Jak nevhodné vánoční dárky vyměnit za jiné a jak se nenechat nachytat falešnými slevami obchodníků

Jak nevhodné vánoční dárky vyměnit za jiné a jak se nenechat nachytat falešnými slevami obchodníků
Může se stát, že vás dárek pod stromečkem nepotěšil nebo se třeba sešly dva stejné. Případně, že jste sice dostali sluchátka ze svého seznamu přání, ale nic v nich neslyšíte, protože nefungují. Pravidla prodejců pro vracení nebo výměnu zboží nemusí být ale vždy stejná.
Čtěte také
Podrobnosti na toto téma zjišťoval redaktor Václav Plecháček. Pojďme si možná připomenout, jde vrátit úplně všechno, co se nám nelíbí?
Ne tak úplně. Záleží na tom, zda nákup proběhl přes internet nebo v kamenném obchodě. U zboží z e-shopů máme ze zákona 14ti denní lhůtu na vrácení, jinak si určuje pravidla sám prodejce.
A někdy to jde i bez účtenky, vysvětluje vedoucí právní poradny spotřebitelské organizace dTest Karolína Valouchová. „Stačí jakkoliv prokázat, že jsme nakoupili u prodávajícího. A to například i výpisem z účtu. Nebo například pokud by dané zboží prodával pouze jeden obchodník, tak můžeme odkázat na to, že je jasné, že jsme to koupili u něj."
To se ale netýká vadného zboží. Tady má samozřejmě kupující právo na výměnu nebo na odstoupení od smlouvy.
Čtěte také
A co když někdo nakoupil dárky už ve větším předstihu, třeba na podzim?
Ani to mnohdy nevadí, protože obchody často nabízejí na vrácení delší lhůty než třeba zmíněných čtrnáct dnů. Například Datart zákazníkům vymění dárky pořízené už v době od prvního listopadu.
A to pokud zákazník splní několik podmínek, říká mluvčí Datartu Petra Psotková. „Nepoužité, nepoškozené a nerozbalené zboží, včetně veškerého příslušenství, přineste na kteroukoliv prodejnu nejpozději do 12. ledna 2025."
Obchod v takovém případě umožní výměnu za jiné zboží nebo kupující získá dárkovou kartu. A poukaz na nákup získají lidé také u nepoužitého, nepoškozeného a také originálně zabaleného zboží třeba i u společnosti Alza. Tady až do konce ledna příštího roku.
Čtěte také
V obchodech teď začínají i oblíbené povánoční slevy. Na co by si lidé měli dát pozor?
Především na to, zda je nabízená sleva skutečně slevou. Zákazníky by ale měla od loňska chránit novela zákona o ochraně spotřebitele.
„Je tam ta povinnost prodávajících informovat zákazníka o nejnižší ceně za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy," připomněl mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba.
A důvod je jednoduchý. Aby si mohl zákazník cenu jednoduše porovnat.
Související
-
Prodejce má na vyřízení reklamace 30 dní. Déle nečekejte
Reklamovaný výrobek mi nebyl vrácen ani po 30 dnech, prý zůstal v servisu. Mám nárok na vrácení peněz? Tak zněl jeden z dotazů v rozhlasové spotřebitelské poradně.
-
Spotřebitelský rádce Josef Černý a jeho rozhlasová poradna. Koupě, ale i prodej použitého zboží
Nenecháme si výrobek předvést, ačkoliv to zákon umožňuje, přineseme ho domů a zjistíme že má vadu. Co dělat? Samostatnou kapitolou jsou boty, kdy je potřeba vybírat i účel.
-
Základní rada při nákupu přes e-shop: nedělejte nic ve spěchu, ověřte si, komu chcete dát své peníze
Spotřebitelsky laděná radioporadna. Naším hostem je Mgr. Richard Gach, právník inspektorátu České obchodní inspekce pro Královéhradecký a Pardubický kraj.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Boj o prověrku. Chce ji bývalý důstojník letectva, který ve velkém kradl tajné údaje o bezpečnosti Česka
-
Sigma, nebo cringe? Lídři loví mladé voliče na sítích, mají ‚jednu až dvě vteřiny‘ na kampaň
-
,Věděl, že ho to bude stát život.‘ Boj proti mafii je dnes slabý, říká bratr zavražděného soudce Borsellina
-
Letiště v Praze zastavilo kvůli mlze provoz. Omezení by podle mluvčí mohlo skončit během dopoledne