Úsek dálnice D35 z Opatovic do Časů uleví Hradci i Pardubicím. Vyšší zátěž se čeká v oblasti Holic
Dálnice D35 je ode dneška o skoro 13 kilometrů delší. Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek z Opatovic nad Labem do Časů na Pardubicku. Řidiči ji mohli využívat přibližně od půl jedenácté. Práce trvaly tři roky a stály přes tři a čtvrt miliardy korun - většinu peněz poskytla Evropská unie. Reportér Josef Ženatý byl na slavnostním otevření.
Během středečního dopoledne silničáři odstranili značky zakazující vjezd a dálnici nedlouho poté vyzkoušeli první řidiči.
„Obecně ji považuju za jednu z nejdůležitějších staveb v republice, kterou v současné době realizujeme a zprovozňujeme. Doprava zde ve východočeském kraji je opravdu vysoká, města jsou přetížená tranzitní dopravou, projíždělo se skrz Hradec Králové, skrz Pardubice a dálnice, která se nachází mezi těmito dvěma velkými městy, tranzitní dopravu odvádí,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Po přibližně 12 letech je tak v provozu i horní patro velké mimoúrovňové křižovatky u Opatovic nad Labem. Některým městům a obcím sice dálnice dopravně ulehčí. Jiným ale naopak přitíží, myslí si hejtman Martin Netolický z ČSSD.
„Každý úsek D35 je důležitý pro Pardubický kraj, protože my na tuto stavbu čekáme jako na smilování desítky let. Tento první úsek je důležitý zejména pro západní část kraje, protože dopravní zátěž se přesouvá dál. Bohužel ale bude ta zátěž vyšší v oblasti Holic a na navazující trase stávající silnice I/35,“ řekl hejtman.
K Ostrovu příští rok
Aktuálně dálnice končí u obce Časy – vzdušnou čarou asi sedm kilometrů od Pardubic. Tak to ale bude jen jeden rok, pak. Pak by měla dálnice D35 končil o dalších 15 kilometrů dál u obce Ostrov.
„Další úsek na konci příštího roku, samozřejmě máme tam problém s mostem přes železnici v Uhersku. V tuto chvíli hledáme taková opatření a technická řešení, aby nedošlo ke zdržení a stavba se otevřela v roce 2022,“ dodává generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Až do Mohelnice, kde je dálnice směr Olomouc hotová už od poloviny 80. let, bude od Ostrova potřeba dostavět ještě sedm úseků. Pět z nich už má územní rozhodnutí a do tří let by se měly všechny stavět. Pokud půjde všechno hladce, měla by D35 spojit východní Čechy s Olomoucí do konce roku 2028.
Související
-
Zásah u dopravní nehody si záchranáři procvičili na novém úseku dálnice D11 z Hradce k Jaroměři
Nový úsek dálnice D11 z Hradce Králové na Jaroměř ještě není v provozu a už se na něm stala vážná dopravní nehoda. Naštěstí jen simulovaná.
-
Den otevřených dveří na části dálnice D11. Lidé vyrazili pěšky, na kole, koloběžce nebo bruslích
Část dokončovaného úseku dálnice D11, která vede z Hradce Králové do Smiřic, se o víkendu otevřela veřejnosti. Lidé si jako jedni z prvních mohli úsek dálnice prohlédnout.
-
V prosinci 2021 bychom měli až do Jaroměře dojet po dálnici D11, která bude pokračovat na Polsko
Jak to v současnosti vypadá se stavbou dálnice D11, která bude pokračovat od Hradce Králové směrem na Polsko? Silničáři pracují na úseku z krajské metropole do Jaroměře.
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.