Hradec Králové chce změnit systém parkování ve městě. Součástí má být i rozšíření placených zón

19. listopad 2024 08:19

Radnice v Hradci Králové plánuje vytvořit nový jednotný systém městského parkování. Ještě letos proto objedná studii, ze které mají vyplynout technické požadavky na změny a návrhy řešení v jednotlivých oblastech města. Reforma by měla přinést lepší a přehlednější systém parkovacích míst především pro rezidenty. Podrobnosti zjišťovala reportérka Adéla Kavříková. 

Čtěte také

Proč chce radnice stávající systém parkování měnit?
Parkování v Hradci Králové je podle náměstka primátorky Lukáše Řádka z TOP 09 dlouhodobě jedním z největších problémů, se kterým se obyvatelé ale i návštěvníci města denně setkávají.

Radnice proto nechala nejprve zpracovat analýzu současného stavu a ta následně poukázala několik klíčových problémů, vysvětluje Lukáš Řádek: „To, co je evidentní, je nedostatek parkovacích míst, zejména na sídlištích, ale i v centru města. Ovšem i prstenci, který se nachází v okolí placené zóny. Máme obrovské přetížení veřejného prostoru nelegálním parkováním a máme zároveň zastaralé technologie, které neodpovídají potřebám moderního města. A také absentuje ve městě jednotný systém, který by efektivně reguloval parkování mimo centrální zónu.“

Čtěte také

K tomu doplním, že současná zóna placeného stání zabírá centrum a širší střed města. Na základě třicetileté koncese od města ji od roku 2007 provozuje soukromá společnost ISP Hradec Králové a vybírá v ní peníze asi z 7500 parkovacích míst.

Znamená to tedy, že se placené parkovací zóny v Hradci Králové dál rozšíří?
Od roku 2026 zřejmě ano. Týkat by se to mělo právě lokalit na hranici zóny ISP a na předměstích, kde je parkovacích míst nedostatek mimo jiné kvůli tomu, že někteří lidé vlastní víc než jedno osobní auto a další místa zabírají také podnikatelé se svými dodávkami.

„My nemůžeme do nekonečna navyšovat počty parkovacích stání, dotovat to z veřejných peněz. To znamená, musíme mít nějaký systém, který zvýhodní rezidenty, zvýhodní první rezidentské auto, případně druhé. Ale samozřejmě ty další požadavky musí být významně zpoplatněny tak, aby ten systém byl pokud možno férový, říká Lukáš Řádek.

Čtěte také

A zároveň dodává, že město cílí na to, aby rezidenti nová pravidla vnímali spíše jako benefit než jako zprátu, protože jim mimo jiné mají jejich parkovací místa alespoň částečně garantovat. Zároveň město chce, aby systém fungoval jako celek a to i přesto, že by ISP i nadále provozovalo parkování v centru.

O tom, že by radnice v budoucnu provozovala parkovací systém v celém městě, se neuvažuje?
V minulosti s tímto návrhem přišel tehdejší primátor Zdeněk Fink z HDK, ale neuspěl. Aktuálně město jednání o získání společnosti ISP nevylučuje s tím, že záleží na konkrétních podmínkách prodeje.

Podle Michala Kaizara z představenstva ISP ale firma sama aktivně o prodeji doteď neuvažovala, navíc po úmrtí majitele řeší dědické řízení jehož ukončení nelze v dohledné době předpokládat.

 

Spustit audio

Související