Jak snížit jojo efekt při redukci váhy a jak bezpečně zvyšovat pocit sytosti a snižovat pocit hladu

8. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jak snížit jojo efekt při redukci váhy aneb jak bezpečně zvyšovat pocit sytosti a snižovat pocit hladu? (ilustrační foto)

Jak takzvaný jojo efekt vzniká? Aby bylo možné se této nepříjemnosti vyhnout, je potřeba vědět, z jakých důvodů vlastně vzniká. Podle nejrůznějších průzkumů lze soudit, že jojo efekt přichází jako reakce těla na nevhodnou redukční dietu.

Doc. PharmDr. Miloslav Hronek, Ph.D. ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

doc. PharmDr. Miloslav Hronek, Ph.D.

Narozen 10.8.1962 v Pardubicích. Fyziolog, práce z fyziologie výživy. Zástupce vedoucího Katedry biologických a lékařských věd Farmaceutické fakulty v Hradci Králové.

Doc. PharmDr. Miloslav Hronek hovoří v naší radioporadně na téma: Jak snížit jojo efekt při redukci váhy aneb jak bezpečně zvyšovat pocit sytosti a zároveň snižovat pocit hladu?

Čtěte také

Řada lidí žije v představě, že nejlepším způsobem, který je dovede k ideální postavě je drastická dieta a nezřídka i dlouhodobé hladovění. Tělo si na nový životní rytmus zvykne a začne spalovat tukové zásoby.

Jakmile však tento typ diety skončí (a dietář se vrátí ke své původní stravě), váha opět dramaticky naroste. Jeho tělo totiž využívá momentu, kdy se mu opět dostává zvýšeného množství potravy. Tu proměňuje na nové tukové zásoby pro případ, že by se jeho majitel rozhodl jej opět trýznit hladem.

Čtěte také

Jedná se tedy o přirozený metabolický proces, kdy se tělo snaží chránit samo sebe.

Tento mechanismus je velmi důmyslný. Evolučně se u lidí vytvořil proto, aby naši předkové dokázali přečkat delší zimu i období neúrody. Proto si můžete všimnout i většího váhového přírůstku během zimních měsíců.

Je tedy jasné, že jojo efekt není jen estetický problém. Ale také obrovský nápor pro váš organismus i psychiku.

Jak se jojo efektu ubránit?

Nejlepším způsobem, jak se jojo efektu úspěšně bránit, je nepochybně změna vašeho celkového životního stylu.

To znamená, že nebudete oscilovat mezi extrémní dietou a obdobím přejídání, kdy nebudete hledět na to, co servírujete na talíř.

S tím jde ruku v ruce:

Pravidelné cvičení
Zdravější jídelníček
Dostatečný přísun jídla
Kvalitní odpočinek
Odpovídající množství spánku
Psychická pohoda

Aby však svaly rostly, potřebují dostatek proteinů. Ty najdete hlavně v mase, tučných mléčných výrobcích a kvalitních sýrech.

Naopak zcela eliminujete příjem potravin bohatých na sacharidy a škroby, které svalům dodávají okamžitou energii. Když svaly odstřihnete od tohoto rychlého zdroje živin, začnou brát výživu pro své fungování z tukových tkání.

Miloslav Hronek ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celou radioporadnu s doc. PharmDr. Miloslavem Hronkem si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související