V těchto dnech jsou aktuální kontroly zatížení kamiónů převážejících řepu z polí do cukrovarů

Vážení kamionů u Opatovic. V současné době je vážení pracné a komplikované. Vysokorychlostní váhy by fungovaly téměř bezobslužně
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vážení kamionů u Opatovic. V současné době je vážení pracné a komplikované. Vysokorychlostní váhy by fungovaly téměř bezobslužně

Asi jste už na silnici také potkali plně naložená nákladní auta, která vozí z polí řepu do cukrovarů. Za směnu se otočí i několikrát, po silnicích v kraji tak putují tisíce tun řepy každý den. Na to, aby silnice netrpěly nadměrným zatížením, dohlíží i dopravní policisté. Na kontrolu dodržování maximální povolené hmotnosti se vypravil s mikrofonem reportér Tomáš Lörincz.

Policejní hlídky spolu se specialisty z Centra služeb pro silniční dopravu se v těchto dnech zaměřují na kontroly kamiónů, převážejících řepu z polí do cukrovarů. Jedním z klíčových bodů kontroly je vážení - mobilní váha okamžitě zjistí celkové zatížení vozidla i jednotlivých náprav.

My jsme se vypravili na jednu kontrolu na Rychnovsko

„Dobrý den. Předložte mi řidičský průkaz, doklad totožnosti a doklady k vozidlu," kontrola začíná jako běžné silniční kontroly řidičů. Ale řidiči nakonec stráví na místě třeba i půl hodiny, hlídka musí zkontrolovat veškerou dokumentaci a například i vyfotit stav tachometru.

Samotné najetí na váhu potom už není složité. Stejně jako není složité ani vážení.

Pavel, který vezl řepu ze Sovětic do cukrovaru v Českém Meziříčí, vážením kamionu prošel. Za jeden den stihne kolečko z pole do cukrovaru několikrát. Ale ostražitost neztrácí. Nesmí. Protože kolik mu na poli naloží, si hlídá sám.
„Těžko se to odhaduje, je to zkrátka na dobrém odhadu."

Řidiči si ale v poslední době dávají pozor, aby nevozili víc, než kolik jim dovolují oficiální údaje o vozidle. A důvody mají hned dva. Jednak cukrovary cokoliv, co je nad maximální tonáž stejně neproplatí.

Cukrovar v Českém Meziříčí

A potom také hrozí pokuta. A ta není malá, říká šéf krajské dopravní policie Petr Dušek.
„Řidiči hrozí na místě bloková pokuta do 15 tisíc korun. V případě vedení správního řízení s řidičem, může být pokuta až do výše půl milionu korun. A stejná pokuta, tedy až půl milionu korun, hrozí provozovateli vozidla, který provozuje ono přetížené vozidlo."

Při kontrolách na Rychnovsku odhalili policisté jediného hříšníka

I když vlastně ani u něj nebylo jasné, jestli se provinil nebo ne. Říká jeden z policistů Leoš Kuchař.
„Na vozidle měl výrobní štítek na kterém byly uvedeny nějaké údaje. A zákon a technický průkaz uváděly úplně něco jiného. Takže to bylo v rozporu."

Tuto situaci bude řešit příslušný městský úřad, kde bude muset majitel doložit velký technický průkaz.

Řidiči kamionů s řepou jsou tedy v poslední době disciplinovaní. To se ale podle Leoše Kuchaře nedá říct o některých dalších řidičích.
„V poslední době dodávky do 3,5 tuny, tak tam si z toho někteří udělají například i klidně nosnost 9 tun."

Což v uvozovkách umí udělat i drobní obchodníci s potravinami.

Spustit audio

Související