Zimní pneumatiky jsou povinné i pro kamiony. Přepravci na nich ale často šetří

14. únor 2013

Povinnost zimních pneumatik neplatí jen pro řidiče osobních aut, přezuto musí mít i řidiči kamionů. Ne všichni to ale dodržují, a když pak začne sněžit, dostávají se mnohdy do problémů. Policisté se přitom na zimní obutí u nákladních aut pravidelně zaměřují a jejich absenci pokutují. Ani to ale některé přepravce neodradí a na pneumatikách šetří.

„Zatáhnu záclonky, pustím si televizi a budu pěkně spinkat. V Rychnově nad Kněžnou jsme akorát složili dřevo…“ Tento řidič kamionu uvízl v kopci před hraničním přechodem v Náchodě. Rozhodně nebyl jediný, komu přívaly sněhu v minulých dnech zkomplikovaly život - neměl totiž zimní pneumatiky. Mimo jiné proto, že jsou drahé.

Zimní pneumatiky přitom na kamionech být musí, podle zákona ale stačí, když jsou jen na hnacích nápravách. „Pneumatiky na návěsu mohou být letní. Pak samozřejmě vznikají problémy s brzděním, protože ta zimní pneumatika je pouze pro přenos hnací síly vozidla,“ vysvětluje šéf dopravní policie Královéhradeckého kraje Petr Dušek.

Nejčastěji jsou s nákladními auty problémy především v kopcích. Ty totiž nemůžou vyjet, uvíznou a blokují provoz. „Máme v Královéhradeckém kraji několik úseků komunikací, hlavně směrem na hory, kde opravdu ty kamiony, pokud sníh napadne, zůstávají stát. Vysokovský kopec, celé Krkonoše, kam ty kamiony potřebují vyjet, tak tam je problém,“ říká Dušek.

Policisté se na zimní obutí zaměřují i při běžné silniční kontrole. „Ta kontrola probíhá i včetně kontroly hloubky dezénu té pneumatiky, kde u osobních automobilů je minimální hloubka čtyři milimetry, u nákladních vozidel, tedy nad tři a půl tuny, je minimální hloubka hlavních dezénových drážek šest milimetrů,“ popisuje Dušek.

Řidiči v horách jsou zodpovědnější

Řidiče neodradí ani pokuta. Za špatné pneumatiky může na místě zaplatit až dva tisíce korun. „Je to hodně rozdílné, podle toho, kde ta vozidla jezdí. Pokud jezdí v těch horských oblastech, tak ti řidiči i provozovatelé vozidel jsou uvědomělejší a ta vozidla mají na zimu opravdu vybavená tak, jak mají být,“ tvrdí Dušek a dodává:

„Pokud se jedná o vozidla, která jezdí převážně v nížinách, kde není takový předpoklad špatných povětrnostních podmínek, tak je to se stavem pneumatik horší.“ Zimní pneumatiky se dopravcům moc nevyplácí. Na sněhu sice fungují dobře, na suchu se ale rychle ojedou. Řešením tak jsou pneumatiky s označením M plus S.

Pomoci moho pneumatiky M+S

„V podstatě M+S, to je jako mud and snow, bláto a sníh. Takže je to určitě pneumatika běžně u nás používaná na zimní období. Když má výšku toho dezénu, tak je dobrá na sníh také,“ říká trutnovský autodopravce Daniel Švec. Ten na svých vozidlech zimní výbavu má. Jsou ale i takové firmy, které předpisy nedodržují.

„Určitě se najdou v republice firmy, které nějakým způsobem šetří a nemají předepsanou výšku dezénu nebo nemají pneumatiky takto označené, ale to je pak otázka spíš té kontroly na silnicích,“ dodává Švec. Pneumatiky s označením M plus S se dají používat celoročně. Jejich životnost závisí na výrobci. Oproti klasickým zimním pneumatikám jsou zhruba o dva tisíce korun levnější.

autor: ova
Spustit audio