Ceny paliv jsou v Česku na historickém maximu. Litr nafty je o víc než 20 korun dražší než loni
Ceny pohonných hmot jsou u nás nejvyšší v historii, nafta je o víc než 20 korun dražší, než před rokem, cena benzínu je vyšší o téměř 17 korun. Uvádí to společnost CCS, která ceny sleduje. Česká vláda na to reaguje, oznámila konec povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot a zrušení silniční daně pro osobní vozy a dodávky do 12 tun. Ministerstvo průmyslu bude navíc kontrolovat u pohonných hmot umělé zvyšování marží.
Čtěte také
Čerpací stanice Benzina v Náchodě. U stojanů jsou momentálně dva automobily. Natankovat přijela třeba i Lenka. Moc se jí mluvit nechce. „Je to katastrofa.“ Prý by musela být sprostá, kdyby to měla nějak víc komentovat.
Zatímco tankuje do svého osobáku naftu, přece jen se rozpovídá. Pro její rodinu je zvýšení cen pohonných hmot citelným zásahem do rozpočtu. „Jsme denně na cestách, máme tři auta. Takže se to nastřádá. Nakonec to dělá měsíčně o 3 až 3,5 tisíce korun víc než dřív.“
S hořkým úsměvem dodává, že pokud půjdou ceny ještě nahoru, tak asi budou muset začít jezdit na kolech.
Čtěte také
Z obsluhy čerpací stanice Benzina nikdo současnou situaci komentovat nechtěl, a podobné je to také na nedaleké benzince firmy Shell.
Poměrně živo je na čerpacích stanicích o několik kilometrů dál, těsně za polskými hranicemi. Tam je možné benzín i naftu sehnat levněji třeba i o 10 korun na litr. Z centra Náchoda je to přitom jen několik minut jízdy.
Třeba Kristýna tankuje v Polsku úplně poprvé. „Jela jsem na nákup pro dětské pleny a při té příležitosti jsem se stavila i na čerpací stanici. Jinak vyloženě jen pro benzín jsem sem nejela.“ I když už má tankovací pistoli v nádrži, vůbec prý neví, kolik za palivo zaplatí. Doufá, že bude příjemně překvapená. Po načerpání odchází zaplatit kartou a počítá s platbou v polské měně. Právě tak je totiž pro Čechy v Polsku nákup nejvýhodnější.
Čtěte také
Pro palivo přijela do Polska i paní Eva s manželem. Je z České Skalice a denně najede do zaměstnání tam a zpátky celkem 40 kilometrů.
Rozdíl v ceně paliv je tak pro ni momentálně zásadní. „Jsme tady na benzince už asi počtvrté. Donutily nás okolnosti, protože tak velké výdělky tady v regionu nemáme. To bychom si na tu cestu pomalu ani nevydělali. Buď budeme jíst nebo jezdit. Jedno z toho.“
Na některých polských čerpacích stanicích se sice dá ušetřit, Češi se tam ale také setkávají s naschvály. Obsluha jim třeba vypíná stojany u kterých chtějí natankovat. Jde spíš ale o výjimky.
Související
-
Snížení DPH v Polsku láká mnoho Čechů na ještě výhodnější nákupy potravin i pohonných hmot
Polská vláda na půl roku úplně zrušila DPH u některých druhů potravin a snížila daň u pohonných hmot. Tamní vláda tak chce zmírnit dopady inflace a nárůstu cen energií.
-
Natankovat benzín nebo naftu v Polsku je výhodnější. U našich sousedů klesla spotřební daň paliv
U našich severních sousedů klesla spotřební daň paliv na nejnižší možnou úroveň povolenou EU. To je 33 eurocentů na litr nafty a zhruba 36 eurocentů na litr benzínu.
-
Češi opět jezdí na tržnici v polské Kudově Zdroj. Podle prodejců je jich i víc, než před koronakrizí
Na tržnici v polském lázeňském městečku Kudova Zdroj se postupně vrací čeští zákazníci. Někteří přitom kvůli nákupu neváhají urazit i víc než sto kilometrů.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Sebevražedná mise.‘ Jak se Ukrajinci obojživelnými operacemi snaží prolomit ruské pozice na Dněpru
-
Když do toho Trump bouchne, nemusí ze světové ekonomiky zůstat kámen na kameni, říká Švihlíková
-
Český legionář: Někdy si voják lehl a už se neprobudil, umrzl. Nevěřím, že v zimě začne na Ukrajině ofenziva
-
OVĚŘOVNA: Česko není podle OSN stát, ale soukromá společnost. ‚Holé nesmysly,‘ říká děkan