Bude nebo nebude stát v Chlumci nad Cidlinou v nejbližších letech nový dopravní terminál?

16. listopad 2017 11:20
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Cestujícím slouží na novém dopravním terminálu 9 nástupišť. Vybavená jsou digitálními tabulemi s časy odjezdů a příjezdů

Chlumec nad Cidlinou dál uvažuje o novém dopravním terminálu. Ten by měl nahradit stávající autobusové nádraží. Vzniknout by mělo i několik desítek nových parkovacích míst. Radnice chce už v příštím roce žádat o dotaci a o stavební povolení a pokud uspěje, nemělo by vzniku nového terminálu nic bránit. Mělo by jít o stavbu, která by byla moderní a důstojná. 

Že město dotaci získá ale není ani zdaleka jisté a podle starosty Miroslava Uchytila z KDU-ČSL by v takovém případě celou akci vzdalo - platit jí ze svého rozpočtu si nemůže dovolit: „Udělali bychom pouze jedno menší parkoviště pro automobily, kam by se vešlo asi dalších 45 až 55 aut. A tím bychom asi skončili, protože, jak říkám, funkční to i dnes je. Ale je to ošklivé, popraskané, asfalt je zdevastovaný, není to pořádně odvodněné."

To je ale nouzová varianta a starosta věří, že se povede postavit celý plánovaný terminál. Tedy včetně například krytých uzamykatelných boxů pro kola, dalších parkovišť a nové infrastruktury.

V Chlumci vědí, že tamní nádraží je místem, které využívají i lidé z okolních obcí.

„Protože se jedná o lidi, kteří třeba ráno v 5 hodin vyjíždí z domova do zaměstnání a přijedou k nám na nádraží, zamknou auto, přesednou na vlakový nebo autobusový spoj a ten automobil tam celý den stojí. A pak se zase navečer vrací domů," vysvětluje Miroslav Uchytil s tím, že radnice přesto zatím nepočítá s vybíráním parkovného - a to ani na novém parkovišti.

Vizualizace budoucího autobusového terminálu v Nové Pace

Správa železniční dopravní cesty chce podle ředitele regionálního centra Českých drah Romana Moravčíka kolem roku 2020 opravit i budovu samotného vlakového nádraží: „SŘDC podle jejich zpráv plánuje i takovou větší opravu nádražní budovy. Tedy v plánu to určitě je."

Když k tomu přidáte plánované zdvojkolejnění trasy z Velkého Oseka do Chocně a to, že by vlaky na Moravu mohly někdy v příštím desetiletí jezdit i severní trasou místo přetíženým koridorem přes Pardubice, mohlo by se cestování z Chlumce posunout na úplně jinou úroveň.

Zatím je ale všechno teprve na začátku.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související