Petr Voldán: Černý pátek nebo zlaté tele

23. listopad 2018
Black Friday, Praha, Tesco

Dnes je pátek - svátek má Klement. Ale podle obchodníků dnes máme hlavně tzv. černý pátek, den kolosálních slev a v podstatě ostrý start předvánočních nákupů. Autor dnešní glosy Petr Voldán si ale klade sugestivní otázku, na kterou nabízí i svoji svéráznou odpověď.

Všimli jste si vůbec, že jsme vstoupili do "černého" pátku? Asi ano, divil bych se, že by vás masivní reklama na den plný údajně kolosálních slev alespoň okrajově nezasáhla. Rok od roku je agresivnější a snaha vnutit nám praktiky původně amerických obchodníků pro pátek plný slevových trháků nabývá na síle.

Navíc s jakousi naší modifikací, která původně jednomu dni se slevami dává českou tvořivostí rozměr nejen celého víkendu. U některých obchodníků mají "černý pátek" jaksi nelogicky už od října klidně i v pondělky, úterky, středy a čtvrtky, víkendy nevyjímaje.

Takže dnes bychom měli - pokud podlehneme pokušení - mít spoustu věcí "za babku", "za hubičku" nebo "za pakatel". Jenže je to i tak pořád za naše peníze, které bychom třeba vůbec z peněženky nevytáhli. Tím spíš, když si uvědomíme, jak oblíbenou obchodnickou kratochvílí jsou zrovna o tzv. "černém pátku" třeba fiktivní slevy.

Black Friday, Praha, Tesco

Slevy se totiž často stanovují z historicky nejvyšší ceny zboží. To pak najednou zjistíte, že ona věcička s mega slevou stojí ty samé peníze kdekoli jinde a bez magické slevy a nebo dokonce i méně.

Je také ověřené, že za "óbr" výhodných podmínek nabízejí obchodníci většinou ležáky, které se snaží udat, aby si vyprázdnili sklady. Omračující cifry, halekající do světa, že ušetříte 30, 40, dokonce i 80 procent ceny ale fungují. Stačí se i dnes dívat kolem sebe. A v minulém roce byl černý pátek skutečně černý pro zaměstnance jednoho amerického řetězce, kterého dav, rozvášněný slevovými magnety, ušlapal. Zranění se očekávají i letos a potyčky o zboží, bez kterého "za ty prachy" nelze být, se odehrávají často už také v našich obchodech.

Takže černý pátek - ovšem jak pro koho. Devadesát procent oslovených spoluobčanů prý tvrdí, že podfuky a triky obchodníků údajně poznají. No nevím, obávám se, že na špek obchodníkům a reklamě jich dnes zase skočí dost na to, aby to pro jejich peněženky nakonec byl opravdu "černý pátek". Kdežto pro prodejce je to zlaté tele, tenhle Black Friday. A tak už raději barevný pátek a klidný víkend.