Bezmoc. Přesně to cítí lidé v obcích kolem Lhoty pod Libčany, kde před třemi lety začala těžba písku

14. červen 2020 10:13

Obce v blízkosti nové štěrkopískovny u Lhoty pod Libčany trpí. Původní myšlenka, že vydrží pár let nepohodlí, ale za to budou mít doslova za humny padesátihektarové koupání a ještě obci přistane v pokladně nějaká koruna, se změnila v noční můru. Problémů je víc, tím hlavním je doprava. Silnici třetí třídy ničí nápravy čtyřicetitunových kamiónů, které měly podle původní dohody jezdit jinudy. 

Řidiči soukromých dopravců totiž často nedodržují domluvené trasy a i když žádný předpis neporušují, místním dochází trpělivost.

Čtěte také

„Hluk, ale hlavně to tady poškodí vozovku, že jo. A chodí tu děti, takže je to i nebezpečné," říká obyvatelka Lhoty pod Libčany Miluše Trubačová a další názory místních byly velmi podobné.

Jenže co je to platné, když zřejmě jediné, co řidiči porušují, je gentlemanská víc než deset let stará dohoda.

Nic by na místě nezmohly ani dopravní hlídky, vysvětluje mluvčí krajské policie Iva Kormošová.
„Projížděním obcí Lhota pod Libčany řidiči nákladních vozidel z našeho pohledu nic neporušují. Jedná se o silnici třetí třídy, kde nejsou pro nákladní dopravu žádné zákazové značky."

Do těsné blízkosti měických písníků by se mohly vrátit bagry a rypadla (ilustrační foto)

Nezávislý starosta Lhoty pod Libčany Václav Vyleťal ukazuje mapu s vyznačenými trasami, na které se dohodlo předchozí vedení obce s dopravci mezi lety 2006 a 2008. Na silnici 1. třídy číslo 11 to je zhruba kilometr daleko, takže by se dopravci vesnicím vyhnout dokázali, ale zajeli by si.

A tak jich přes obec jezdí čím dál víc, i když oni sami to popírají. Ti, které jsme oslovili, se buď odmítli vyjádřit.
„Nemám zájem."
Nebo zkracování cesty rovnou popřeli.

Čtěte také

Nedaleká obec Syrovátka nemá na rozdíl od Lhoty z těžby do rozpočtu ani korunu, problémy jsou ale podobné, popisuje nezávislý starosta Jaroslav Žalský.
„Napočítali jsme třeba 30 aut za hodinu. Takže situaci řešíme s majitelem a provozovatelem písníku, kteří, když uzavírají smlouvy s dopravci, tak do podmínek si stanoví, že si nepřejí, aby jezdili přes okolní obce. Ovšem ten dopravce má samozřejmě jasnou motivaci zlevnit dopravu."

Vedoucí štěrkopískovny Zdeněk Hrubý na mikrofon mluvit nechtěl, ale své stanovisko nám řekl - pískovna situaci řidičům opakovaně vysvětluje, osadila i příkazové značky, ale víc udělat nemůže.

Kamiony na parkovišti

S tím ostatně souhlasí i starostové obcí, kteří pískovnu za chování řidičů externích dopravců nijak neviní. Zničenými cestami ale potíže nekončí.

Čtěte také

Na hluk z těžby se nedá zvyknout, říká starosta Lhoty Václav Vyleťal.
„na tečící vodu si zvyknete, tam je ten zvuk stále stejný. Vlak vám projede a odjede. Ale tady, když celou noc, každou minutu tam něco skřípne nebo vrzne, tak to je bohužel těžko měřitelné."

A nepomůže tedy ani měření hygieniků. A v obci navíc mizí ze studní voda. Řada místních si myslí, že jí strhla právě pískovna.

Podle místostarosty Lhoty Radima Šikla obec situaci prověřuje.
„Zatím ty posudky nevyznívají tak jednoznačně, abychom se například pouštěli do nějakého soudního sporu."

To, co mělo obci přinést pozitiva, se změnilo spíš v trápení, říkají místní. A co hůř - trvat může až patnáct nebo dvacet dalších let.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související