Petr Voldán: Další sousto zrovna teď

Pokud se řidič dopustí přestupku, policisté ho musí zastavit a záležitost s ním vyřešit
Pokud se řidič dopustí přestupku, policisté ho musí zastavit a záležitost s ním vyřešit

Ministerstvo dopravy prý uvažuje o změnách systému bodových trestů pro řidiče. Údajně má dojít k jeho zjednodušení, řada přestupků by měla být postihována přísněji a možná dojde i k zavedení novinek. Jenže o úpravách se mluvilo už několikrát. Proč znovu právě teď a nebudou to jen další a další bezzubá pravidla?

Víc nehod, víc zraněných, víc mrtvých - taková situace na silnicích v minulém roce pochopitelně znepokojuje. Přinesou ale menší nehodovost a lepší chování řidičů na silnicích šachy s bodovými tabulkami? A není opakovaně ze šuplíku vytažená karta s bodovými tresty právě v době, kdy se na silnicích a dálnicích dějí věci - často zbytečně - nezvykle dramatické, trochu i vypouštěním mlžného oparu nad problémy s rekonstrukcemi, obchvaty i likvidací projevů klasické zimy?

Odvedení pozornosti - kdo ví, jak to zase se zavedením změn v bodech dopadne - se teď může hodit. Jen ať veřejnost mudruje, jestli udělovat víc trestných bodů za telefonování za volantem nebo zavést sankce za nedodržování bezpečné vzdálenosti.

Oba příklady jsem si nevybral náhodou. Že je řízení auta s mobilem v ruce nebezpečný hazard se ví roky. Že to je častá příčina nehod - z kategorie nevěnování se řízení - také.

Dopravní policie hlídá dálnici D1

Ovšem stejně tak se stačí zastavit na chviličku kdekoli na křižovatce nebo jen mrknout do protijedoucích aut a potvrdíte si, že s telefonem v ruce řídí snad každý třetí řidič. Jen si nemůžu vzpomenout, kdy jsem zahlédl nějakou kontrolu “mobilování” za volantem ze strany dopravní policie.

Navíc je prý dokazovaní takového přestupku dost náročné - možná proto se u nás telefonuje za jízdy, jako by se nechumelilo. Ale ono jak chumelí, tak se i „mobiluje“. Možná budou kontroly častější a efektivnější, když budou za víc bodů.

Větší sousto si plánuje ukousnout ministerstvo dopravy také s uvažovaným postihem nedodržování bezpečné vzdálenosti. Opět není pochyb o jeho nebezpečnosti. Ale bude dopravní policie schopna spolehlivě dokazovat i tento prohřešek? A co se mnou provede v dost častých případech, kdy se moje bezpečná vzdálenost mění v sekundě v naprosto nebezpečnou, protože to bezpečné místo přede mnou hazardní “myškou” skoro vždycky zabere a přitom ohrozí nejen mne, ale i další - řidič hulvát. U nás to druh hodně rozšířený.

A tak se obávám, že je nám předhozeno sousto, které může být, pokud po něm nakonec ministerstvo vůbec chňapne, třeba pro dopraváky, zatím jen těžko stravitelné. Ale teď už úspěšné pondělí i celý týden.