům na provoz autobusů.

autoři: Lucie Peterková , baj
Spustit audio

Související