Hradec Králové má svoji létající Královnu! Nádherný červený horkovzdušný balon OK 7175 s logem města
Teď se proletíme. Hradec Králové má totiž svou létající Královnu. Horkovzdušný balon OK 7175 s logem Hradce Králové, který je zároveň připomínkou letošních oslav 800 let města. Nejen o Královně si popovídáme s pilotem horkovzdušného balónu Jiřím Hembalem.
Tak kdy jste naposledy letěl?
Včera večer jsme letěli z Kunětické hory přes Opičí rokli a tam jsme kousek za letištěm přistávali.
Představte nám Královnu! Co je to za balón?
Je to český balón od výrobce Balony Kubiček z Brna, má kubaturu 3400 kubíků. Velikost koše pojme 4 až 5 pasažérů. Inaugurační let měla Královna toto úterý ve Valdicích. A minulou sobotu se konal v Hradci Králové křest balónu. Paní primátorka nám přišla pokřtít balón, to bylo pěkné.
Balóny mě nikdy moc nezajímaly, ale od prvního sáhnutí na hořák mě to chytlo. Je z toho vášeň, která se těžko opouští.
Jiří Hembal, pilot horkovzdušného balónu
Už s Královnou normálně běžně létáte?
Už s ní létáme. Zrovna včera jsme letěli také s Královnou.
Čtěte také
Jak jste se vůbec k létání s horkovzdušným balónem dostal?
Mě to nikdy nějak moc nezajímalo, ale měl jsem kamarády, kteří si koupili balon a zjistili, že na to nejsou piloti. Tak se mě zeptali, jestli bych si nechtěl udělat pilotní průkaz a tak to celé začalo. Já jsem to do té doby vlastně ani nikdy neviděl letět. A šel jsem rovnou udělat pilotní zkoušky. A od prvního sáhnutí na hořák mě to chytlo. Je z toho vášeň, která se těžko opouští.
Co vás na tom tak chytlo?
Jste ve víru živlů, musíme respektovat nějaká přírodní pravidla a síly. Mně se líbí, že balón ovládáme opravdu jen tím, kam fouká vítr. V různých výškách fouká vítr různým směrem a když si pak dokážete nalétnout třeba přesně na místo přistání, to je takový bonbónek.
To skutečně jde, vybrat si nějaké místo, odhadnout vítr a na to místo se trefit?
V některých situacích to jde. U ranních letů je to jednodušší, protože dost často je různý rozptyl větru ve výškách. U odpoledních letů fouká často jedním směrem, nebo je tam rozptyl třeba 20 či 30 stupňů. U ranních letů to je třeba i 180 stupňů.
Mám už za sebou hodně letů, ale každý je originál. Pokaždé je jiné slunce a světlo. Pokaždé plujeme trošku jiným směrem.
Jiří Hembal, pilot horkovzdušného balónu
Proč se vůbec létá ráno a v podvečer?
Kvůli termice. Protože přes den vzniká termika, ohřívá se země, vznikají někde nad terénem stoupavé proudy, pak zase klesavé. A to je pro balon labilní prostředí, čili když vidím větroně ve vzduchu, tak si říkám, kdo udělal chybu.
Čtěte také
Protože větroně naopak vyhledávají stoupavé proudy, aby je to vyneslo co nejvýše, aby co nejdále pak mohli doletět. Takže to vy v balónu rádi nemáte?
Nemáme. Třeba u těch ranních letů, kdy jsou parné dny, máme takové nepsané pravidlo, že tři hodiny po východu slunce bychom měli být zase na zemi. Někdy termika nastoupí i dříve nebo třeba v zimě obecně termika nebývá. Někdy jsou delší slunné dny, tak může nastat, že když letíme přes den, tak přistání je nekomfortní, jdete chvíli doleva a zase doprava. Každý, kdo to zažil, tak se tomu raději vyhýbá.
To přistání mě zajímá. Spíše hezky dosednete s balónem na zem, nebo vás to povalí a trošku táhne?
