Ve firmách, na úřadech a ve školách končí povinné testování na covid. Někde zůstane dobrovolné
Ode dneška přestává platit povinnost pro školy a zaměstnavatele testovat na covid-19. Zrušila ji vláda s ohledem na vývoj pandemické situace. Doteď se žáci, zaměstnanci a nebo třeba živnostníci museli testovat dvakrát týdně. Někde přitom s testováním nepřestanou, bude ale dobrovolné.
Podrobnosti zjišťoval reportér Václav Plecháček.
Kde možnost dobrovolného testování zachovali?
Čtěte také
Například ve Škodě Auto. V této automobilce se po dohodě vedení firmy s odbojáři testovali plošně zaměstnanci i agenturní pracovníci bez přestávky od března minulého roku, tedy i v době, kdy nešlo o nařízení vlády. Nově je v automobilce samotestování dobrovolné na příští dva týdny.
Antigenní testy na principu výtěru z nosu mají pracovníci k dispozici od firmy. Test si mohou provést při příchodu na pracoviště ve speciálně vyhrazených prostorách, tedy pokud o to budou mít zájem.
Pokud budou mít antigenní pozitivní test, tak půjdou následně na potvrzovací PCR test.
Velká část firem naposledy testovala včera. Odhalily testy velké množství nakažených?
Čtěte také
Naopak. Například v Atasu Náchod, firmě zaměstnávající zhruba 800 lidí, byli při včerejším posledním povinném testování podle antigenních testů pozitivní čtyři pracovníci.
Minimum záchytů hlásí i z Krajského úřadu Královéhradeckého kraje. Tam jsou tedy zatím k dispozici čísla jen z minulého týdne. Bylo provedeno 575 testů a pozitivní byl jediný člověk.
Znamená to, že se firmy vrátily k běžnému provozu? Takovému, jaký byl před začátkem pandemie?
Čtěte také
Nevrátily a důvodu jsou různé. Třeba ve zmiňovaném náchodském Atasu, kde vyrábí elektromotory, chybí momentálně zhruba pětina pracovníků. Běžně to přitom bývá 4 až 6 procent. Testy na covid-19 sice tento týden odhalily minimum nakažených, řada osob je ale doma s nařízenou karanténou, kvůli ošetřování člena rodiny nebo kvůli jiné nemoci.
Dalším problémem, možná ještě důležitějším, je nedostatek dílů. Podle jednatele firmy se stává, že už vyrobený motor v hodnotě desítek tisíc korun není možné dokončit kvůli chybějící součástce za pouhých několik desetikorun.
A podobné je to i v jiných výrobních firmách.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
2017 vs. současnost. Jak se bude lišit Babišův trust oproti těm, do kterých uklidil Agrofert před lety?
-
Zrádkyně Mia zrcadlila chování ostatních. To je u pachatelů časté, říká policejní psycholožka
-
PRŮZKUM: Turka nechce za ministra víc než polovina Čechů. Vadí i některým voličům vznikající koalice
-
Richtr: Neexistuje žádné dítě, které by nevědělo, kdo je Verstappen. Získat titul v posledním závodě je vděčné


