Jiří Hembal: „Balonové létání probouzí v člověku zodpovědnost. Musí respektovat přírodní živly.“
Balonové létání je krásné, tiché, poklidné, romantické a nabízí úžasné pohledy z balonového koše dolů na zem. Jak úžasné to vše je nám dnes přiblíží pilot horkovzdušného balonu z Hradce Králové Jiří Hembal, který už má něco nalétáno.
Já sleduji ranní východy Slunce z okna budovy Českého rozhlasu Hradec Králové, jsou nádherné. A občas se mi do fotografie něco připlete a to je váš balon. Když se dnes podíváme z okna, je to na let balonem?
Už bychom měli být zpátky na Zemi v tuto dobu. Zhruba tři hodiny po východu Slunce je ideální přistát, protože potom už nastává labilní prostředí pro let balonem. Přes den se nelétá, opravdu jen ráno a večer.
Jaké počasí je ideální pro balonové létání?
Ideální je bezvětří dole u země a nahoře, když pofukuje 15 až 20 kilometrů v hodině, abychom se hezky prolétli. Ale nahoře je úplně jedno, jak to jede rychle. Ale územně do čtyř metrů za vteřinu pro pasažérské lety. Jinak se dá létat soutěžně do sedmi a půl metru za vteřinu.
V různých výškách fouká vítr jiným směrem a rychlostí. A tak se dá balon řídit. Můžeme říct, že vítr jsou naše řidítka nebo knipl.
Jiří Hembal, pilot horkovzdušného balonu
Poznáte, když se podíváte z okna, jestli fouká dole a nahoře?
Já to poznám podle předpovědi počasí. A pak to poznám přímo na louce, když si pustíme nafouklý balonek.
V zimě se také létá?
V zimě je to nejkrásnější přes zasněžené hory. Přelétáme přes Krkonoše.
Jak jste se vůbec k balonovému létání dostal? Protože já vím, že jste předtím skoro nikdy horkovzdušný balon ani neviděl letět po obloze.
Přesně tak, ano. Teď bych měl vytáhnout historku, jak jsem si pletl koše a sešíval balon, když jsem byl malý. Ale tak to nebylo. Měl jsem kamaráda, který má zase dalšího kamaráda, a oni si všimli, že je o balonové létání zájem. Tak je napadlo, že si koupí balon. Ovšem zjistili, že nejsou piloti. Tak oslovili mne, jestli bych si nechtěl udělat pilotní průkaz. Vzhledem k tomu, že jsem nikdy opravdu neviděl balon ani letět, ani nafouklý, tak jsem si říkal, že to není špatný nápad. Chytlo mne to a je z toho kůň na celý život.
Čtěte také
Co musí člověk absolvovat, když si chce udělat pilotní průkaz na balon?
Musí si najít balonovou školu, kde vás připraví jak po teoretické, tak po praktické stránce. Musíte udělat zkoušky z osmi předmětů na Úřadu civilního letectví, musíte udělat praktickou zkoušku, kde to obnáší minimálně 16 hodin letu výcviku. Když uspějete, jdete na přezkoušení, do toho také lékařské prohlídky. Ještě se dělá také průkazka na ovládání rádia, abychom mohli komunikovat s letištěm. Když to všechno uděláte, tak může začít létat.
Vzpomenete si na svůj úplně první let v balonu? Protože člověk může zjistit, že má například problém se závratí, a potom by bylo po létání.
Já jsem nikdy neměl problémy s výškou a se závratí. Vzpomínám si na svůj první let a doceňuji až zpětně, že byl opravdu výjimečný. To člověku úplně nedojde hned při prvním letu, že byly krásné podmínky, že nám to hezky v různých výškách foukalo různým směrem, že jsme si mohli krásně prohlédnout přírodu, vodní plochy, lesy, kopečky, byl to výjimečný let. Ale to člověku dojde až když už něco nalétá. Až když zjistí, co vše se musí sejít.