To je dané silou větru, není to dovedností pilota. Když fouká silnější vítr, tak vás to položí a chvilku táhne. My se snažíme do těchto podmínek nechodit. Má to několik důvodů. Nikdy nevíte, v jaké kondici tam pasažéry přesně máte. A ten hlavní důvod je, že chceme ještě nějaký ten pátek létat, nechceme valchovat zemědělcům úrodu. A kolem Hradce je luk velmi málo. My se snažíme přistávat na louky, ale ve větru jsou na přistání krátké.
Závratě vás v balónu ihned přejdou, jak se odpoutáte od země. A když je strach z výšek, doporučuji nekoukat se dolů pod koš.
Jiří Hembal, pilot horkovzdušného balónu
Pilot tedy musí být připraven na všechno. Musí odhadnout dopředu, co se bude dít na několik vteřin?
Ano, zhruba 10 až 20 vteřin. Když chcete balon řídit, tak musíte vidět, co bude dělat za 10 vteřin.
Čtěte také
Kde jste už všude létal? Mě zajímá svět, protože jste létal například i v Dubaji.
Byli jsme v Dubaji na závodech, já byl takovým plujícím členem jednoho týmu. Když je něco mimo sezónu a závodní pilot mě osloví, většinou to jsou zajímavé destinace. Jsem tedy navigátor doprovodného vozu, ale samozřejmě vždy se proletíme. Snad jsme dokonce absolvovali i nějaké přezkoušení v rámci udržení kvalifikace, a to je tedy jeden z mých nejkrásnějších zážitků. Když vás to táhne nad moře a pak vyletíte nahoru a jdete zpátky přes mrakodrapy a pouště.
Já miluji vaše fotografie v Hradci Králové pěkně z výšky, ty jsou nádherné.
Děkuji. Hradec je úžasný z výšky, nejen ze země. Ta architektura, vidíte, že to má nějaká pravidla a smysl. Okruhy a uličky. Je to nádherné město. Je báječné vidět místa, která zná člověk ze země, také ze vzduchu. Mám už opravdu za sebou hodně letů nad Hradcem, ale každý let je originál. Pokaždé je jiné slunce a světlo. Pokaždé plujeme trošku jiným směrem, takže jsem objevil úžasná místa v okolí Hradce, rybníčky, tůně, o kterých člověk nemá ani ponětí, když jezdí na kole nebo chodí pěšky.
Pojďme zmínit jednu velkou akci, která se chystá v Hradci Králové v září. A nejen v Hradci, ale také v České Skalici. Kolik tady bude balónů?
Máme momentálně přihlášených 83 balonů, je to koncipováno na 80 balonů z celé Evropy. Zhruba polovina bude z Čech, což je poměrně rekordní počet, a polovina bude ze zahraničí. Budou tady piloti z Rakouska, Německa, Chorvatska, Rumunska. Myslím, že také Litva, účast přislíbil i Švéd s horkovzdušnou vzducholodí, což je hodně atraktivní pro diváky.
Čtěte také
Je horkovzdušná vzducholoď řiditelnější než balón?
Ta je normálně řiditelná, prostě odlétne a přistane tam, kde chce.
Co říkáte lidem, kteří třeba mají obavy a strach z výšek, možná závrať? Říkáte jim po startu, kam se mají třeba koukat?
Tam je základní rozlišení závrať a strach z výšek. Závratě jsou, když jste třeba na rozhledně a motá se vám hlava. Tak to vás v balonu ihned přejde, jak se odpoutáte od země, to už je vyzkoušené. A když je strach z výšek, tak doporučuji nekoukat se hned dolů pod koš. My někdy vyletíme třeba i 3 metry za vteřinu nahoru, tak to pak někomu nedělá úplně dobře, je tedy dobré se spíše rozhlížet do dálky. Většinou se pak lidé stejně osmělí a podívají se dolů.
Děkuji za hezké letecké povídání. Horkovzdušným balónem jsme se proletěli s Jiřím Hembalem.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.