Senioři, myslete víc na sebe! Nebojte se vyzkoušet něco nového. Důležitá je hlavně pestrá strava

Senioři, myslete víc na sebe! Ke zdravému stárnutí je nejdůležitější pohoda (ilustrační foto)
Senioři, myslete víc na sebe! Ke zdravému stárnutí je nejdůležitější pohoda (ilustrační foto)

Starší lidé často říkají, že už ani tolik jíst nepotřebují, že už jim moc nechutná a že už mají zmenšený žaludek. Proč? Vyšší věk s sebou nese větší pocit sytosti. Také tam není tolik pohybu a ostatních aktivit. Přesto je důležité držet si pravidelný režim a jíst zdravě.

Nutriční terapeutka Kristina Chaloupková z Domova U Byřičky v naší radioporadně na téma: zdravá strava seniorů.

Co to znamená zdravě jíst?

Nejvíce se tomuto pojmu blíží středomořský typ stravy. Ryby, ryby a zase ryby! Naučte se zařadit do jídelníčku ryby v různé úpravě (raději než třeba klasickou českou omáčku). Ideálně dvakrát až třikrát týdně. A k tomu ovoce a zelenina.

02502817.jpeg

A když to nejde?

Někteří senioři nemůžou jíst všechny druhy ovoce a zeleniny kvůli potížím s chrupem. A nebo nechtějí - kvůli zažívacím potížím. Někdy už hůře funguje slinivka, což může způsobovat průjem po konzumaci zeleniny. V lékárně se ale dá koupit trávicí enzym, který může tyto problémy zmírnit. U zeleniny a luštěnin je také důležitá správná úprava.

Využijte toho, že v důchodu už je víc času. Jídlo si vychutnávejte, udělejte si z něj obřad podobně jako třeba Francouzi nebo Italové.

Jezte a choďte na návštěvy ráno a dopoledne

Nejvíce živin byste do sebe měli dostat ráno a dopoledne a směr k večeru už by jídla měla být odlehčená. Tři hodiny před spaním už nejíst. Tím se zamezuje i vzniku obezity. Využijte toho, že máte v důchodu víc času, a choďte na návštěvy ráno a dopoledne! S přáteli si můžete na něčem dobrém pochutnat a bude vám lépe, než kdybyste to samé snědli až pozdě odpoledne nebo večer.

02912776.jpeg

Naopak sníst navečer jablko i s jadřincem je výborné na cholesterol a jako prevence proti zácpě. Když už přijde návštěva večer, vhodné občerstvení je sýr, k tomu ořechy (nesolené, přírodní) a jablko.

Sklenička piva nebo červeného vína je povolena

Červené víno obsahuje antioxidanty. Jenom pozor u některých léků, jako jsou například léky na ředění krve. Pokud je berete, připijte si na Vánoce opravdu jen symbolicky - sklenička vína stačí.

Střídejte kouhoutek a minerálku

Pokud budete pít jen vodu z kohoutku, může se objevit nedostatek minerálů, a zvláště sodík je velmi důležitý. Střídejte proto čistou vodu s minerální. A kolik toho vypít? Minimálně litr a půl denně.

Kristina Chaloupková ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Neberete zbytečně příliš mnoho léků? Poraďte se s lékařem

S přibývajícím věkem většinou přibývá i léků. Jsou i lidé, kteří berou 10 až 15 léků denně, což je už hodně. Nebojte se požádat svého lékaře o redukci nebo optimalizaci. Může to udělat praktický lékař nebo geriatr nebo všeobecný internista.

U seniorů pozor na podvýživu

Kvalitní a vydatná strava je důležitá pro celkový zdravotní stav. Také v období před a po operačním zákroku, protože na celkovém stavu závisí průběh rekonvalescence.

Které vitamíny je důležité i ve vyšším věku doplňovat a jestli se vyplatí kupovat různé doplňky stravy - na klouby, oči, atd. (oblíbené jako vánoční dárky) - to si můžete poslechnout ve zvukovém záznamu radioporadny s Kristinou Chaloupkovou:

Spustit audio

Související