Čtěte také
Zajímá mne okamžik, kdy jste už sám začal řídit a pilotovat balon. Je rozdíl, pokud se člověk veze jako pasažér, nebo když pevně v ruce držíte hořáky?
Abych pravdu řekl, tak já jsme hned už při mém prvním letu chtěl držet hořáky. Nějak mě to k nim táhlo. A potom je takový první významný okamžik v životě budoucího pilota, když vás instruktor pošle na takzvaný sólo let. To znamená, že uzná za vhodné, že jste schopen letět sám. On za vámi jede automobilem a vy letíte poprvé sám balonem. A dost často i naposledy.
Protože potom už pořád vozíte pasažéry?
To ještě úplně nemůžete, ale můžete vozit kamarády, musíte nalétat nejdříve nějaké hodiny, než můžete vozit pasažéry. Tehdy jsme museli nalétat sami 10 hodin. Dnes už jsou zase trošku jiné podmínky.
Jaký to byl, když jste letěl poprvé sám?
Super. Krásné. Člověk vidí, že je to opravdu na zodpovědnosti toho instruktora, ale samozřejmě i na něm samotném. Tak to prochází potom celým tím balonovým životem. V člověku to probouzí zodpovědnost. Není to jen tak, že si poletím. Musím respektovat přírodní živly.
Čtěte také
Když jste začal létat, musel jste si také pořídit svůj první balon. Kolik stál a kde se takový balon nakupuje?
Náš opravdu první balon jsme si pořídili v Holandsku z druhé ruky někdy v roce 2012. Byl to balon pro 4 osoby, objem 3 000 kubíků, komplet německé výroby. Vydržel nám asi dvě sezóny, byl hodně olítaný. Ale ten koš máme dodnes, je mu už 29 roků a vypadá nádherně. Tak doufám, že nám ještě dlouho vydrží.
Jak se vůbec řídí horkovzdušný balon? Dá se vůbec řídit?
Dá se řídit, létají se závody, docela přesně se dá řídit. Samozřejmě nemůžu si říct, že poletím teď zpátky, je to vždy v závislosti na větru. Často v různých výškách fouká vítr různým směrem a různou rychlostí. To je na tom hezké, dá se říct, že vítr jsou naše řidítka nebo knipl. Nalítáváme různé výšky a tím jsme schopni zaletět, kam potřebujeme. Nebo kam fouká vítr.
Takže kdybych potřeboval ráno dopravit z Hradce Králové do Jaroměře.
Tak to úplně ne. My jsme schopni to sice udělat, ve výškách může být rozptyl třeba i 180 stupňů, ovšem závisí také na rychlosti, trvalo by to třeba 3 hodiny. Což už není úplně běžné dělat tak dlouhý let.
Musíte také asi dobře vědět, jaké bude počasí. Kdyby náhodou přišla nějaká bouřka. Když přijde bouřka, tak se neletí?
Ano, já raději let zruším než někde kličkovat mezi bouřkami. To se nevyplácí.
Na co se nejvíc ptají vaši pasažéři? Protože často takový let balonem dostane člověk jako dárek.
Hodně často se ptají, za jakých podmínek se může létat. Protože někdy se jim let ruší a přitom počasí vypadá krásně, že by lidé mohli grilovat na zahradě. Ale vysvětlíme jim, že jde především o bezpečnost a většinou to pochopí. Lepší je vyčítat si, že jsem na zemi, než naopak, že jsem nahoře a měl jsem být na zemi.
Mám rád lidi, kteří mají trošku strach, ale když je do letu bezpečně uvedete a potom s nimi přistanete, tak jsou nadšení a jásají.
Jiří Hembal, pilot horkovzdušného balonu
Co když má někdo strach vlézt k vám do koše? A potom zase naopak, když už přistanete, jsou lidé nadšení?
To je na tom úplně úžasné. Mám rád lidi, kteří mají trošku strach, ale když je do letu bezpečně uvedete a potom s nimi i bezpečně přistanete, tak je to krása. Oni už lidé kolikrát po vzletu jásají. Dost často ale mívají strach a závratě. Někde jsem četl, že to je dané tím, když jste připoutaný pevným bodem se Zemí.
