Petr Voldán: Sláva šikulům z Kotěhůlek

5. listopad 2018
Horácká vesnička

Jsou i v našem regionu místa, která nejsou moc známá. Vesnice nebo městečka, kde se prý nic neděje a nejsou ničím zajímavá. Jenže ono to někdy bývá úplně jinak. Víc už ale Petr Voldán v pravidelné glose.

Bývá to podobný obrázek - místní dobře vědí a ostatní, ti když okusí, kulí oči. Určitě jste to zažili nebo máte příklady ze svého okolí. Vesnice, kterou je složité najít na mapě a i moderní navigace vás tam nasměruje jen náhodou. Když víte proč. Místní si chodí pro jeden z nejlepších chlebů v regionu automaticky, ale kolik vás slyšelo o existenci Třibřich? Napovím, musíte do Železných hor.

Podobný příběh by to byl i na mnoha dalších místech, možná známějších, ale také pověstných dobrou prací. Za aktivitou lidí a řemeslem je pak vůně kávy z praženého pampeliškového kořene, neodolatelné kremrole, kefír z farmy v horách, zmrzlina s ozvěnou chuti až v Praze.

Chaloupka babičky z pohádky S čerty nejsou žerty

Místní, regionální produkce, o které se ale dobrá pověst rychle rozkřikne. A nejen v Hradci, Pardubicích i v Brně a Praze najednou víc lidí ví, kudy do Brozan, Jehnědí, na Farmu pod Lipou a dalších míst. S despektem nazývaných někdy všeobecně "Kotěhůlky" a tak podobně. Je určitě dobré, že je můžeme najít i pod jednotným označením Regionální potravina. Ve světě mimochodem ceněná nálepka a výrobci jsou na ni pyšní a spotřebitelé ji hledají.

Ovšem zas tak růžové a jednoduché to ani s regionálními výrobky není. Důvěra je krásná květina, ale taky choulostivá. A bez neustálé péče je rychle pryč. Mohli by o tom vyprávět třeba výrobci dříve oblíbených klobás z Liberecka, kteří nepřišli jen o nálepku Regionální potravina. Hlavně ztratili tu důvěru. Zrovna pro malé podnikatele, nadšence z malých, sotva povědomých míst, je to o to horší. Špatné zprávy se tam šíří rychleji.

Ale naštěstí je těch, kteří si pověst chrání a s regionálním označením nehazardují, pořád většina. A tak je potřeba si vážit "šikulů z Kotěhůlek" - najdeme je na spoustě míst a objevuje je stále víc lidí i z větší dálky. A teď už úspěšné pondělí i celý týden.