Dagmar Ruščáková: Generační most

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Logaritmické pravítko, nastavené na výpočet 1,2 x 1,1 = 1,32

Jestlipak víte, co je to logaritmické pravítko? A umíte ho používat? Já bych už dnes mohla říct ano jen na tu první otázku, byť jsem na něm kdysi počítat uměla. Dovolím si tvrdit, že většina dnešních studentů by už s určením této pomůcky měla pořádnou potíž.

O to víc mě pobavila historka, kterou jsem nedávno vyslechla. Nad řešením problému spolu seděli zralý muž technického vzdělání a mladý student matematiky. Pracovali spolu často, tak se dobře znali.
Během práce najednou vyvstala potřeba něco spočítat. I zeptal se muž mládence: „Máš kalkulačku?“„Mám,“ odvětil student a sáhl do baťohu. Jenže pak ho polechtal ďáblík poťouchlosti a s předstíranou nevinností se zeptal: „A to nemáte logaritmické pravítko?“
Co čekal, těžko říct, ale rozhodně ne to, co se stalo. Muž se rozzářil a vítězoslavně zvolal: „Mám!“ a vytáhl ho ze šuplíku. Oba strnuli v úžasu. Muž proto, že mládenec vůbec o existenci logaritmického pravítka věděl, a mládenec proto, že ho ten muž u sebe s takovou samozřejmostí měl. Zasmáli se oba, potřebnou operaci spočítali na pravítku a poté skontrovali na počítači.
A proč o tom mluvím? Protože mě okouzlila bezprostřednost celé situace, kdy spolu dva lidé tak různého věku dokázali s pochopením pracovat i žertovat. Celé věky je takový přímý kontakt mezi generacemi nesmírně důležitýnejen pro předávání zkušeností, ale také pro vytváření respektu, pochopení a náklonnosti.
A já cítím, jakoby v dnešní době existovala jakási mezigenerační propast, kdy mladí lidé jen těžko hledají cestu k těm starším, kteří jsou ve věku jejich prarodičů. Nahrávají tomu i neúplné a atomizované rodiny, kdy dětem často chybí zkušenost se staršími lidmi a vzor možného soužití.
Uznávám, že mezi generacemi je propast. Ale dá se při troše snahy překonat. Třeba přes ni můžeme položit logaritmické pravítko.