Ve Špindlerově Mlýně začíná lyžařská sezóna. Opět s medical pointem přímo u sjezdovky

7. prosinec 2018 10:25

Lyžařská sezóna začíná v sobotu 8. prosince ve Špindlerově Mlýně. Stejně jako loni tam bude fungovat medical point, který provozuje vrchlabská nemocnice. Jeho smyslem je poskytnout návštěvníkům lyžařského areálu bezprostřední pomoc při úrazech na sjezdovkách, ale i dalších obtížích. 

Ve Špindlerově Mlýně zraněným lyžařům pomůže ‚ski patrola‘. Doveze je do ‚medical pointu‘

02028346.jpeg

Na dojezdu černé sjezdovky ve svatopetrském areálu ve Špindlerově Mlýně vyrůstá stanice rozšířené první pomoci, takzvaný medical point. Provozovat ho bude vrchlabská nemocnice. Jde o komplex mobilních buněk s plně zařízenou ambulancí k poskytování první pomoci zraněným lyžařům a snowboardistům. Během dne bude hlídkovat přímo na sjezdovce „zdravotnická patrola“ připravená okamžitě zasáhnout, a to už od začátku nové zimní sezony.

Přesto hlavní roli u všech zraněných na horách hrají horští a zdravotní záchranáři, na které by se měli lidé v případě potřeby okamžitě obracet.

Od soboty 8. prosince bude medical point otevřen denně od 8:30 do 16:30 hodin, tedy v čase, kdy jsou v provozu vleky a lanovky.

„Bude přítomen lékař, chirurg s praxí úrazové chirurgie, a zdravotní sestra. Přičemž výběrově budeme na určité sportovní akce celý ten tým posilovat a rozšiřovat," říká šéf zařízení Petr Jindra.

A dodává, že se zlepší i vybavení: „Změna pro nás, oproti minulé sezóně, je ve smyslu dovybavení ambulance dalšími fixačními prvky a léky."

Ve Špindlerově Mlýně začíná lyžařská sezóna. Opět s medical pointem přímo u sjezdovky (ilustrační foto)

Naopak co se zatím nestihlo, je vybudování bezbariérového přístupu a pořízení rentgenu.

„Zjistili jsme, že veškerá technická řešení jsou poměrně náročná na prostor. Který tedy bohužel ve ski areálu kolem ambulance není. Rádi bychom samozřejmě měli na místě rentgen, ale prostorová situace nám to zatím nedovoluje. Takže to plánujeme spíš do budoucna," doplňuje Petr Jindra.

Mobilní aplikace Záchranka pomáhá s rychlejší první pomocí. Má ji už víc než 420 000 lidí

Mobilní aplikace Záchranka pomáhá s rychlejší první pomocí. Má ji už víc než 420 000 lidí

Už ve 350 případech pomohla při záchraně života záchranářům v Královéhradeckém kraji od začátku roku speciální mobilní aplikace s názvem Záchranka. Volající díky ní operátorovi na tísňové lince přesně lokalizuje místo nehody nebo úrazu. Právě tím se také urychlí i o několik minut výjezd sanitky. V Hradci Králové tuto aplikaci předvedli v praxi záchranáři při simulované dopravní nehodě.

Pomoc lékařů vítá i vedení špindlerovského ski areálu, obzvlášť, když středisko je plné turistů.

„Při lyžování samozřejmě hrozí nějaké úrazy. Jestliže má člověk smůlu a něco se mu na kopci přihodí, tak chce dostat samozřejmě kvalitní odbornou péči a chce, aby o něj bylo postaráno co nejdříve. A ta služba mu může být poskytnuta přímo na dojezdu sjezdovek," tvrdí René Hroneš, ředitel areálu.

Přesto prioritně by se lidé, pokud k úrazu dojde, měli okamžitě obracet na horskou nebo záchrannou službu.

„V případě úrazu doporučuji všem návštěvníkům, aby se obrátili na tísňovou linku 155 nebo na tísňové číslo horské služby, případně použili některou z moderních mobilních aplikací, jako je například Záchranka. která je s aplikací horské služby propojena," upozorňuje Ivo Novák, mluvčí hradeckých krajských záchranářů.

Lidé by hlavně neměli zapomínat neustále s sebou nosit kartičku zdravotní pojišťovny.

Spustit audio

Související