Kanadští vědci objevili při zkoumání meteoritu dva nové nerosty. Nazvali je elaliit a elkinstantonit

3. prosinec 2022

Z kosmodromu v poušti Gobi odstartovala čínská vesmírná loď Šen-čou 15 se tříčlennou posádkou na palubě. Míří k čínské vesmírné stanici na oběžné dráze Země, kde vystřídá tři astronauty, kteří jsou na stanici od letošního června. Završí tím rovněž poslední fázi konstrukce čínské vesmírné stanice.

Vědecký tým z Kanady objevil dva nové nerosty při zkoumání úlomku 15tunového meteoritu, který dopadl do východoafrického Somálska. Tyto minerály, nazvané elaliit a elkinstantonit, mohou mít podle expertů do budoucna zajímavé využití vzhledem k tomu, že se jedná o zbrusu nové, na Zemi dosud neobjevené materiály.

Univerzální vakcína proti chřipce, která chrání proti všem kmenům viru, by mohla být k dispozici během příštích dvou let. Stanici BBC to řekl virolog John Oxford z londýnské univerzity Queen Mary. Očkovací látka proti všem kmenům viru je považována za významný krok v ochraně před potenciálně ničivou pandemií chřipky.

Satelity pomáhají identifikovat lesní požáry. Českým hasičům slouží družicový systém Copernicus.

Kosti zvířat, například medvědů, lvů, ale také jaguárů či psů, nebo semena fíků či hroznů se našly v odvodňovacím systému pod římským Koloseem. Zhruba rok část podzemí největšího amfiteátru Římské říše zkoumala řada expertů, včetně archeologů či speleologů, kteří nyní o výsledcích svého průzkumu informovali veřejnost.