Na Rychnovsku udržují silničáři 650 kilometrů komunikací. Pomáhá jim i takzvaný autogrédr

12. leden 2019 09:56

Změny počasí nebo popadané stromy a větve. I s tím musí počítat při práci silničáři. Jen na Rychnovsku udržují zhruba 650 kilometrů komunikací druhých a třetích tříd. Ve vyšších partiích Orlických hor jim pak údržbu, kromě počasí, často stěžují i někteří neukáznění řidiči. 

„Nejvíc nám práci komplikuje neukázněnost řidičů," vysvětluje Vladimír Štěpánek z cesmistrovství v Rokytnici v Orlických horách.

A doplňuje: „To je neochota uhýbat, vynucují si přednost. Parkování, to je v zimě prostě problém. Zejména na východištích k lyžařským stopám, což je Mezivrší a Šerlich."

Kromě sedmi sypačů pomáhají s pluhováním i externí traktoristé. A tam, kde se silnice solit nesmí, pak silnice upravuje takzvaný autogrédr.
„Ten si najímáme. A pomáháme si tím, že si odstraňujeme najetou vrstvu sněhu."

Policisté budou opět dohlížet na neukázněné motoristy na Šerlichu v Orlických horách

Špatně zaparkovaná auta v zimě komplikují dopravu (ilustrační foto)

Už třetím rokem po sobě budou rychnovští policisté dohlížet na neukázněné řidiče v Orlických horách. Největší problémy očekávají policisté už tradičně na Šerlišském sedle poblíž Masarykovy chaty. Právě odtud běžkaři velmi často vyráží na hřebenové túry a milovníci sjezdového lyžování míří do nedalekého polského areálu. 

S vedoucím rychnovského střediska Údržby silnic Milanem Popelkou se pak vydáváme za zmíněným strojem, který vyjel směrem k Bartošovicím a Neratovu. Cestou ukazuje problematická místa: „Blížíme se do místa Panského pole, kde je pro nás v Rokytnici v Orlických horách asi nejproblematičtější úsek, ve chvilce, když začne foukat od severu. Protože se to tu zafoukává a tvoří se velké závěje. Je to pro nás opravdu velký problém, když 3-4 dny, nebo i celý týden fouká. Potom jsme tady nuceni používat i frézu."

„Autogrédr zrovna odstraňuje ujetou vrstvu sněhu z komunikace. Jde mu to docela pěkně, jede rychle. A silnice po něm opravdu vypadá lépe. Na to, že spodní vrstva je zledovatělá a budeme ji muset znovu ošetřit posypem," vysvětluje Milan Popelka.

A vysvětluje: „Je to opravdu o tom, že by v zimě měli lidé rychlost jízdy přizpůsobit stavu a povaze vozovky. Řeknu, že takových 90 procent řidičů to dělá, ale těch 10 procent nerozlišuje, jestli je léto nebo zima a jezdí pořád stejně. A potom dochází k tomu, že máme auta po příkopech a na střechách."

Na silnici jsou spadané menší větve, tak silničáři musí zastavit a jdou je uklidit. Tomu říkají odstraňování závad ve sjízdnosti.
„K tomu dochází prakticky při každé jízdě, když dělám kontrolní jízdu po svém regionu. Riziko, že spadnou větve, je prakticky všude. Jde o to, v jakém stavu se strom nachází. Pokud sníh na větvích přimrzne a není schopen opadat, tak to zatížení je enormní a větve se potom lámou," dodává Milan Popelka.

Za jednu směnu silničáři z Rokytnice najedou i 300 kilometrů, protože některé úseky ošetřují opakovaně. Připraveni pak jsou 24 hodin denně.

Na Rychnovsku udržují v zimě silničáři na 650 kilometrů komunikací
autoři: Lucie Peterková , baj
Spustit audio

Související