Klavírista Matyáš Novák zahraje Osudovou symfonii v online přenosu z Filharmonie Hradec Králové
Mladý, jednadvacetiletý talentovaný klavírista Matyáš Novák poprvé zahraje v online přenosu ze sálu Filharmonie Hradec Králové na nástroj Antonín Petrof.
Rodák z Hradce Králové a člen PETROF Art Family Matyáš Novák představí svoje bezesporu mimořádné nadání provedením Symfonie č. 5 c moll „Osudové" Ludwiga van Beethovena v technicky náročné, a mezi pianisty zcela ojediněle prováděné, klavírní transkripci Ference Liszta.
Čtěte také
Koncert uvede Filharmonie Hradec Králové v rámci cyklu Filharmonie otevřená online, který navazuje na předchozí sérii koncertů Varhany v karanténě v neděli 24. května v 17:00 hodin.
Celý hudební svět si letos připomíná 250. výročí od narození jednoho z nejvýznamnějších hudebních skladatelů a symfoniků v historii Ludwiga van Beethovena.
Matyáši, byla vám právě tato významná událost inspirací k nastudování tak náročné Lisztovy klavírní transkripce Beethovenovy Osudové symfonie?
„V roce 2020 se měla po celém světě konat řada akcí připomínajících toto výročí. Dokonce i mezinárodní soutěž Ference Liszta v Utrechtu, kam jsem byl vybrán jako jeden ze 14 semifinalistů, měla poprvé ve své historii zahrnovat nejen Lisztovu, ale i Beethovenovu tvorbu. Ve třetím semifinálovém kole si potom mohli účastníci zvolit jednu z devíti Lisztových transkripcí Beethovenových symfonií. Osudovou jsem tedy nastudoval primárně pro soutěž v Utrechtu. Ta se měla konat v březnu, avšak z důvodu pandemie byla přeložena nejprve na červenec a nyní na listopad."
Beethovenovu Osudovou symfonii zná celý svět
Lisztova klavírní transkripce je pro svoji technickou náročnost dílem zřídkakdy prováděným. Inspiroval jste se při studiu této kompozice nějakou z významných symfonických nahrávek?
„Nastudovat transkripci tak zásadního orchestrálního díla pro mě byla obrovská výzva. Jsem přesvědčen, že k podobným skladbám je třeba přistoupit naprosto odlišným způsobem než ke kompozicím primárně určeným pro klavír. Interpret musí stále „slyšet" orchestr, rozlišovat jednotlivé nástrojové party, ale přitom vnímat celek. Klavírista musí v interpretaci postupovat jako dirigent. Takže ano, poslouchal jsem orchestrální nahrávky. Blízké mi je provedení Vídeňských filharmoniků s Herbertem von Karajanem."
V jednom ze záznamů České televize jako malý chlapec slibujete, že právě dirigentem Vídeňských filharmoniků se stanete. Zcela nepochybně proto máte všechny předpoklady. Jste mimořádně a všestranně nadaný, vynikáte geniální pamětí. Ačkoli slavíte úspěchy jako klavírista, platí stále váš sen, že byste se třeba právě v případě Beetovenovy Osudové jednou rád ujal dirigentské taktovky?
„Je pravda, že jako malý jsem chtěl být dirigentem. Této myšlenky jsem se dosud úplně nevzdal, ale momentálně si vystačím s tím, že si vytvářím orchestr na klavíru. Takové skladby jako Lisztova transkripce Beethovenovy Osudové k tomu poskytují spoustu prostoru."
Následky současné celosvětové krize související s pandemií koronaviru se dotýkají ekonomiky a veškerého lidského bytí v celosvětovém měřítku. Kulturní a společenské akce se v době, kdy byl v naší zemi vyhlášen stav nouze, nesměly konat vůbec, nyní jsou pořadatelé vystaveni řadě omezení. Jak se vyrovnáváte s touto situací jako sólový klavírista?
„Je to zcela nová situace, která má několik rovin. Pro hudebníky je hraní způsob obživy. Takže pokud se všechny plánované akce zruší, přicházejí o zdroj svých příjmů. Ale to není jediný problém.
Čtěte také
Řada interpretů například dlouho studuje nějaký repertoár pro konkrétní příležitost a v případě, že se akce neuskuteční, přichází jejich práce vniveč. Některé projekty jsou totiž tak speciální, že se může stát, že už nastudované dílo nebude možné realizovat."
„A v neposlední řadě, a to je pro mě osobně asi nejhorší, my interpreti nemáme kontakt s publikem. Mám na mysli přímý kontakt. Žádná moderní technologie zatím nedokáže nahradit atmosféru živého koncertu. Publikum je pro interpreta partnerem a inspirací. Energie, kterou si obě strany vzájemně předávají, je nepřenositelná. A to nemluvím o momentech, kdy si podáváme ruce nebo objímáme někoho, koho jsme dlouho neviděli. Schází nám zkrátka sociální kontakt, za normálních okolností naprosto běžný."
