Ke změně musíme mít důvod. A mozek nemá rád změny. Nové návyky si proto spojte s radostí

3. leden 2020

Co je to předsevzetí? Je to něco, co si s větším či větším rozmyslem stanovíme jako takovou malou vizi, že budeme dělat jinak. Nejdůležitejší je ochota něco začít dělat jinak, ochota se změnit. Rozhodnutí. A mělo by nás dovést k vysněnému cíli - zkvalitnění našeho života.

Do radioporadny jsme pozvali Mgr. Zdenku Hanyšovou Celou, průvodkyni osobním rozvojem. Je podle ní nový rok vhodnou příležitostí pro životní změnu? Jak se na novoroční předsevzetí dívají odborníci?

Postoj k předsevzetí je vlastně postoj jako k jakékoliv změně. Postoj sám k sobě. Postoj souvisí s charakterem a vnitřními hodnotami.

Proč se to často nedaří?

Třeba to děláme více kvůli druhým, než kvůli sobě, nevychází z nás. Máme na sebe velké nároky. Nemáme čas, přesněji nemáme uspořádaný čas a rozmyšlený prostor pro činnosti související se změnou. Stáhne nás zpět náš stereotyp v chování a jednání, zaběhané cestičky, zvyklosti, rituály.

Měříme se s ostatními, porovnáváme se. Neustále se hodnotíme. Nejsme dost dobří.

Vypěstujte si nové návyky a spojte je s radostí

Chceme-li více času na cokoliv, je důležité si prohlédnout náš zaběhaný den. Kdy vstáváme, co děláme hned potom, jak si organizujeme svůj čas, na kolik jsou efektivní činnosti, které děláme.

Čtěte také

Zda máme kousek pro sebe, v kolik chodíme spát a co děláme před spaním. Co nám na tom vyhovuje a co bychom mohli změnit.

Například když chceme začít s něčím novým, třeba se učit cizí jazyk, je dobré si vybrat vhodnou denní dobu a změnit zaběhané rituály.

Stejně, jako když chceme více času trávit s partnerem, najít čas pro povídání, pro společnou snídani nebo večeři, souvisí to s úpravou rituálů celé rodiny. Seznamte se svým nápadem celou rodinu, ale na nic netlačte a nic neznásilňujte. To, aby s vámi i váš partner rád trávil společný čas, závisí také na něm. Asi by neměl očekávat, že na něho při té příležitosti nahrnete všechny starosti svého světa.

Mozek nemá rád změny. Pořád nám „vyhazuje chybu“

Ke změně musíme mít důvod. Dost často je to nějaká nespokojenost. Nespokojenost ze strany okolí, nebo naše vlastní nespokojenost se sebou samým. Buď nás někdo přesvědčuje, abychom se změnili, nebo se toužíme změnit sami. Co myslíte, co bude lépe fungovat?

Potřebujete lépe procvičit svůj pravopis? (ilustrační foto)

Nezbytná je naše ochota začít dělat věci jinak, potažmo ochota se změnit. Pokud chceme něco změnit, aby to s námi bylo v souladu, měli bychom najít správnou emoci to skutečně z hloubi duše chtít.

Co poradit?

Udělejte si malou analýzu sama sebe. Prozkoumejte se. Sebemotivace, sebe-vědomí, co o sobě vím, co mi nová věc přináší v souvislosti s mými zvyklostmi, návyky a schopnostmi a vlastnostmi celé rodiny.

Čtěte také

Měli bychom prověřit, k čemu nás má změna dovést, co je motivem. Zda je to vliv či dokonce tlak okolí, rodiny, partnera, manžela, dětí, zaměstnavatele. Jaká máme očekávání spojená s předsevzetím, se změnou? Řekněte si pravdu.

Všichni většinou víme, co nám dělá dobře a co už ne. A co z toho, co mi nedělá dobře, chci a mohu změnit. Jak to mohu udělat a aby mě z počátku změna tolik nebolela.

Je to vlastně prověrka sebevědomí. A prověří naše odhodlání. Když chci víc sportovat, relaxovat, odpočívat, ale na svém způsobu života nechci nic změnit, co myslíte, jak to dopadne?

Mnohé zabrzdí perfekcionismus

Obvyklá chyba je, že si vymodelujeme naše představy až příliš dokonale a nezvládneme je.

Změny také nabourávají naše hodnocení a srovnávání s ostatními - nejsem tak dobrý jako ten či onen. Nejsme v tom novém hned mistři. A když se nám nedaří, nahlodává to naše ego. A dalšímu srovnávání nechceme být vystavováni.

Stačí maličkost

Stačí začít maličkostmi. Prověřit si svůj den, jsou to minuty od kterých můžeme začít. Třeba si před spaním přečteme knihu nebo napíšeme větu o tom, jaký pocit v nás zanechal uplynulý den.

Stačí špetka trpělivosti a sebedisciplíny. A namalujte si před sebou konečný obraz. Odměnou může být radost, že se něco nového naučím o sobě či ve vztahu k druhým.

Celou radioporadnu s Mgr. Zdenkou Hanyšovou Celou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Blanka Malá , baj
Spustit audio

Související