11 nejčastějších chyb, kterých se dopouštíme při pracovním pohovoru. Poradíme, jak se jich zbavit

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy v práci – práce – pracovní pohovor – pracovní rozhovor

Základem k tomu, jak se vůbec dostat k pohovoru, je správně napsaný životopis. Většinou už ho doručujeme v elektronické podobě. Co by ve vašem životopise určitě být mělo a co tam naopak nepatří?

Veronika Adamcová z personální agentury Adecco v naší radioporadně na téma: Jak uspět u přijímacího pohovoru! Jak se připravit, jak se chovat a obléknout.

Co nás může čekat při pohovoru:

Assessment centre

Zvláštním, ovšem v poslední době velmi využívaným způsobem náboru nových zaměstnanců zejména ve velkých korporacích a mezinárodních firmách je tzv. assessment centre. Při něm je najednou „testováno" více kandidátů najednou, a to formou individuální prezentace, skupinových úkolů nebo řešení modelových situací.

Veronika Adamcová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Personalisté pak hodnotí nejen zkušenosti a znalosti uchazeče, ale také jeho chování v týmu, vystupování před lidmi a manažerské schopnosti.

Kompetenční pohovor

Tazatel se při tomto typu pohovoru zaměřuje na ty otázky, které mají za úkol zjistit konkrétní dovednosti, zkušenosti a schopnosti kandidáta.

Tyto kompetence rozdělujeme na tvrdé („hard skills") a měkké („soft skills"). Mezi tvrdé řadíme třeba schopnost práce s počítačovým systémem či vyžadovaným počítačovým programem, úroveň domluvy v cizím jazyce nebo psaní všemi deseti. Dají se tedy snadno otestovat přímo na místě.

Do měkkých pak patří např. časová flexibilita, schopnost koexistence v týmu, kreativita nebo obchodní duch. Zkušený tazatel je ověří vhodně kladenými dotazy. V kompetenčním pohovoru se jich však dotýká spíše okrajově.

Behaviorální pohovor

Naopak behaviorální pohovor klade na „soft skills" daleko větší důraz. Jeho výstupem by měl být detailnější popis reakcí a osobnostních charakteristik uchazeče a způsob, kterým by řešil modelové situace. Prozradí také, jaká motivace kandidáta vedla k zájmu o danou pozici, a zda má pro její vykonávání ty správné předpoklady.

Případový pohovor

Během případového pohovoru dostane kandidát zadání modelové pracovní situace, kterou musí vyřešit. Výsledek přitom není tím stěžejním, na co se potenciální zaměstnavatel nebo personalista během rozhovoru zaměřuje. Daleko více ho zajímá způsob, kterým se kandidát ke konečnému řešení dobere a optika, kterou na zadaný problém nahlíží. Uchazeč tedy musí prokázat schopnost analytického myšlení.

11 nejčastějších chyb při pracovním pohovoru:

1. Máte špatně napsaný životopis

Několik stránek dlouhé litanie o tom, že jste na základní škole vyhráli olympiádu z matematiky do životopisu nepatří.

Ve svém „cévéčku" shrňte relevantní pracovní zkušenosti a studium od nejnovějších po nejstarší. Snažte se vejít maximálně do dvou stran.

Vyhrajte si také s grafickou úpravou životopisu. Na internetu najdete mnoho druhů předpřipravených šablon. Až budete mít hotovo, dejte své dílo někomu přečíst. Nic neodradí více než pravopisná chyba, obzvlášť, pokud se hlásíte na pozici vyžadující dobrý jazykový projev.

2. Nezvládli jste time management

Přijít pozdě na pohovor? Naprosté faux pas. Stejně tak, jako když se po půl hodině budete nenápadně koukat na hodinky a dávat najevo, že potřebujete odejít.

Na pohovor si vždy vyhraďte alespoň hodinu svého času a dejte si dostatečnou rezervu na cestu. Pokud se vám sejde více pohovorů v jeden den, zvažte, zda některé z nich nepřesunout na jindy.

