Léto je jako stvořené pro zábavnou a zdravou přípravu jídel. Trocha inspirace na letní piknik

Léto je jako stvořené pro zdravé piknikování (ilustrační foto)
Léto je jako stvořené pro zdravé piknikování (ilustrační foto)

Zcela jedinečným druhem letního stravování je piknik. Uspořádat piknik má své zvláštní kouzlo. Již pikniková deka a proutěný koš plný naskládaných krabiček s dobrotami evokují pohodu, romantiku a dobrou náladu. Do krabiček se dají výborně zabalit zeleninové, luštěninové, obilninové či další saláty, studené těstoviny, domácí pomazánky či různé oříšky, semínka a další zdravé mlsání.

Špaldové Ratatouille od Barbory Hernychové aneb Zdravé letní vaření

Špaldové Ratatouille

Barbora Hernychová v naší radioporadně na téma: zdravá letní strava, udělejte si saláty, jak je neznáte. A připojila recept na špaldové Ratatouille. 

Ing. Barbora Hernychová v naší radioporadně na téma: zdravé piknikováni na léto, jídla do batůžku na výlety, pomazánky, koláče, placky a sušenky.

Letní příroda nabízí hojnost čerstvých surovin na vaření. Nic nechutná lépe než zelenina a ovoce z vlastní zahrádky či čerstvě nasbírané houby, borůvky, jahody a maliny z lesa.

Pověřte děti, ať se zapojí do trhání, česání a sbírání. O to víc jim pokrmy budou chutnat. Nezapomeňte na zelené byliny a lupení - je to multivitamin.

Trocha inspirace na praktické pokrmy vhodné na letní piknik:

Rychlé placky
Placky připravíte rychle a jednoduše z letní zeleniny (cukety, dýně, mrkve, atd…), kterou nahrubo nastrouháte, přidáte sůl, zahustíte ovesnými vločkami či moukou (ideálně celozrnnou špaldovou či zkuste bezlepkovou rýžovou nebo hrachovou), přidejte výraznější nastrouhaný sýr či tofu, případně ochuťte bylinkami a kořením. Umíchejte husté těsto a postupně smažte či pečte v troubě.

Léto je jako stvořené pro zdravé piknikování (ilustrační foto)

Snadné lívance
Opravdová rychlovka, kterou zvládnete ještě ráno před výletem. Smíchejte 2 hrnky mouky (na lívance je jednoznačně Celozrnná ječná mouka BIOHARMONIE, jsou po ní krásně nadýchané a jemné), 2 hrnky kefíru, 2 vajíčka, 2 lžičky vinného kamene a hrst ovesných vloček. Vše smíchejte a ještě můžete přistrouhat 2 jablíčka. Vznikne vám krásné polotekuté těsto. Smažte dozlatova, a pak mažte džemem či připlácněte do skořicového cukru. Spojte vždy dva lívanečky k sobě a ukládejte do krabiček.

Dipy a pomazánky
Hodí se nejen na chléb, ale výborně se do nich máčí i kousky okurky, papriky, mrkve či řapíkatý celer a děti to neskutečně baví. Krabičku nezapomeňte pořádně utěsnit, aby vám tekutější konzistence nevytekla do batohu.

Léto je jako stvořené pro zdravé piknikování (ilustrační foto)

Sušenky a krekry
Sušenky na výlet jsou tradice, na to nejde nikdy zapomenout. Chroupání začíná většinou již ve vlaku či autě, takže si jich připravujeme vždy větší množství. Ideální jsou suché sušenky typu cookies či různá müsli kolečka a flapjacky. K mouce přidávejte nejrůznější vločky, posekané oříšky a semínka. Ke slazení jsou skvělé sirupy (javorový, agávový), rozinky či tmavý třtinový cukr.

Tipy na pomazánky
Pomazánky jsou geniální univerzální vynález, stačí pár základních surovin a dobré kvalitní pečivo a výsledek máte za chvíli na světě. Pomazánky vám dobře poslouží coby rychlá večeře či svačina, zabalíte je na výlet či víkendový oběd v přírodě, a když je trochu vyšperkujete, budete s nimi sklízet úspěch na nejrůznějších akcích, party, oslavách či slavnostech. Namazat je můžete na domácí kváskový chléb, teplý toust či je využít coby dip k namáčení krekrů a kousků křupavé zeleniny. Fantazie skýtá neomezené možnosti. Zde je pár tipů pro začátek, kterými se zdaleka nenechte omezovat.