MATYÁŠ NOVÁK: OSUDOVÁ SYMFONIE NA KLAVÍR ANTONÍN PETROF
Poprvé v rámci cyklu FILHARMONIE OTEVŘENÁ ONLINE
Premiéra 24. května 2020 v 17:00 hodin
K zhlédnutí na kanálech YouTube Filharmonie Hradec Králové a Matyáše Nováka.
Na facebookových stránkách Filharmonie Hradec Králové, Matyáš Novák Pianist, KINSKÝ Art Media, Petrof Pianos, PETROF Gallery, International Franz Liszt Piano Competition.
Účinkuje: Matyáš Novák - klavír
Program: L. van Beethoven / F. Liszt: Symfonie c moll č. 5 "Osudová", S. 464
1. Allegro con brio 2. Andante con moto 3. Scherzo. Allegro 4. Allegro
Vzhledem k okolnostem proběhne vaše provedení Beethovenovy 5. symfonie online a je součástí cyklu: Filharmonie otevřená online. Filharmonie Hradec Králové jím navazuje na cyklus koncertů Varhany v karanténě. Uvedl jste, že umělce k výkonu motivují posluchači, naplněná hlediště. Jaký je to pocit koncertovat pro prázdný sál? Je vůbec možné podat i bez posluchačů maximální výkon?
„Po zavedení mimořádných opatření se koncertní činnost přesunula do online prostoru a je obdivuhodné, jak rychle dokázaly různé instituce a subjekty na celou situaci zareagovat. Filharmonie Hradec Králové svým přístupem dokázala nejen to, že je moderní institucí, ale hlavně to, že jí záleží na posluchačích. Není vůbec jednoduché v tak krátkém čase vše přizpůsobit vzniklým podmínkám a vytvořit v podstatě novou koncertní řadu. Hrát v prázdném sále je pro umělce těžké, přesto musí podat špičkový výkon právě kvůli posluchačům. Ti sice nesedí v sále, ale sledují přenos online. V případě tohoto konkrétního přenosu je pro mě velkou motivací dokonalá hudba a úžasný nástroj, klavír Antonín Petrof."
Do jaké míry výkon pianisty ovlivní právě kvalitní nástroj?
„Kvalitní nástroj je pro celkové vyznění díla naprosto zásadní. V tomto ohledu jsou klavíristé v jiné situaci než ostatní instrumentalisté, neboť hrají pokaždé na jiný nástroj. Může to být samozřejmě nevýhoda, protože ne všechny nástroje jsou v ideálním stavu. Na druhou stranu je velmi vzrušující poznávat s novými místy i nová křídla. Klavíry jakožto nástroje jsou mou velkou vášní a jsem moc rád, že jsem se narodil a žiji ve městě, které je s výrobou klavírů tak úzce spojené. S firmou PETROF mě pojí nejen láska ke krásným nástrojům, ale i osobní přátelství. Hrát Osudovou symfonii na nádherného Antonína, navíc v oblíbeném sále, je radost."
Co byste popřál Ludwigu van Beethovenovi k jeho jubileu?
„V rovině pracovní bych mu popřál, aby měl k dispozici klavír dnešního typu. V Beethovenových časech byly klavíry z dnešního pohledu velmi nedokonalé. Měly jiné konstrukční parametry, což se odráželo ve zvukových možnostech těchto nástrojů. Beethovenova klavírní tvorba je rozsáhlá a kdyby měl k dispozici dnešní klavíry, určitě by ho to potěšilo a inspirovalo. V rovině osobní bych mu popřál více štěstí v soukromém životě, ať už jde o zdraví nebo rodinné zázemí."
Jak vy osobně oslavíte Beethovenovo výročí?
„V tomto roce jsem nově nastudoval několik Beethovenových sonát, jeho 1. a 5. klavírní koncert a variace pro klavír. V úpravě Ference Liszta potom kromě Osudové symfonie také Beethovenovu skladbu Athénské zříceniny a Beethovenovy duchovní písně. Uvidíme, co z toho se podaří veřejně provést. Za velké štěstí, které s Beethovenem vlastně také nepřímo souvisí, považuji fakt, že mě od ledna letošního roku zastupuje agentura KINSKÝ Art Media, a Kinští, jak známo, byli velkými podporovateli právě Beethovena. Laťka je tedy nastavena hodně vysoko."
Související
-
Hradečák Matyáš Novák se chystá na semifinále prestižní klavírní soutěže Franze Liszta v Utrechtu
Hostem Českého rozhlasu byl Matyáš Novák, mimořádně nadaný klavírista, hrdý Hradečák, který se právě připravuje na semifinále prestižní světové klavírní soutěže v Utrechtu.
-
Hradecká filharmonie dostane nový klavír za 3,8 milionu. Jednu půlku zaplatí kraj, druhou město
Královéhradecký kraj plánuje ve spolupráci se Statutárním městem Hradec Králové koupit nové koncertní křídlo pro Filharmonii Hradec Králové.
-
Charismatický Kaspar Zehnder sršící energií vede Filharmonii Hradec Králové světem hudby
Šéfdirigentem Filharmonii Hradec Králové je Švýcar Kaspar Zehnder, dirigent, flétnista a velký organizátor. Dobře známý je jako bývalý šéf Pražské komorní filharmonie.
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.