11 potravin, které „nakopnou“ unavený organismus. A ke zdravému jídelníčku přidejte víc spánku

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Brokolice patří mezi potraviny, které vám pomohou bojovat s únavou (ilustrační foto)

Co je nejčastější příčinou vzniku únavy? Jak si zdravý člověk může sám pomoci. Jak naložit se spánkem, aby byl dostatečně hluboký a ráno jsme se cítili nabití energií? Co je vhodné vyloučit z našeho života? Co můžeme využít z hlediska výživy? Co konkrétně jíst při únavě? Jaký je doporučený jídelníček?

doc. PharmDr. Miloslav Hronek, Ph.D. v naší radioporadně na téma: potraviny, které vás nabijí energií. Bojujeme proti únavě.

Vyčerpání a únava mohou být dlouhodobým problémem, který je způsobený různými faktory. Podle odborníků za ně můžou hlavně špatný životní styl a strava. Důležité je, co jíte a také v jakém množství. Dopřejte si raději více malých porcí během dne.

Existují potraviny, které na únavu zabírají:

Ovesné vločky

S ovesnými vločkami je dobré začít hned po ránu, třeba ve formě ovesné kaše nebo müsli.

Základní suroviny pro přípravu ovesné kaše: mléko, jemné ovesné vločky, ořechy, opražená semínka a ovoce

Jsou bohaté na vápník, hořčík, draslík a vitaminy E, B, vlákninu a další živiny, které dokáží bojovat se stresem a únavou. Pomáhají proti momentální a chronické únavě.

Oves navíc pomáhá se soustředěním, zvyšuje pozornost a má i antidepresivní účinky. Energie se uvolňuje postupně, jak se sacharidy dostávají do krevního oběhu. Kromě toho také oves upravuje zažívání a pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi.

Mandle

Ideálním bojovníkem proti letargii je také hrstka mandlí, které obsahují všechny základní živiny. Jsou bohatým zdrojem vápníku, fosforu, hořčíku, draslíku a železa.

mandle

Hořčík povzbuzuje látkovou výměnu, nedostatek hořčíku vede k celkové únavě. Když budete pravidelně konzumovat mandle, posílíte tak imunitní systém.

Mandle pomáhají nejen proti únavě, ale také proti stresu a úzkostem. Navíc jsou bohaté na zdraví prospěšné tuky, které snižují hladinu cholesterolu v krvi.

Brokolice

Z únavy vás probere také brokolice, která je plná vlákniny, vápníku, kyseliny listové, vitaminů A a C, beta-karotenu, draslíku a dalších živin. Konzumace potravin se zvýšených obsahem vitaminu C odstraňuje pocit únavy, zlepšuje činnost imunitního systému.

Navíc je brokolice silným antioxidantem a podporuje celkovou obranyschopnost organismu. Také je bohatým zdrojem koenzymu Q10, který hraje klíčovou roli při produkci energie.

Čočka

Čočka je bohatá na esenciální kyseliny, které naše tělo přeměňují na potřebné bílkoviny.

Čočka je vysoce koncentrovaná potravina, která obsahuje málo vody, což z ní činí jedinečný zdroj energie

Má vysoký obsah železa, bez kterého se budete cítit unavení a vyčerpaní. Pokud vaše buňky nemají dost železa, dostaví se brzy stres a únava.

Navíc dodá čočka tělu vápník, draslík, hořčík, zinek, vitaminy skupiny B a vlákninu, která pomáhá i při zažívání.

Naklíčená semínka

Představují pravý životabudič. A vypěstovat si ho můžete v klidu i sami doma.

Naklíčená semena luštěnin nebo obilovin jsou velmi energetická, a tak se postarají o to, aby vaše hodnoty energie zůstaly na vysoké úrovni.

Klíčky jsou bohaté na bílkoviny - ty najdete v naklíčené cizrně, mungu, čočce a hrachu -, pak vitaminy skupiny B, kyselinu listovou a vitamin E. Z minerálů je to pak fosfor, draslík, hořčík, železo a stopové prvky, všechny tyto živiny podporují nervovou soustavu.

Sezamová a slunečnicová semínka

Pojídání semínek sezamu a slunečnice pozvedne vaši energii a nebudete se tak cítit unavení. Obsahují velké množství živin, jako jsou bílkoviny, sacharidy, vláknina, zdraví prospěšný olej, fosfor, draslík, hořčík, vápník, železo, zinek, sodík a mangan.

Sezam je výborným lékem na únavu, deprese, stres a nervozitu. Skvěle se hodí pro těžce pracující.

Banány

Na odehnání únavy také skvěle fungují banány. Přírodní cukr, který je obsažen v banánech, pozvedne vaši energii a schopnost soustředění. Banán obsahuje vitamin A, C, B, hořčík, fosfor, železo a draslík, jež odstraňují únavu.

Banán na talíři

Snižují krevní tlak, podporují okysličování krve a vytvářejí pocit pohody. Mandle Ideálním bojovníkem proti únavě jsou také mandle.

Vejce

Vejce obsahují zázračnou látku fenylalanin zajišťující zlepšení psychické pohotovosti a podporu mentálních aktivit. Doporučuje se konzumovat vejce natvrdo.

Kofein

Kofein je pro řadu lidí nezbytný a bez kávy si nedovedou představit den. Právě káva je nejčastější nápoj, který pijeme a obsahuje kofein. Kofein zvyšuje výkon a zlepšuje fyzickou výkonnost.

Jogurt

Probiotické jogurty podporují nervové spojení mezi šedou kůrou mozkovou (reagující na bolest a emoce) a prefrontální kůrou (část mozku zodpovědná za rozhodování).

Blanka Malá a doc. PharmDr. Miloslav Hronek, Ph.D. ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

V jogurtech jsou obsaženy kvalitní mléčné bílkoviny a v tuku rozpustné vitamíny a vápník. Vápník z mléka je velmi dobře využitelný.

Čokoláda

Čokoláda patří mezi potraviny dodávající energii. Výborným a rychlým zdrojem energie je díky cukrům vysokoprocentní hořká čokoláda. Kakao obsahuje také menší množství kofeinu dobře známého pro povzbudivé účinky.

Celou radioporadnu s doc. PharmDr. Miloslavem Hronkem, Ph.D. si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

Spustit audio
autoři: Blanka Malá , baj

Odebírat podcast

Související