Každá renovace auta je desatero řemesel. Ale pak vás veteráni odmění. Hradec provoní benzín
Zájem mladších generací o historická vozidla rok od roku stoupá. Hradecký veterán klub již opět pravidelně pořádá setkání a jízdu automobilových veterámů. Letos to bude již 17. ročník Královéhradecké veterán rallye Zdeňka Kuthana. I když nemáte doma žádný historický automobil, přijďte se podívat na pohodovou výletní jízdu do Deštného v Orlických horách, nebo na Nábřeží paromilů v Hradci Králové.
Když zavřete oči, můžete si představit romantickou pomalou jízdu ve veteránu s bílou šálou na krku. Na jízdu po našem kraji nás vezmou Zdeněk Kubizňák, ředitel královéhradecké Veterán rallye a Milan Línek z Klubu přátel historie., která k nám přišel v krásné dobové uniformě policisty.
Je to policista, je to první republika do roku 1938. A je to prostě policista, který buďto dozoroval pořádek a nebo pomáhal řídit dopravu.
Máte rádi historii, veterány. Je to vášeň, koníček nebo už láska?
No, spíš už je to velký kůň.
Veterán rallye, která se blíží, organizujete už dlouho, takže to zapálení je asi velké. Manželka nežárlí?
Určitě nežárlí. Já si myslím, že jsem v 18 letech dokonce na starou Tatru 57 manželku dostal.
Ženy a veteráni, jde to tedy dohromady?
Já myslím, že to je neodlučitelné.
Jaký automobil stojí ve vaší garáži? Předpokládám, že závodní Ferrari tam asi nemáte.
Tak bohužel nebo bohudík. Ale já jsem tomu propadl díky mému tátovi už v 15 letech. Protože táta přišel s inzerátem, jestli nechci koupit auťák. V té době jsme za 3 tisíce koupili Tatrovku, ale to se psal rok 1973. To byla trošku jiná auta, nebyl to ještě tehdy takový veterán, jako dnes. Ale Tatru mám dodnes. A pak přibývaly další a další.
Od kdy je vlastně auto považováno za veterána? Je nějaký rok výroby, od kdy už to spadá do kategorie historického vozu?
Tak dle kategorií FIVA, což jsou mezinárodní veteránské předpisy, je veterán starší 30 let. To už jsou dnes vlastně první favoriti, byť se na to koukáme trošku s nadhledem. Ale podle té kategorie to tak je. Bohužel nebo bohudík, nevím.
Máte své miláčky pojmenované?
Přímo pojmenované ne, ale trošku samozřejmě u srdce mám tu Tatru, protože byla první. A pak byly další. Každé to auto má svoje. Jako kdybyste se zeptala, které dítě je nejoblíbenější, to nejde říct.
Ženy a motorky se nepůjčují, platí to i o autech?
O starých určitě.
Ta auta si renovujete sami?
Já jsem tomu propadl v 15 letech, táta mě hodně naučil. A každá renovace starého auta je desatero řemesel. Já si myslím, že pravověrný veteránista by si to měl dělat sám. Dnes je doba taková, že si to lidé, mají-li peníze, dávají udělat u odborných firem. Nelze to vytknout, ale já si myslím, a pozná se to samozřejmě i za tím volantem, kdo si to auto udělal, tak si ho víc váží a má k tomu větší cit.
Co vy, Milane, také se ušpiníte při té krásné práci s vozem?
Já jsem původní profesí automechanik. A ještě z doby, kdy automechanik musel umět od motoru po lakování a po takové ty základní věci. Takže my si většinu věcí také děláme. A mám syna, kterého to také trošku drží. Takže jde v mých šlépějích.
Teď máme léto, ale co v zimě? To stojí veteráni v garáži, nebo se dá jezdit s historickým autem i na sněhu?
Samozřejmě se pořádají i Winter rallye zimní. Je to spíš pro ty mladší veterány, ale každý pravověrný veteránista do soli to auto nevezme.
Už ve čtvrtek 24. srpna nám v kraji zavoní staré časy, Veterán rallye začíná v Deštném v Orlických horách. Už víte, kolik veteránů se vám dohromady sjede?
Máme přihlášených 70 účastníků, včetně Němců, Poláků, Slováků. Myslím si, že dost slušná účast.
Četla jsem, že v současné době je v České republice asi 6300 majitelů historických vozidel. Každý z nich má registrační značku, kterou může použít pro několik vozidel, ale vidět všechny tyto vozy pohromadě, to se asi nikdy nepodaří.
To určitě asi ne. Protože těch akcí je tolik, že si lidé vybírají podle svého gusta. Podle toho, na jaký styl jsou zaměřeni, na jakou dobu. Těch akcí je opravdu hodně.
Podléhá i sběratelství veteránů nějakým módním vlnám?
To si nejsem jistý, jestli to jsou módní vlny, ale ta doba bohužel nebo bohudík jde dopředu. A tím, že dříve byla oblíbená starší auta. Tím byly vzácnější a oblíbenější. Dnes to jsou takzvaný Youngtimer. To jsou auťáky mladší, jsou to hlavně rychlejší auta. A samozřejmě i do toho dnešního provozu vhodnější. Dobře to brzdí. U auta z 60. let už takový rozdíl s dnešním autem není, jako třeba u auťáku z 20., 30. let. Tam jsou lankové brzdy, ten výkon je slabší. Takže obliba těch Yougtimerů roste.
A vnímáte například rozdíly mezi sběrateli různých značek? Poznáte třeba už z dálky sběratele aerovkáře, škodovkáře, tatrováka? Je v nich nějaký rozdíl?
Zásadní rozdíl tam není. Trošičku se samozřejmě tak bratrsky špičkujeme, protože ten či onen auťák je pro svého majitele ten nejlepší. Ale myslím si, že ten duch toho veteranismu je pro ty lidi zásadní. A tak táhneme za jeden špagát, se dá říct.
Pojďme k programu Veterán rallye, která patří k největším v našem regionu. Kolik dní potrvá, co všechno tedy uvidíme?
Jedeme do Deštného v Orlických horách, kde máme sraz a takovou zásadní cílovou stanici. Potom jedeme v pátek na Rychnovsko, navštívíme Rychnov, Žamberk a pojedeme přes hřebeny Orlických hor zpátky do Deštného. Ale ten zásadní den je sobota. Na nábřeží v Hradci Králové bude akce Nábřeží paromilů, no, a parní stroje a benzinové první stroje, to jde dohromady. Zkrátka Hradec bude vonět benzinem.
A co příchozí obdivovatelé na akcích? Co je nejvíc zajímá? Jaké otázky vám kladou?
To je zásadní otázka, jak se pozná amatér od profesionála. Zásadní amatérská otázka je, kolik to auto stojí a jak rychle jede. Tím se ten člověk okamžitě zařadí tam, kam patří. Ale profesionál, nebo milovník historických aut, se nikdy nezeptá, jak to auto rychle jede, nebo kolik udělá a co stojí. No, hrozně práce a strašného úsilí.
Otázka na závěr pro vás oba. Jaké je vaše historické auto snů a koho byste do něj na tu spanilou jízdu případně vzali s sebou? Zdeňku.
Těžká otázka. Ale třeba takový sen, ale samozřejmě je to sen, taková bugatka s Eliškou Junkovou. To by stálo za to.
A Milan?
U mě by ta bugatka 35 vyhrála taky.
Tak držíme palce, aby se vám sny splnily. A zveme všechny milovníky veteránů na spanilou jízdu královéhradecké Veterán rallye.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka