Královéhradecký kraj vyhlásil miliardový tendr na autobusovou dopravu do roku 2030

31. říjen 2018 10:23

Radní Královéhradeckého kraje schválili na svém posledním zasedání tendr na zajištění autobusové dopravy v kraji. Zakázka je na deset let od roku 2020 do roku 2030 a její maximální hodnota je 7,72 miliardy korun. Doposud je totiž doprava zajištěna provizorním způsobem. 

Hradec Králové plánuje inteligentní dopravní systém za stovky milionů. Co přinese řidičům?

Semafory a inteligentní dopravní systém

Hradec Králové už připravuje zadávací dokumentaci na inteligentní dopravní systém. Na jeho přípravě město pracuje už několik let, stát má stovky milionů korun. Má například umět zařídit plynulejší dopravu na křižovatkách. Zároveň bude dohlížet i na dodržování dopravních předpisů.

„V současné době je dopravní obslužnost zajišťována na základě smluvního vztahu s 12 autobusovými dopravci. Ten smluvní vztah je uzavřen v provizorním režimu na základě jednacího řízení bez uveřejnění. Stávající smlouvy platí do doby, než dojde k vysoutěžení nových dopravců," popisuje situaci, která panuje od ledna minulého roku, vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství Tomáš Jurček.

Provizorium panuje poté co původní tendr z roku 2015 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o rok později předběžným opatřením pozastavil a v roce 2018 ho s definitivní platností zrušil.

„Co se týká nového tendru, tak základní charakteristika je taková, že je rozdělen na 8 dílčích částí. Referenční rozsah dopravního výkonu, který je poptáván, činí 18 milionů 400 tisíc kilometrů a 248 základních vozidel, které jsou součástí poptávky," doplňuje Tomáš Jurček.

Cestující (ilustrační foto)

Kraj předpokládá, že smlouvy s vítězi by hejtmanství mohlo uzavřít na přelomu března a dubna 2019. Dopravci by pak měli mít na přípravu víc než rok. Nový tendr současně počítá s vyššími náklady.

„Rozdíl je způsoben tím, že oproti minulému období došlo výrazným způsobem k nárůstu mzdových nákladů, které se promítají ve stanovení maximální ceny. Tedy nárůst za poslední dva roky činí průměrně 4 koruny na jeden kilometr," dodává Tomáš Jurček.

Na základě zakázky by mělo být nasazeno až 248 autobusů podle jasně vymezených kritérií.

„Chceme jít cestou nízkopodlažních autobusů. Chceme klimatizace, wifi, chceme zajistit také větší pohodlí pro invalidní cestující," říká náměstek hejtmana Martin Červíček z ODS.

Kamenný jezevčík našel domov u dopravního terminálu v Hradci Králové

A dodává, že Kraj například hodlá zlepšit i informovanost v dopravě nebo chce nést náklady spojené s vjezdy na autobusová nádraží: „To znamená, že dopravce se dnes bude opravdu soustředit pouze na tu cenu, kterou nám chce dát za provozování autobusové dopravy. Náklady, které jsou spojeny s těmi dalšími věcmi, které může zajišťovat kraj, jako lepší partner například měst a obcí, tak půjdou za námi."

Termín pro podání nabídek je do 16. ledna 2019. A úspěšní dopravci by mohli začít pro kraj jezdit v září 2020.

autoři: Lucie Peterková , baj
Spustit audio

Související