11 nejčastějších chyb, kterých se dopouštíme při pracovním pohovoru. Poradíme, jak se jich zbavit (ilustrační foto)

3. Nemáte dostatek informací o zaměstnavateli

Máte jen hrubou představu o tom, čím se daná firma zabývá? Tak koukejte zasednout k počítači a zjistit si co nejvíc informací. Projeďte si zejména webové stránky společnosti, ale i případné články a tiskové zprávy. Měli byste také znát jména ředitele, případně členů představenstva.

4. Nevíte, na jakou pozici se hlásíte

I když jste na inzerát odpovídali už před nějakou dobou, zkuste ho před pohovorem znovu najít a zjistěte si přesný název nabízené pozice. Zběžně si také zjistěte, co zhruba takováto pozice zahrnuje. Daleko snáze se vám pak bude odpovídat na dotazy personalisty ohledně vašich dosavadních zkušeností s obdobnou činností.

5. Váš projev nezaujme

Nervozita pohovor doprovází téměř vždy. Neměla by vás ale úplně ochromit. Před pohovorem si stoupněte před zrcadlo a nahlas předneste pár úvodních vět o sobě. Připravte si také, jaké pracovní zkušenosti vypíchnete.

Přijímací pohovor

Nemluvte strojeně a neříkejte prázdné fráze (jsem komunikativní a flexibilní) ani výplňová slova (ehm, prostě, vlastně).

6. Neumíte se přizpůsobit personalistovi

Každý personalista vede pohovor trošku jiným způsobem. Přizpůsobte se proto jeho stylu i tempu řeči. Ucházíte se o pozici v menší rodinné firmě? Pak i pohovor nejspíš proběhne ve familiárním duchu. Udržujte s personalistou oční kontakt, neskákejte mu do řeči a usmívejte se.

7. Nechováte se profesionálně

Před pohovorem vypněte mobil a vyplivněte žvýkačku. Potlačte zívání a zlozvyky typu kousání nehtů nechte za dveřmi. Seďte vzpřímeně a dávejte najevo svůj zájem. K personalistovi přistupujte s dostatečnou pokorou a nesnažte se mu zalíbit za každou cenu.

8. Své zkušenosti zveličujete

Nepřehánějte to s popisem svých úspěchů v práci i ve studiu.

Zkušený personalista vás stejně prokoukne, a to vám plusové body rozhodně nepřidá. Rozhodně se vyvarujte lhaní. Pokud jsou vám nějaké otázky proti srsti, na rovinu to personalistovi řekněte.

Stejně tak, když neznáte třeba požadovaný počítačový program či jiný pracovní nástroj. S úsměvem řekněte, že jste o něm nikdy neslyšeli, ale není pro vás problém se potřebné věci doučit.

9. Podcenili jste dresscode

I když se hlásíte jen na brigádu, relevantní oděv je na místě. Dáváte tak najevo svou úctu k potenciálnímu zaměstnavateli. Nemusíte hned nakráčet ve velké večerní, ale oblečení mějte čisté, vyžehlené a celkově sladěné.

Pohovor, ilustrační foto

Vsaďte spíše na střídmost než na okázalé doplňky a volte tlumené, nikoliv výrazné a křiklavé odstíny barev.

10. Pomlouváte předchozího zaměstnavatele

Nesedli jste si v předchozí práci se šéfem nebo kolegy? Pak si tuhle informaci nechte pro sebe.

Zaměřte se spíše na vytyčení pozitivních stránek bývalého zaměstnání. Zdůrazňování vaší nespokojenosti, jakkoliv opodstatněné, na první setkání nepatří.

11. Neznáte svoji cenu

Na závěr pohovoru určitě přijde řeč na peníze. Předem si proto zjistěte, v jaké škále se pro danou pozici aktuální platy pohybují.

Jana Kudyvejsová a Veronika Adamcová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Počítejte s tím, že po čase vaše mzda poroste. Nenastřelte proto svůj očekávaný nástupní plat do astronomické výše. Naopak se ani nepodceňujte.

Celou radioporadnu s Veronikou Adamcovou si můžete psolechnout v našem audio-archivu:

Spustit audio
autoři: Jana Kudyvejsová , baj

Odebírat podcast

Související