Petr Voldán: Jak dědeček měnil, až vyměnil

Vzpomínáte, jak dopadl pohádkový dědeček, který měnil, až mu nakonec nic nezbylo? Autor dnešní glosy soudí, že život je sice změna a všechno se neustále mění, nicméně by se to zase nemuselo přehánět. Tolik tedy na úvod glosy, vyprovokované změnou dresů hokejové reprezentace České republiky, vyvolávající živé diskuse. 

Pohádkový dědula dopadl špatně. Tak dlouho vyměňoval, až mu z hroudy zlata, kterou dostal, zbyla jen jehla a i tu nakonec ztratil. Nevím, nevím, jak by dopadl, kdyby se snažil za něco rádoby lepšího vyměnit třeba svoje triko. K čemuž v podstatě sáhlo vedení naší hokejové reprezentace. A hned tak spustilo lavinu.

Údajně je motivací modernizace, snaha i tímto způsobem něco změnit kolem hokejové reprezantace, a rozhýbat stojaté vody, ze kterých se nám v poslední době nějak nedaří vylovit medaile na šampionátech. Proto prý na dresech lev s bujnou hřívou místo okoukaného státního znaku.

A hned nastal tak trochu poprask. I když údajně moderní změnu zaštiťují funkcionáři a mezi nimi i někteří úspěšní hokejisté, jiní kroutí hlavou. Nechápou a mezi fanoušky hokeje na internetu jsou reakce ještě ostřejší, povětšině odmítavé. Se řadou z nich souhlasím - jiný dres není skutečně tím rozhodujícím, co přinese reprezentaci lepší výsledky nebo dokonce medaile. Také nevím, proč by měl být statní znak něčím zastaralým nebo málo motivujícím. Trochu podobné snahám modernizovat hymnu v zájmu prožitku sportovních úspěchů.

Brankář David Rittich představuje nové reprezentační dresy.

I z mého pohledu je lev na nových hokejových reprezentačních dresech dost vzdálen lvům, spojovaným s naší historií a tudíž i tradicí a národní hrdostí. A argument, že ten nový moderní připomíná styl kanadsko - americké hokejové NHL už vůbec neberu. Tam jde o klubové symboly, u nás o reprezentaci. Popravdě modernizovaný lev je až moc podobný i znaku jedné globální společnosti, spojené s kamionovou dopravou...

Chápu, jako i spousta diskutujících, že svět se vyvíjí a život je změna. Ale na druhé straně - některé tradiční prvky pomáhají udržovat kontinuitu národní hrdosti, které často nemáme na rozdávání. A v našem reprezentačním hokeji jsou možná zásadnější věci zralé ke změnám, než je znak na dresech. Úspěšné a tradiční světové firmy jsou k zásadním změnám své vizuální prezentace, včetně loga jako nositele značky, většinou hodně opatrné. Možná jejich majitelé a šéfové znají tu pohádku i výsledek aktivity dědečka, co neustále měnil...

Ale teď už úspěšné pondělí i celý týden.

autor: pvo
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.