Posun ve zkoumání magnetismu. Vědci objevili nejtenčí možnou tzv. doménovou stěnu u antiferomagnetu

16. duben 2022

Do programu stáží, který před měsícem spustila Akademie věd ČR, se zatím přihlásilo přes 30 vědců a vědkyň z Ukrajiny. Akademie už schválila 22 žádostí o stáž a v programu Researchers at Risk Fellowship chce do konce roku 2023 podpořit alespoň 50 stáží.

Nový pohled na tzv. antiferomagnety přinesl výzkum týmu vedeného vědci z Česka. Podařilo se mu použít elektronovou mikroskopii citlivou na magnetismus k pozorování v atomárním rozlišení a objevil i nejtenčí možnou tzv. doménovou stěnu u antiferomagnetu. Jde o významný posun ve zkoumání magnetismu.

Robotická balonová sonda StratoBox 3.0 odstartuje 30. dubna z letiště Letkov u Plzně. Ponese experimenty talentovaných žáků a studentů z celé ČR, které vznikají ve spolupráci s odborníky na kosmické počasí, fyziku a chemii atmosféry, astrobiologii a dálkový průzkum Země.

Experti z Česka zmodernizovali dalekohled na observatoři La Silla v Chile. Během následujících měsíců na něj bude nainstalován nový spektrograf pro vyhledávání exoplanet - tedy planet, které obíhají jiné hvězdy než Slunce. Dalekohled budou řídit vědci z hvězdárny Astronomického ústavu Akademie věd ČR ve středočeském Ondřejově.

Vědci z olomouckého institutu Univerzity Palackého CATRIN ve spolupráci s dalšími odborníky vyvinuli nový nanomateriál, který by měl významně urychlit a zlevnit výrobu řady léčiv, chemikálií, plastů či barviv. Svým složením odpovídá běžným minerálům, které se vyskytují v přírodě, dokáže však nahradit dosud využívané drahé kovy.