Plusy, mínusy i mýty ohledně elektromobilů. Cesta pro ty, co chtějí žít ekologicky a mají rádi výzvy
Pokud přemýšlíte o tom, že byste si pořídili něco nového do svého vozového parku, tak dnes bude řeč o elektromobilech. Naším hostem je odborník na moderní technologie a také ambasador elektromobility Tomáš Hamberger. A budeme se věnovat provozu i nejrůznějším mýtům, které panují kolem elektromobilů.
Jak vy vidíte budoucnost elektromobility? Jde spíše o boom posledních let, nějaký módní trend, který za nějakou dobu opadne, nebo se bude dál vyvíjet?
Já osobně doufám, že ten trend neopadne. Ale je pravda, že se v současné době o elektromobilitě mluví víc a mnozí mohou mít pocit, že se to objevilo nedávno a je to něco nového. Ale není to pravda. Elektromobilita má podobnou historii jako automobily se spalovacími motory a skutečně vede až někam na konec 19. století, kdy se začaly vyrábět první elektromobily.
Tedy elektromobilita je tu s námi více než 100 let. Taková zajímavost je, že právě na konci 19. století byly elektromobily více oblíbené než auta se spalovacími motory. A byl to třeba i právě elektromobil, který jako první na světě dosáhl v roce 1899 stokilometrové rychlosti. Takže elektromobilita má poměrně slušnou historii a myslím si, že i nadějnou budoucnost.
Hybridní vozidla jsou u lidí populární. Po dálnici mohu jet na spalovací motor a ve městě si přepnu na elektrický pohon.
Mgr. Tomáš Hamberger, ambasador elektromobility
V České republice i jinde v evropských zemích vidím stále více elektro automobilů a vidím i více veřejných nabíjecích bodů. Skutečně ta infrastruktura se začíná rozrůstat. Myslím si, že začínáme docházet do situace, kdy bude nutné určitě navyšovat nabíjecí body, protože elektro automobilů je stále více a více v provozu.
Jaké důvody vedou lidi nejčastěji k tomu, že si zkusí pořídit elektromobil? Nebo o tom aspoň začnou uvažovat.
Čtěte také
Přál bych si, aby tam bylo ekologické přesvědčení. Že tím pomáhají životnímu prostředí, protože elektromobil nespaluje žádné emise, nevytváří hluk, takže v centrech města se dá potom lépe žít. Ale myslím si, že tam určitě funguje i ekonomický aspekt, protože u elektrických automobilů se dá dobře ušetřit právě na tom dobíjení.
Když máte vlastní rodinný domek a máte na něm i solární panely, dokážete si energii vzít z přírodního obnovitelného zdroje, uložit si ji do nějaké baterie a z té si pak dobíjet auto. Pak máte jízdu prakticky zadarmo. A to lidi asi nejvíc na tom láká.
Ovšem elektřina také něco stojí. A její cena stoupá.
Čtěte také
U elektromobilů je výhoda, že je cena nabití různá. Jak jsem říkal, když máte doma fotovoltaiku, je to prakticky zadarmo. Když nabíjíte na veřejném dobíjecím bodě, tak zase bude záležet, jak třeba rychle chcete nabít. Když někam spěcháte, dáte si ultra rychlé nabíjení a zaplatíte poměrně vysokou částku.
Když naopak nespěcháte, necháte si auto dobíjet přes noc, tak se pohybujeme v korunách. Takže se dá ušetřit a záleží prostě na konkrétní situaci. Jsou to takové drobné vychytávky, které každý určitě zjistí, když si elektromobil pořídí. Jakmile do něj nasednete, začnete zkoušet a hledat způsoby, které vám vyhovují nejvíc.
Elektromobil je tedy dobrá záležitost nejen pro ty, co chtějí žít ekologicky, ale i pro lidi, kteří mají rádi výzvy?
Určitě. Kdo má rád výzvy a kdo má určitý druh plánování. Protože elektromobilita je, dá se říct, i trošku dobrodružstvím. Mnozí vědí, že baterie, která auto pohání, má nějaký omezený dojezd.
Čtěte také
Průměrná baterie u elektrického auta je třeba 500 km a pokud chcete jet dál, třeba do Chorvatska, tak už se musíte podívat na mapu veřejných nabíjecích bodů a trasu si rozplánovat.
A říct si, jestli budete spěchat a nabíjet rychle, nebo si uděláte nějakou delší pauzu, oběd nebo prohlídku města a auto si na veřejném nabíjecím bodě necháte nabíjet nižším příkonem, ale levněji. Takže lidé, kteří mají rádi volbu mezi několika možnostmi, se v tom našli.
Mě osobně se to také líbí. Podívám se, kam chci jet, podívám se, jaké jsou možnosti, jaká je tam infrastruktura nabíjení, jaké mě můžou překvapit problémy a snažím se na to připravit tak, abych co nejpohodlněji dojel z místa A do místa B.
Jak hodnotíte jízdní vlastnosti elektromobilu?
Mně osobně se jízda automobilem velice zamlouvá. Pamatuji si, když jsem byl malý kluk, tak mi v autech se spalovacími motory vadilo řazení, když se auto rozjíždí, musí se hodně přidat, škubne to a hází to s vámi. Přiznám se, že se mi dělalo jako malému špatně.
Čtěte také
Dnes elektromobil v podstatě nemá převodovku a rozjezd auta i samotná jízda je tak plynulá, že v podstatě necítíte nic. Jen užitek a požitek z jízdy. Mně osobně se to velmi líbí.
Existují také hybridní auta. Kde je buď můžeme dobíjet jako elektromobil, nebo jedeme normálně na spalovací motor. Jaké tam byste viděl výhody a nevýhody?
Elektromobilita je jen jedním ze zdrojů obnovitelných energií. Ale jak říkáte, máme tady ještě hybridní automobily, máme i automobily na vodík. Konkrétně u těch hybridních aut vidím jako největší přínos asi to, že pokud bych třeba dojížděl mezi Hradcem a Prahou, tak po dálnici mohu jet na spalovací motor a když se přiblížím k Praze, tak si přepnu na ten elektrický.
Dojezd třeba 50 či 60 km mi na popojíždění po Praze stačí. Jednak si nebudu čerpat své palivo, a také přispěji klimatu v Praze, nebudu vytvářet vysoké emise, které tam při každodenní dopravě jsou. Popojezdím si, co potřebuji, a zase zpátky do Hradce a přes dálnici pojedu spalovacím motorem. Takže hybridní vozidla jsou u lidí populární.
Čtěte také
Ovšem tato auta mají trošku jiné dobíjení. Jak to tam je?
U hybridních vozidel nelze dobíjet přímo elektrická energie, není tam ona nabíječka. Hlavním zdrojem je palivo, ať už benzín nebo diesel. A spalovací motor tím, že jede v otáčkách, tak vyrábí elektřinu a nabíjí akumulátor v autě. Když se to přepne, tak si berete tu elektrickou energii. A pak si zase při jízdě na spalovací motor baterii nabijete.
Chceme probrat i některé mýty. Třeba tvrzení, že v roce 2035 budou zakázány automobily se spalovacím motorem a budou smět jezdit pouze elektromobily. Proč rok 2035?
To je nařízení Evropské komise, která vydala tento nikoliv zákaz, ale regulativ nebo normativ, který má pomoci elektromobilitě. Není to myšleno tak, jak je mnohdy interpretováno v českých médiích, že nastane rok 2035 a všichni odevzdáme klíčky od svých benzínových a naftových automobilů a tím to skončí.
Je to skutečně jen regulace, kdy výrobci automobilů budou moci stále auta se spalovacími motory vyrábět a prodávat, budou platit nějaké výjimky, ale prostě to navýší cenu takového auta. A protože na elektromobily tyto regulace nebudou, tak by se měly stát levnějšími a dostupnějšími. Je to vlastně takový zásah do trhu, hlavně právě na onu cenu je to mířeno.
Celou radioporadnu o elektromobilitě s Tomášem Hambergerem si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
Vliv nebezpečných influencerů a youtuberů na mládež a rizika kryptoměn. Den bezpečnějšího internetu
Letos slavíme již 19. výročí Dne bezpečnějšího internetu. Jak se změnila rizika spojená s používáním této technologie a čemu bychom měli v roce 2022 věnovat pozornost?
-
Koukejte na cookies! Shromažďují totiž důležité informace o veškerém vašem chování na internetu
Soubory cookies v počítači. Podle průzkumu lidé nad 65 let nevědí přesně, co to jsou soubory cookies a jaký je jejich význam.
-
Dveře určitě nenecháváte otevřené. Chraňte si data v počítači jako svůj dům, radí počítačový expert
Přerušení prezenčního vzdělávání vedlo mnoho škol v České republice ke změně stylu komunikace a výuky. A naše domácí počítače je také nutné tomu přizpůsobit.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.