Oprava jezuitské koleje v Jičíně bude dražší než se původně předpokládalo. Proč?

2. říjen 2018 10:09

První etapa oprav jezuitské koleje v Jičíně bude dražší, než město původně předpokládalo. Během prací v přízemí u druhého nádvoří dělníci objevili neočekávané vícepráce. Kvůli nim se tak cena navýšila o 387 tisíc korun bez DPH. Původní vysoutěžená částka byla 3,4 milionu korun. 

Historická budova má být veřejnosti zpřístupněná v druhé polovině příštího roku. V jezuitské koleji pak budou výstavy, divadelní a hudební vystoupení nebo třeba umělecké kurzy.

Balbineum je nový dům, který se rozhodli vystavět ve staré jezuitské koleji v Jičíně

Část rozsáhlého areálu jezuitské koleje v Jičíně

Jezuitskou kolej v Jičíně dal postavit na začátku 17. století vévoda Albrecht z Valdštejna. Někdejší školní budovy se později staly kasárnami, které po roce 1968 obsadilo sovětské vojsko. Od roku 1990 areál chátral a město pro něj hledalo využití. V posledním roce začala postupná oprava části komplexu, která umožní pořádání výstav, divadelních a hudebních představení i řemeslných dílen.

„Když se staví v nějaké historické památce, tak se prakticky vždy objeví nějaké vícepráce," říká Jan Jireš mluvčí jičínské radnice.

A nejinak tomu bylo i při renovaci druhého nádvoří jezuitské koleje: „Byla například zjištěna vyšší tloušťka živice. Dál vyvstala nutnost instalovat nové lapače střešních splavenin. A jsou další nutné opravy zdiva." A také betonu a podlahových dlažeb.

Ze strany archeologů i města v průběhu prací vyvstal také požadavek provést sondáž v podloubí nedaleko studny a v místech odvětrávání sklepa.

„Došlo také k určité renovaci tří historických dveří a je jinak řešena elektroinstalace. Aby tolik nevadila rázu oné historické památky," doplňuje Jan Jireš.

I přes novodobé zásahy si jezuitská kolej zachovala svůj genius loci

Podle tajemníka městského úřadu Petera Bareše není zatím cílem jezuitskou kolej rekonstruovat ale hlavně zabezpečit a zajistit. Objekt dřív využívala československá a později sovětská armáda. Pozůstatky jsou tu dodnes, pracovníci stavební firmy odhalují stále další a další. Tím práce přibývá.

„Při odstranění některých nánosů, které tam armády vytvořily, bylo zjištěno, že jsou tam malby a některé historické části, které je zapotřebí zakonzervovat," říká Petr Bareš.

Po všech nutných opravách bude jezuitská kolej částečné přístupná veřejnosti a otevřena pořádání různých akcí.

Spustit audio

Související