Ministr dopravy Ťok se dohodl se společností Eurovia CS na dodatku k smlouvě výstavby D11

30. leden 2019 14:11

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dnes dohodli se společností Eurovia CS na vytvoření dodatku ke smlouvě na stavbu úseku dálnice D11, který by měl zohlednit současný stav staveniště. 

U Hradce Králové začala výstavba dalšího úseku dálnice D11. Kdy bude hotovo?

Dálnice D11 (ilustrační foto).

Výstavba úseku dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi začala. Po dokončení tohoto a souběžně budovaného úseku Smiřice-Jaroměř by měla délka průjezdného úseku dálnice narůst o 23 kilometry. A mělo by to být relativně brzy - i když různé termíny, kdy bude dálnice hotová, se objevují průběžně už od 70. let minulého století. Stavět se začalo v roce 1978 a původně to nemělo trvat ani 10 let. 

Dodatek by měl být uzavřen do 15. února, obě strany sporu by pak měly své odstoupení od smlouvy vzít zpět. Ministr Ťok to dnes řekl po jednání se společností Eurovia CS. Firma žádá navýšení ceny za stavbu o zhruba 200 milionů korun, vysoutěžená cena byla 2,6 miliardy korun.

Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Úsek měl být hotový v roce 2022. Stavba ale ještě nezačala, firmy staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.

Sdružení stavebních firem v čele se společností Eurovia CS včera podmínečně odstoupilo od smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD) na výstavbu dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Společnosti Eurovia, Metrostav a Swietelsky si stěžují, že jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. Sdružení chce za stavbu také víc peněz.

Výstavba "hradecké" dálnice D11 je jedním z mnoha dokladů situace v rozvoji české dálniční sítě. Od zahájení stavby uplynulo loni v září 40 let a z plánovaných 154 kilometrů stále chybí téměř 64. V srpnu 2017 byl po třech letech stavby a předchozích mnoha letech sporů o pozemky otevřen dvouapůlkilometrový nový úsek, díky kterému se dálnice dostala k Hradci Králové. Zbývající části by měly být dle informací ŘSD z počátku loňského roku dokončeny v letech 2020 (Smiřice - Jaroměř), 2021 (Hradec Králové - Předměřice - Smiřice a Trutnov - hranice s Polskem) a 2024 (Jaroměř - Trutnov). Termín ale může ohrozit nynější odstoupení stavebních firem od smlouvy na výstavbu úseku z Hradce Králové do Smiřic.

Generální ředitel firmy Eurovia CS Ing. Martin Borovka k dohodě s ministerstvem dopravy  uvedl: „Pracovní týmy, jak právní, tak technické, začnou od zítřka pracovat skoro jak na denní bázi, abychom termín, který jsme definovali společně s panem ministrem na dnešním jednání i s ostatními zástupci ve stavebním sdružení, dodrželi."  

autoři: Jana Magdoňová , baj | zdroj: ČTK
Spustit audio

Související