Falešná škvarková pomazánka z pohanky
Doba přípravy: 40 minut

Ingredience: 100 g pohanka kroupy BIOHARMONIE, 2 cibule, 6 velkých stroužků česneku, 2 nakládané okurky, 1 lžíce hořčice, 1 lžíce lahůdkového droždí, 1 lžička majoránky, sůl, pepř

Postup:
Pohanku zalijeme 1:2 vodou a osolíme. Vaříme 3 minuty a 30 minut necháme dojít pod pokličkou. Mezitím si do zlatova osmažíme na drobno nakrájenou cibulku a na plátky nakrájený česnek. Pohanku, cibulku s česnekem, nadrobno nakrájenou okurku, hořčici, lahůdkové droždí a majoránku smícháme. Vše dochutíme solí a pepřem.

Tvarohový základ
Tradičním základem pomazánek bývá tvaroh, krémy typu lučina či pomazánkové máslo. Doplnit můžete jakoukoliv jemně nastrouhanou zeleninou, výborně chutná mrkev, ředkev, červená řepa, celer či petržel. Velmi dobře se dá použít jakýkoliv strouhaný tvrdý sýr, uvařené vajíčko, nasekané bylinky či ořechy. Dle chuti pak přidejte sůl, pepř případně další koření.

Léto je jako stvořené pro zdravé piknikování (ilustrační foto)

Obilninový základ
Pro vegany se výborně hodí pomazánky z nejrůznějších druhů uvařených obilnin (pohanka, rýže, oves, ječmen, jáhly), některé lze pouze přes noc namočit (například pohanka či jednozrnka) a není potřeba je vařit, pomazánky jsou pak vhodné i pro vyznavače RAW stravy. Obilnina se následně rozmixuje s dalšími ingrediencemi buď do podoby hladné jemné pomazánky nebo můžete nechat větší kousky a pomazánka tak bude příjemně křupavá s hrubší strukturou. Obilninu následně doplníte kořením, bylinkami, výtečně se hodí kvalitní sójová omáčka, česnek a různé druhy olejů.

Luštěninový základ
Vděčným základem pomazánek jsou luštěniny. Nejlépe využijete červenou loupanou čočku, fazole či cizrnu.

Střeva jako druhý mozek. Inspirujme se tradicí v moderní podobě. Zdravá střeva = zdravé tělo

Střeva jako druhý mozek. Inspirujme se tradicí v moderní podobě

Ing. Barbora Hernychová ví jak zdravě a chutně vařit. Tentokrát v naší radioporadně na téma: vláknina a její přínos pro naše zdraví! Vše začíná v naší trávící soustavě. Kde najdeme vlákninu?

Nejen, že jsou chuťově velmi příjemné, barevně rozmanité, ale představují i vynikající zdroj kvalitních rostlinných bílkovin.

Snad nejznámější luštěninovou pomazánkou je arabský hummus s tahini, který se rozšířil po celém světě a sklízí svou chutí jednoznačné úspěchy. Mým favoritem je pomazánka z červené čočky se strouhanou mrkví a kari kořením.

Pozvánka na BIOSLAVNOSTI

V sobotu 13. července se v areálu PROBIO Staré Město pod Sněžníkem uskuteční od 10 hodin Festival dobrého zdravého jídla, pití a zábavy pro celou rodinu s názvem BIOSLAVNOSTI. Letošním tématem je Kváskové pečení domácího chleba.

Informace o letošních Bioslavnostech aneb Kváskovém pečení chleba

Bioslavnosti patří i dětem. Ty si užijí program s ekologickou tématikou ve Špaldíkově dětském koutku, který chystá Středisko volného času Doris Šumperk. Vyzkouší si, jaké to je vymlátit obilí pomocí cepů, namelou si vlastnoručně na mlýnku mouku, navločkují vločky. Čeká je poznávačka obilnin, ruční zpracování lnu a pletení lněného náramku.

Celou radioporadnu s Ing. Barborou Hernychovou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

Spustit audio

Související