Řidiči i řidičky Dopravního podniku města Hradce Králové si užívali cvičný polygon na letišti
Dostat se s rozjetým autobusem do smyku není pro řidiče nic, co by chtěli zažívat každý den. Šoféři hradeckého Dopravního podniku si to ale na polygonu na letišti v Hradci Králové docela užívali.
Po dopoledním školení, na kterém se šoféři mimo jiné naučili něco ze zdravovědy nebo zjistili, jak správně vyprostit zraněného cestujícího, se na odpolední část kursu přesunuli přímo na plochu, simulující například jízdu na sněhu nebo ledu.
Pokyny instruktora Jiřího Parmy z mosteckého autodromu poslouchali řidiči hradeckého dopravního podniku přes vysílačku hodně pozorně. Sedám si do jednoho z autobusů a jdu si vyzkoušet pocity cestujícího při krizovém brždění.
Čtěte také
Řidiči hradeckého dopravního podniku jsou profesionálové a na polygonu je to znát. Už do zatáčky před brzdnou rovinkou je potřeba najíždět docela svižně. Sedím, držím se a stejně zažívám pocity, jaké z běžné jízdy v MHD neznám. Sedačky nejsou na takový styl jízdy připravené - jezdit řidiči takhle i na běžné lince, budou se jim cestující vzadu přesýpat jako v míchačce.
Na polygonu si řidiči - a řidičky - mohou zkrátka dovolit víc. Jedna z nich - Lenka Vrkoslavová - k tomu říká:
„To je jedna věc. A druhá věc, nemáte za sebou cestující. Ale je určitě dobré si to vyzkoušet."
Že mají řidiči o nové poznatky zájem, o tom svědčí i pohled do každého z autobusů. Jezdí se po skupinkách a ti, kteří zrovna nesedí za volantem, si nezřídka sedají ke kolegům a jedou si s nimi úsek zkusit jako spolucestující.
„Tento rok je to třikrát po dvaceti. A loni to bylo také dvacet. Takže dohromady je to osmdesát," vypočítává mluvčí dopravního podniku František Meduna.
Čtěte také
Právě tolik řidičů se do kursů, na které hradecký dopravní podnik získal peníze z programu úřadu práce na odborné vzdělávání zaměstnanců, dostalo. Možnost zkusit si bez rizika něco nového se jim zamlouvala. A bude jim tahle zkušenost k něčemu?
„Toť otázka. Možná, že si potom v provozu vzpomenu, ale jestli to bude úplně přesně to, co bylo tady, tak to asi ne. Reálná situace je pokaždé úplně jiná," říká Lenka Vrkoslavová.
Podle instruktora Jiřího Parmy je každá podobná zkušenost dobrá, tím spíš, když k ní řidiči přistoupili tak, jak k ní přistoupili.
„Důležité je, aby měli šoféři zájem se něco naučit. Aby si neříkali, co nám to tady budeš vykládat. Co já odcouval, to ty jsi nenajezdil. I takové typy někdy jsou. Ale musím říct, že dnes měli řidiči opravdu zájem se něco naučit, takže je musím pochválit."
Související
-
Motorizovaní senioři jedou s dobou. Na polygonech testují svou zdatnost a postřeh za volantem
Pavel Jedlička v naší radioporadně. Téma: projekt „Jedu s dobou", který je určený aktivním seniorům. Specifika řízení motorových vozidel ve starším věku.
-
Senioři z trutnovských Domů s pečovatelskou službou si vyzkoušeli krizové situace za volantem
Většina řidičů teoreticky ví, jak se zachovat teřba v případě smyku. Vzdělávací program "Jedu s dobou" to má nejen teoreticky, ale i prakticky ukázat i řidičům-seniorům.
-
Projekt Jedu s dobou učí už třetím rokem seniory zvládat krizové momenty za volantem automobilu
V roce 2020 pokračuje ojedinělý vzdělávací program Jedu s dobou. Je určen pro aktivní řidiče nad 65 let. Jako vloni probíhá v 8 centrech bezpečné jízdy po celé republice.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Shein pod lupou EU. Teď se ukáže, zda kopíruje design a kupuje bavlnu z nucených prací, říká expertka
-
Sokoly povede Martin Chlumský, při volbě starosty České obce sokolské neměl protikandidáta
-
Výborný: Nejhorší katastrofa za století. Ovocnáře nenecháme padnout, ale 100 procent dát nemůžeme
-
Ukrajina není unavená jen z bombardování, ale i z rozpadu rodinného života, říká válečný analytik