Vlastníci některých lesů stále chtějí zakázat vjezd cyklistům. Dát ale zákazové značky není jen tak
Zakážeme od nového roku cyklistům vjezd do lesů, prohlásili před několika týdny někteří jejich vlastníci. Jako důvod uvádějí novelu silničního zákona, která určuje při předjíždění povinný boční odstup vozidel od cyklistů. Na lesních cestách je to metr a ten podle majitelů není možné dodržet. Umístění zákazových značek ale může být problém, tvrdí to úředníci i policisté.
„Určitě budeme posuzovat, jestli se jedná o veřejně přístupnou účelovou komunikaci nebo neveřejně přístupnou účelovou komunikaci,“ říká vedoucí Odboru dopravy a silničního hospodářství městského úřadu Náchod Radka Konárková.
Čtěte také
Úředníci mají povolování značek na starosti. Větší šanci s žádostí uspět mají majitelé v případě neveřejných komunikací. Rozlišit je od těch veřejných ale snadné není. „Zatím jsme tuhle věc neměli možnost řešit a obávám se, že by to nebylo úplně jednoznačné.“
Že jde o složitou problematiku potvrzuje i David Kult z náchodského Dopravního inspektorátu Policie ČR. Ani jednoznačné určení statutu cesty přitom podle něj nemusí být rozhodující. „Nedá se nikdy říct, že bychom teď na všechny veřejně přístupné komunikace zamítli dopravní značení. A zase, že by na všechny neveřejně přístupné cesty k tomu dal silniční správní úřad souhlas.“
Čtěte také
Podle majitelů některých lesů je zákaz vjezdu jedinou šancí, jak zajistit cyklistům bezpečnost a současně se vyhnout problémům při dopravní nehodě.
„V okamžiku, kdy tady probíhá doprava dřeva silnými a velkými auty, tak prostě tady není místo k tomu, aby se cyklistům vyhnula,“ říká předseda Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů Jiří Svoboda.
Zastupuje zhruba 1300 subjektů a trvá na tom, že novela silničního zákona majitele lesů omezuje. „Právě na těch komunikacích, které jsou v našem vlastnictví a které jsme si za svoje vlastní peníze postavili a za své peníze si je také udržujeme.“
Čtěte také
Naopak třeba státní podnik Lesy ČR, jako největší tuzemský vlastník lesů, s umístěním zákazových značek nepočítá. A to i přesto, že se podle vedení podniku navrhovaný odstup vozidel od cyklistů na většině lesních cest nedá dodržet.
„Máme ale za to, že zákazové značky pro cyklisty nic nevyřeší. Za jediné rozumné řešení považujeme vzájemnou ohleduplnost a pochopení,“ říká mluvčí Lesů ČR Eva Jouklová.
Na domluvu cyklistů s řidiči spoléhají třeba i předkladatelé zákona. Jeho už schválenou úpravu Ministerstvo dopravy neplánuje.
Související
-
Hradec Králové je rájem cyklistů. Člověk se dopraví na kole za 15 minut z jednoho konce na druhý
Evropský týden mobility se koná od 16. do 22. září a každý rok nás upozorňuje a inspiruje k tomu, abychom nechali auta doma a vyzkoušeli i jiné druhy dopravy.
-
Je bruslař chodec nebo cyklista? Mohou in-line bruslaři na...
Radioporadna - mjr. Mgr. Ivana Ježková, Krajské ředitelství policie Královéhradeckého kraje - Je bruslař chodec nebo cyklista? Mohou bruslaři na stezku pro chodce? ...
-
Labská cyklostezka propojuje města na Labi. Do Špindlerova Mlýna, nad kterým pramení, ale nevede
Labská cyklostezka spojující česká a německá města na Labi by měla pokračovat z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna. Vedení měst teď zjišťuje možnosti, jak cyklostezku vybudovat.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Putin hypersonickými raketami jen straší. Aby byly přesné, musí zpomalit, soudí analytik Svárovský
-
Scholz slibuje, že nedopustí rozšíření války, říká novinář. Lidé ale ztratili důvěru v budoucnost
-
Psychopat posedlý Agrofertem, nazval Babiš Michálka. Disciplinárnímu řízení ve Sněmovně čelit nebude
-
Velká část domácností v Česku si příští rok připlatí za teplo. Zdraží o vyšší desítky korun měsíčně