Čtěte také
Když se podívám z horních pater paneláku dolů, tak mám závrať. A co potom teprve v balonu.
Jakmile se odpoutáte od Země, tak to ty lidi přejde a úplně se rozzáří. Nejdříve mají bledé tváře a pak najednou přijdou úsměvy a jsou nadšeni, že se překonali.
Jak je to s tím bezpečným přistáním? Není to takové trošičku drncavé?
Když se přistává za silnějšího větru, není to nic nestandardního. Ale já do toho vědomě s pasažéry nechodím, protože nikdy nevíte, koho tam budete mít. Zvláště tady na naší placce, když fouká vítr, tak se není kam před ním schovat. V kopcích se schováte do údolí, tam nefouká, a přistanete na stojáka. Ale tady na rovině dost často, když fouká vítr, vás to povytáhne a není to úplně komfortní přistání. Ale z 95 procent přistáváme hladce na stojáka.
Vy jste prý také letěl balonem v zahraničí v Dubaji.
Tam jsem byl jako člen jednoho závodního týmu. Byla to taková letecká balonová olympiáda. Dva týmy z České republiky se jí účastnily. Letělo se mezi mrakodrapy i nad mořem. Na 70 balonů.
Mezi mrakodrapy v Dubaji. Co kdyby vás to táhlo na nějaký ten vysoký dům?
Ono to vypadá šíleně, ale tyto závodní balony jsou poměrně rychle řiditelné nahoru a dolů. Nehledě na to, že pořadatel soutěže by nedovolil a nepustil let, kdyby tam takové podmínky hrozily.
Pohled z koše balonu je opravdu krásný všude. Ale milovníkům Hradce Králové let vřele doporučuji, Hradec je z výšky nádherný.
Jiří Hembal, pilot horkovzdušného balonu
Kde je tedy nejkrásnější pohled z balonu? Tady u nás, nad naším Královéhradeckým krajem?
Všude. Opravdu všude. Létáme nad východní Čechy a já mám rád podhůří Orlických hor, Pastvinskou přehradu, Potštejn, Český ráj, Adršpach. A pro milovníky Hradce Králové let balonem vřele doporučuji, Hradec je z výšky architektonicky nádherný.
A ještě mi na závěr řekněte, odkud jste baron? Protože to je tradice balonového létání, že tam, kde se poprvé přistane, dostane člověk pojmenování podle toho místa.
Já jsem asi nějaká výjimka, nemám šlechtický titul. Jsem jen Jirka z Uhřínova. Dokonce jsem se několikrát instruktora Petra Kubička ptal, proč mě nepokřtil. A on říkal, ať to neřeším, tak to tedy neřeším.
Jiří Hembal byl dnes naším hostem. Děkuji moc za rozhovor a přeji hodně krásných letů.
Já děkuji za pozvání. Mějte se hezky, na shledanou.
Související
-
Východní Čechy z nebe! Poznáte hrady, zámky, města i krajinu?
Zasněte se při pohledu na jedinečné snímky zachycené z kabiny letadla a poznejte východní Čechy z nebe. Pojďte se podívat, kam určitě budete chtít jet příště na dovolenou!
-
„Chtěl jsem řídit něco většího. Chlapi na velikost dají,“ směje se Michal Souček, pilot Boeingu 777
Budeme si povídat o létání a také o tom, jakou změnou teď prochází letecká doprava. Udělal si na nás čas pilot Michal Souček, který létá s obřím Boeingem 777.
-
KX-B neodpovídá. Příběh válečného pilota pplk. Aloise Šišky, který třikrát odmítl zemřít
P.F. 1942. Pplk. Alois Šiška aneb KX-B neodpovídá. O třech vyhraných zápasech se smrtí s válečným pilotem Aloisem Šiškou. (repríza pořadu z roku 1995)
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka