Pilot vrtulníku se nemůže ani podrbat, ruce i nohy má stále zaměstnané. Směje se Daniel Tuček

9. květen 2017

Dnes přistál u našeho mikrofonu Daniel Tuček, pilot záchranářského vrtulníku a také organizátor jedinečné nejenom vrtulníkové přehlídky Helicopter Show 2017 a Rally Show, která se bude v pátek 12. května a v sobotu 13. května 2017 konat opět na letišti v Hradci Králové.

Připomeňte těm, kteří by náhodou ještě nevěděli, cože se tedy teď v pátek, ale hlavně v sobotu, bude dít na hradeckém letišti?
Je to už tradiční akce Hlicopter Show a Rally Show. V případě Helicopter Show už dokonce 16. ročník, Rally Show má 10. ročník. A je to akce, která je pro veřejnost zejména v sobotu a je to velká vrtulníková výstava, velká vrtulníková show, samozřejmě i letadla, takže je to opravdu velký letecký den, při kterém diváci uvidí nejen mnoho typů vrtulníků, ale je tam i mnoho aut, závody aut, takže opravdu krásný a pestrý program od rána do večera.

Ta akce už má taky za ta léta velký zvuk i za hranicemi naší republiky. Dělá se něco podobného vůbec v Evropě?
Já myslím, že rozsahem není žádná taková akce. Jsou třeba velké vrtulníkové slety, ty jsou v Anglii, ale není to spojeno s takovým leteckým dnem. Takže bych řekl, že to je ojedinělá akce. Protože takový program, který tam máme my, to je unikátní.


Tam každá ruka, každá noha něco dělá, něco ovládá. Ale teď máme nejnovější vrtulník v letecké záchranné službě v Hradci Králové. Tam máme opravdu top, co se vůbec vyrábí.Daniel Tuček, pilot záchranářského vrtulníku

Program začíná tradičně už v pátek, to bude tedy hlavně zase pro vaše kolegy z řad složek Integrovaného záchranného systému, takže záchranáři a hasiči.
V pátek máme program pro odborníky. Jsou to přednášky, které nám začínají v 9:00 ráno v pátek a je to spojené i s výcvikem. Přednášky nebo workshopy, které máme, tak jsou o tom, co nás potkalo za poslední roky, co nás čeká, s čím máme třeba problémy. Takže to je víceméně interní. Máme to ale spojené i s takzvaným branným dnem, kdy přijdou děti ze škol, už nyní máme potvrzeno více jak tisíc dětí. A pro ně máme velmi zajímavý program všech složek IZS, jak zachraňovat, jak pomáhat, jak se chovat.

Čtěte také

Ale školáky stejně asi nejvíc zajímají ty vrtulníky, ne? Pustíte je třeba sednout za knipl, do kokpitu?
To bychom asi při tisíci dětech nezvládli. Ale určitě se k vrtulníkům dostanou. A uvidí i přímo ukázky, nebo nácvik, uvidí hašení, uvidí záchranu pomocí vrtulníku, můžou se účastnit i hašení, takže já si myslím, že to je hodně zajímavý program. Plus tam máme i odborné školy, které vyrábějí letadla a mají na to výuku. Tak budou i prezentovat, že se žáci mohou stát i budoucími studenty leteckého povolání. Piloti, technici, cokoliv.

Pilot Daniel Tuček

Jak jste se k tomu dostal vy? Protože vy to létání máte v rodině už od malička. Tam se tomu vyhnout prostě nedalo. Ale mě by zajímal ten první okamžik, kdy jste se posadil za knipl vrtulníku. Protože vy jste létal na větroních, také na akrobatických letadlech samozřejmě.
Já jsem byl opravdu pilotem, poprvé jsem letěl jako miminko, asi s tátou kdysi dávno. Pak jsem trošku zkoušel práškovací letadlo. Opravdu jsem začal větroněm, živit jsem se začal jako pilot instruktor, nebo pilot aerotaxi. A říkal jsem, že s vrtulníky nikdy lítat nebudu. Že letadlo napodobuje let ptáka a neviděl jsem žádného ptáka, který by mával křídly nad hlavou. Takže vrtulník ne. Ale zlomil mě kolega, vrtulníkový pilot a instruktor až někdy v roce 1997, kdy mě naložil do vrtulníku, ukázal mi všechno, co vrtulník umí a já jsem tomu propadl. A o rok později jsem byl kapitánem vrtulníku v záchrance.

Pilotáž vrtulníku je úplně jiná než v letadle. Vy jste říkal, že se tam člověk nemůže ani skoro podrbat, protože tam má obě ruce zaměstnané.
Ano, tam každá ruka, každá noha něco dělá, něco ovládá. Ale teď máme od letošního roku nejnovější vrtulník v letecké záchranné službě v Hradci Králové. Tam máme opravdu to top, co se vůbec vyrábí. A tam dokonce umíme naprogramovat autopilota. Ale samozřejmě to je použitelné třeba v noci, nebo na dlouhém přeletu, když jdeme vysoko. Ale při klasickém záchranném letu ho nepoužívám. Protože tam se to děje vše tak rychle, letíme nízko, že na to nemáme čas.

A využijete někdy jako pilot záchranářského vrtulníku taky ty své akrobatické schopnosti?
Akrobacie je určitě dobrá zkušenost. Je to stejné jako pro normální jízdu, když je někdo rallye jezdec, taky asi nevyužívá při normální jízdě, že by jezdil smykem. Ale je to jeho zásoba bezpečnosti nebo zkušeností. Takže určitě akrobacie pomáhá, ale mnoho našich pilotů nelítalo nikdy akrobacii a přesto jsou to špičkoví záchranářští piloti, před kterými musíme všichni smeknout. Takže je to jen takový bonus.

Pilot vrtulníku Daniel Tuček v akci

Co nás všechno tedy v tu sobotu čeká. Začněme u těch aut. To je taky vaše velká láska, ne? Rychlá kola.
Auta mám opravdu hodně rád, ale tady se s žádným autem předvádět nebudu. Půjdu se na ně určitě podívat. Já můžu mluvit spíš za tu leteckou část. Ale k autům, těším se opravdu. Co jsem slyšel, tak tam budou legendy tohoto sportu. Ale k letadlům nebo k vrtulníkům. Nám se pro letošek podařilo zajistit tolik ukázek a tolik různorodého létání, že to bude špičkové, že to bude asi to nejlepší.

Letecké ukázky nebo hlavní program začne v sobotu odpoledne v jednu hodinu.
Auta mají hlavní program zhruba od 9:00 do 12:00 a my jsme měli ten hlavní letový program od 13:00 do zhruba 15:30. Ale ten program máme tak nabitý, že se nevejdeme. Prostě nemáme šanci se vejít od 13:00 do těch 16:00. Takže nám začnou některé letové ukázky po 12. hodině. Bude to skupina velkých offroadů Cessen, bude to velké překvapení, bude to skupina a ukázka stíhacích pilotů české armády, historie jak česká tak cizí, Zlín 326, Piper Cam, nebo JAK 18. Ale to jsou všechno předkoskani, tam nebudou vrtulníky. Pak zahajujeme tradiční skupinou, kde bude několik velkých vrtulníků, všechno turbínové vrtulníky. Armádní vrtulníky budou pak v samostatných ukázkách. Pro letošek máme dobrou zprávu, že se armáda účastní poměrně hodně. Takže ať už to bude v podstatě historický vrtulník MI-2, tak to bude i vrtulník MI-17, MI-171, což je největší bojový vrtulník české armády a samozřejmě Sokol v záchranářských ukázkách.

Hodně divácky atraktivní je pak také ukázka velké simulované dopravní nehody. A tam budete vyprošťovat a taky vést na podvěsu automobilového jezdce Karla Abraháma.
Ano, bude tam nabouraná motorka a Karel Abrahám bude jeden z účastníků nehody a bude evakuován v podvěsu pod vrtulníkem. K velkému potěšení jeho manažerky.

A co ten pokus o rekord? To jsem taky někde četl, že se chce jeden pilot pokusit, nebudete to vy?
To necháme jako překvapení.

A přijede, nebo přiletí taky Fantomas? I když on to není úplně Fantomas. Ten vírník?
To je létající auto, ano. To ještě ani my nevíme sami, jestli přijede nebo přiletí, ale určitě bude, těší se. Předvede se v jízdě i v letu. Těch vírníků tam bude i víc na letových ukázkách,

Moc děkujeme za pozvání. A přejeme, ať se letošní Helicopter Show a Rally Show podaří, ať dorazí co nejvíc lidí a ať taky vyjde počasí. To je pro vás piloty hodně důležité.
My v to doufáme, určitě ho máme objednané.

Helicopter Show a Rally Show 2017
autor: jak
Spustit audio