Sedmero krkavců v hradeckém divadle Drak. Klasická pohádka, ale v novém kabátě pro děti 21. století
Divadlo Drak v Hradci Králové uvedlo první premiéru v nové sezóně. Sedmero krkavců doplňuje řadu inscenací divadla, které staví na osvědčených pohádkových titulech. Po úspěšné Šípkové Růžence se kmenový režisér Draku Jakub Vašíček vrátil ke zpracování známého příběhu v představení určeném divákům od šesti let.
V hledišti nezůstalo jediné volné místo. Na předpremiéru pohádky Sedmero krkavců se do divadla Drak přišly podívat desítky dětí v doprovodu svých rodičů. U některých malých návštěvníků nejprve převládal strach z toho, co je čeká. Hned na začátku představení je ale herci svými výkony rozesmáli.
Čtěte také
Autorská inscenace na motivy klasické pohádky Boženy Němcové se v podání divadla Drak od své původní verze liší, vysvětluje scénáristka Barbora Kamenická Pokorná. „Liší se především ve fabulaci onoho druhého příběhu. Příběh o Bohdance, která se rozhodne zachránit své bratry, necháváme. Ale příběh bratra a sestry, toho prince, který se do ní zamiluje, tak jsme si malinko vzali za svůj a trošku jsme ho předělali. Protože ty sourozenecké vztahy, si myslím, jsou tam dost důležité.“
To, že bylo děj pohádky pro potřebu divadla nutné změnit, potvrzuje i režisér Jakub Vašíček. „V knize to je nějak napsané a na jevišti je potřeba to nějak vytvořit, onu realitu. Prostě jakkoliv stvořená reality pohádky musí pracovat s nějakými motivy, který v samotné pohádce nejsou. Protože ta se s tím vypořádá vlastně velmi rychle a jednoduše.“
Celá inscenace si vystačí se čtyřmi herci
Na jevišti je velké množství rekvizit, které hercům pomáhají vytvořit několik dějových linek zároveň. Uprostřed stojí dutá vrba, ve které Edita Dohnálková Valášek v roli Bohdanky šije košile pro své bratry.
A někoho možná může překvapit, že na scéně uvidí i televizi, nebo třeba zvukařský pult. „Na inscenaci je zajímavé použití technologie lupování hudby. Kdy sedm krkavců hraných jedním hercem vlastně vytváří různé harmonie pomocí jednoho hlasu.“
Čtěte také
Hlasy všech sedmi bratrů hlavní hrdinky vytváří Jakub Smadiš, který sedí v krkavčím hnízdě na vrcholku vrby. Prince ztvárnil Šimon Dohnálek, jeho sestru Petra Cicáková. A v pohádce nechybí ani loutky, které jsou pro divadlo Drak tak typické.
Na konci představení diváci odměnili herce a autory dlouhým potleskem. A spokojený byl i Jakub Vašíček, který, i přes malé pochybení, hodnotí pohádku jako úspěšnou. „Akorát se nám dnes stalo, co se dosud nikdy nestalo, že nám upadlo miminko. Krkavec ho měl zachytit a vlastně teď vůbec nevím, co s tím,“ usmívá se.
Divadlo Drak v Hradci Králové odpočátku vychází nejen z tradice (východo)českého loutkářství, ale také z principu originální autorské tvorby pro děti i dospělé založené na imaginaci a neotřelé nápaditosti.
Na Sedmero krkavců se lidé do královéhradeckého divadla Drak mohou přijít znovu podívat na začátku prosince. Další reprízy budou následovat v novém roce.
Související
-
Cenu za nejlepší režii na festivalu v Bosně získala Šípková Růženka Jakuba Vašíčka z Divadla Drak
Letošní 19. ročník Mezinárodního festivalu divadla pro děti Banja Luka 2020 v Bosně a Hercegovině se konal bez pozvaných zahraničních divadelních souborů.
-
Příběh Draku 1958 - 2018 mapuje historii hradeckého divadla od jeho počátků do současnosti
V roce 2010 se Divadlo Drak v Hradci Králové rozrostlo o multifunkční budovu Labyrint se studiovou scénou, divadelní laboratoří a v neposlední řadě i galerijním prostorem.
-
Pohled do zákulisí aneb ohlédnutí za tím, jak královéhradecké divadlo Drak přežilo epidemii
Královéhradecké Divadlo Drak, jako všechny kulturní instituce v zemi, v polovině března zastavilo provoz a zrušilo všechna představení. Nezastavil se ale divadelní život.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Univerzity nezvládly lépe zabezpečit své prostory, myslí si tři pětiny lidí. Od tragické střelby uplyne rok
-
Perníčky, linecké, nebo pracny? Pomozte seřadit vánoční cukroví podle oblíbenosti
-
Krizový psycholog: FF UK pro mě není uzavřená věc. Se zlem není potřeba se smiřovat
-
Podpora Ukrajiny vázne v čase, objemech i druhu. Problémem je živá síla, hodnotí Mičánek