Dvě třetiny žen se musí v klimakteriu vyrovnat s návaly horka, pocením, bušením srdce i výkyvy nálad

3. září 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Pouze třetina žen pociťuje nástup menopauzy jen odezněním menstruace (ilustrační foto)

Pouze třetina žen pociťuje nástup menopauzy jen odezněním menstruace. Zbylé dvě třetiny se musí vyrovnávat s návaly horka, nočním pocením, bušením srdce, ale i výkyvy nálad. Není to nic příjemného.

doc. MUDr. Taťána Rešlová, CSc. v naší radioporadně na téma: Projevy klimakteria na zdraví ženy. Novinky v oblasti výzkumu.

Mění se chutě a jídelníček

Období klimakteria nastává u většiny žen v rozmezí 45 a 55 roku života. Začíná se pozvolna měnit distribuce tělesného tuku, a to způsobem, který žádná dáma neuvítá. Ukládá se totiž hlavně do rizikových partií, jako jsou břicho a hrudník.

Čtěte také

Ženy pociťují vlivem klimakteria zvýšenou únavu, což může být jeden z hlavních důvodů snižování tělesné aktivity. Mění se také chutě a s nimi i jídelníček.

Ukazuje se, že ženy preferují tuky s převahou nasycených mastných kyselin na úkor tuků s převahou nenasycených mastných kyselin, což jsou rostlinné oleje, roztíratelné rostlinné tuky, ořechy, semena a ryby, které podporují snižování hladiny cholesterolu v krvi a snižují celkové srdečně-cévní riziko.

Stejně tak důležitý je příjem vitaminu D, který napomáhá ukládání vápníku. Úloha stravy je pro ženy po přechodu klíčová. Změny, které jejich tělo zaznamenává, totiž vedou k většímu riziku metabolických onemocnění, a to především zmiňované osteoporózy i nemocí srdce a cév.

Žena počítač seznamka

Dalším závažným onemocněním, kterému zůstávají ženy po menopauze daleko více napospas, je ateroskleróza. Té může podle lékařů do jisté míry zabránit nasazení hormonů. Klíčové je přistoupit k léčbě včas.

Akutní příznaky klimakteria

Např. bolesti hlavy, návaly horka a potu, závratě, parestezie (pocit brnění končetin), záchvaty bušení srdce, někdy se může dokonce objevit i bolest na hrudi připomínající infarkt myokardu, u některých žen se přidávají i zažívací a psychické potíže, jako jsou nervozita, plačtivost, sklon k depresivně - úzkostným náladám, náladovost, nespavost atd., a bolesti kloubů.

Čtěte také

S přechodem se ale pojí i celá řada dalších příznaků, o kterých hodně žen ani netuší, že s ním mohou souviset. Nejčastěji se jako první, ještě před těmi akutními příznaky, nebo současně s nimi, objevují poruchy menstruačního krvácení. Zpočátku se cyklus nejdříve prodlužuje opožďováním ovulace a později naopak dochází zase ke zkracování cyklu a častějšímu krvácení.

A až se vyčerpá zásoba dozrávání schopných vajíček, krvácení buď najednou úplně přestane, nebo se objeví občas jen po delší době a tak postupně rovněž vymizí.

Neměli bychom vynechat ani subakutní a chronické příznaky klimakteria. Pro subakutní příznaky klimakteria je charakteristické to, že se neobjevují hned s nástupem přechodu, ale až po menopauze, tj. poslední menstruaci v životě ženy, většinou spíše i několik let po ní a přetrvávají poměrně dlouho. Jsou způsobené poklesem hladiny estrogenů.

MUDr. Taťána Rešlová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

I když se jedná o hormony pohlavní, zdaleka nepůsobí pouze na pohlavní orgány. Tzv. estrogenové receptory se nachází na buňkách mnoha tkání, například i na sliznici nosu, oka, na kůži, močové trubice, dolní části močového měchýře, atd. Proto poklesem hladiny estrogenů dochází rovněž k různým projevům, týkajících se těchto tkání.

Čtěte také

Poslední skupinou jsou příznaky chronické, jinak též zvané metabolický klimakterický syndrom. Tento se projevuje například zvýšeným rizikem vzniku osteoporózy, aterosklerózy, infarktu myokardu a centrální mozkové příhody. Další významnou oblastí, postiženou nedostatkem estrogenů, je metabolizmus lipidů a karbohydrátů. V jeho důsledku se například zvyšuje inzulínová rezistence, riziko obezity a diabetu mellitu II. typu. Rovněž dochází ke zvyšování hladiny cholesterolu.

Jaká je souvislost mezi přechodem a tloustnutím? Co ještě ovlivňuje průběh klimakteria? Zdravotní stav, životní styl, stravování, obezita, kouření, počet porodů, sex? Co může žena udělat preventivně pro co nejmírnější průběh budoucího klimakteria?

Celou radioporadnu s doc. MUDr. Taťánou Rešlovou, CSc. si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související